Visie 2019

Verandering is er; het is niet meer onderweg. De komende jaren zullen zich kenmerken door nieuwe vormen van creatieve verbindingen, informatietransparantie, technische mogelijkheden en decentrale beslissingen.

Door de manier waarop wij technologie toepassen, interacteren we op gehele nieuwe manieren. Systemen bevragen systemen, die weer input van sensoren krijgen, die aangestuurd worden door gedragingen van mensen, die met elkaar communiceren. De informatie waaruit wij kunnen putten is oneindig. Dat deze data via ongelooflijk veel processoren in de cloud verwerkt kunnen worden tot nieuwe informatie, maakt het nemen van besluiten in principe makkelijker. Hierdoor worden twee dingen mogelijk: de kracht van de producent voor innovaties enerzijds en de macht van de consument tot het bestellen van custom producten anderzijds.

Tien jaar geleden was het bijna ondenkbaar dat ik mijn eigen potje Nutella zou kunnen bestellen, helemaal voor mij alleen. Of dat ik mijn eigen kratje bier zonder heel veel extra kosten thuis voor de deur afgeleverd zou kunnen krijgen. Allemaal mogelijk door een nieuwe revolutie die zich langzaam maar steeds zekerder voltrekt. We kunnen produceren voor het individu.

Dat deze verandering er is, is geen geheim meer. Het is nu ook tijd om te stoppen met wat niet meer werkt en door te gaan met wat wel werkt. De tijd is aangebroken om conflicterende visies te verenigen en te focussen op het welzijn van de consument en haar pijnpunten weg te nemen. Probleem is, je kunt niet alles doen en zeker niet in één keer: you must learn to walk before you can run.

Daar zit een belangrijke les in: stapjes. Wel de stapjes binnen die nieuwe wereld die je omarmd hebt; die nieuwe wereld waarin technologie, data en een absolute klantfocus voorop staan. Die focus op de klant in combinatie met technologie levert de winnaars van morgen.

Winnaars

De vorige winnaars? Ten eerste de mobiele revolutie waarop we bij Fundament All Media succesvol zijn ingesprongen, toen we zagen dat de mobiele bezoekers van 10% naar 20% gemiddeld gingen. Tegenwoordig is dat al +60%! Daarnaast was een hele grote winnaar de aanpassing in de informatiestructuur van onze websites: van “statische” informatie naar vraaggestuurde navigatie. Hierdoor sloot de content op de website naadloos aan op de vragen die de consument had en die onderdeel vormden van de klantreis.

De nieuwe winnaar wordt service en transacties. Er wordt nog steeds strijd gevoerd om zo veel mogelijk “eye-balls” op jouw website of platform te krijgen. Deze strijd zal verlegd worden naar service: van search engines naar service engines. Onze nieuwe generatie websites en platforms richt zich op service en transacties.

Niks gebeurt vanzelf. De uitvoering van deze visie moet meedogenloos zijn. Meedogenloos goed doordacht. Meedogenloos goed voorzien van zinvolle verbindingen. En vooral meedogenloos behulpzaam.

Nu is de kans om systemen met elkaar te integreren, zodat deze in dienst staan van de eindgebruiker in plaats van dat het systeem het gebruik dicteert. Het is de tijd dat we met de juiste data gebruikers helpen om de juiste keuzes te maken. En nu is de tijd dat we nieuwe gebruikers gaan vinden, omdat we nieuwe toepassingen verzinnen die we eerst niet voor mogelijk hielden. Bouw de verbindingen, leer van alle inzichten, focus op jouw eindgebruiker en omarm hem.

Terugblik Inman Connect 2019

Categorie: Blog

Een schok schiet door mijn lijf; vlucht United 71 klapt op de landingsbaan van Newark Airport. Ik ben er weer, USA, klaar om mij weer een week helemaal onder te dompelen in alles wat er… Verder lezen »