Storytelling dat je raakt: Humans of New York

Die gaat met tegenzin vandaag met haar mee de stad in, het moest, zie je wel, hij blijft buiten de winkel staan, rolt verveelt een shaggie en gaat zijn scherm maar raadplegen. Hij is vandaag niet de enige, naast hem staan er nog drie. Waarschijnlijk allemaal te wachten op hun vriendin of vrouw.

Ben benieuwd hoe dat vanochtend is gegaan of gisterenavond toen de grote dag werd aangekondigd. Soms spreek ik mensen aan omdat ik benieuwd ben naar hun verhaal. Het is eigenlijk heel eenvoudig en leidt tot interessante gesprekken. Een simpele “Hallo” kan het begin van nieuwe inzichten zijn…Daarna is een makkelijke follow up:”Ik vroeg me af..”, of “ik zie dat je/jullie..”…probeer het eens.

Dat is waarom ik mij ook meteen aangetrokken voelde tot Humans Of New York. Ik zag het allereerst via Facebook. Een sprekende foto met daaronder een persoonlijk verhaal. Ik ben niet de enige die zich hiertoe aangetrokken voelt. Intussen heeft Humans of New York meer dan 17 miljoen volgers alleen al op Facebook.

Waarom blijf ik het volgen? Het leest eigenlijk wel lekker weg, het ontroert me vaak en het zijn echte verhalen die je ook hier op straat zou kunnen tegenkomen. Bovenal dwingt het mij constant mij vooringenomenheid aan te passen. Gelukkig is de wereld mooier en leuker dan je op het eerste gezicht “ziet”.

Dat is uiteindelijk de kracht van storytelling dat ten grondslag ligt aan het succes van HONY en daar kunnen we als marketeers van leren.

Consistent

HONY is begonnen met 1 verhaaltje en een 2e, en een 3e, natuurlijk was het geen overnight succes. De fotograaf Brandon Stanton heeft veel verhaaltjes moeten publiceren en bijschaven. Hij bleef wel consistent, elke keer weer een portret en een verhaal.

What is your story?

Het beeld met het verhaal grijpt je meestal in de eerste zin al. De verhalen van HONY zijn altijd kort en geven snel antwoord op de vraag wie is dat en wat is het verhaal hierachter. Eigenlijk zou je nog meer willen weten. Dat maakt mij in ieder geval weer nieuwsgierig naar het volgende verhaal van HONY.

Echt

Wat mij het het meest raakt is de authenticiteit van de verhalen. Ik twijfel niet aan hun verhalen. De redactie die gevoerd wordt door HONY is fantastisch. Hierdoor hebben zij met recht een merk neergezet. Getuige ook hun uitstapjes naar andere landen. Hierdoor wordt de wereld een klein beetje kleiner, minder eng en vooral leuker en interessanter.

Wat heb je er aan als marketeer?

Als brand of merk wil je je verhaal naar buiten brengen. Dat gaat niet meer met een éénmalig verhaaltje lukken: sprookjes;-). Het is veel krachtiger het verhaal van jouw merk via de verschillende online kanalen te communiceren. Via jouw storyline welke de klantreis begeleidt.

Jouw verhaal zal mensen moeten raken, hierdoor maak je de verbinding. Door verbinding te maken gebeurt er iets magisch. De doelgroep zal bij het lezen of zien van jouw verhalen Oxytocin gaan aanmaken. Een hormoon dat vrijkomt als we ons veilig, vrij en verbonden voelen. Sterker nog dit hormoon speelt een belangrijke rol in de reis van de zaadcel naar het eitje…voor marketeers de natte droom: leid je doelgroep door de salesfunnel richting conversie.

Dus ………..


“I’m Trassh. With two s’s.” “I’m Riottt. With three t’s.”

Wat mij het meest raakt is dat ik vaak op het verkeerde been gezet wordt door het beeld. De twee punkers die geinig uit de hoek komen.