Virtueel vastgoed in de metaverse, de toekomst? - Fundament All Media

Virtueel vastgoed in de metaverse, de toekomst?

Nu grond steeds schaarser wordt en onze focus steeds meer komt te liggen op digitaal en virtueel kun je je met recht de vraag stellen: ligt er een toekomst voor de nieuwe generatie vastgoedprofessionals in de Metaverse, in virtueel vastgoed?

Het antwoord is laat zich raden: NATUURLIJK

Een paar weken geleden nodigde Brad Inman, oprichter en voormalig eigenaar van inman.com en organisator van de Inman Connect, mij uit voor een avondje brainstormen over de toekomst van internet en vastgoed in Amsterdam. Als iemand zicht heeft op toekomstige ontwikkelingen op het gebied van online en vastgoed, is het Brad. Virtueel vastgoed en de Metaverse was een van de onderwerpen die wij die avond bespraken.

• Wat is de Metaverse
• Wat is virtueel vastgoed
• Follow the money
• Toekomst

Wat is de Metaverse?

Met de introductie van de Metaverse, een digitale omgeving opgebouwd uit onder andere augmented reality, virtual reality en de blockchain, is er nieuwe virtuele wereld open gegaan waar we de echte wereld naboosten. In deze nieuwe wereld kun je verbinden, communiceren en business ontwikkelen. Beschouw de Metaverse als een digitale omgeving waarin je je als persoon kunt begeven met of zonder 3D bril. Decentraland is zo’n Metaverse waarin je je als avatar kunt begeven. In de Decentraland Metaverse kun je:

• Digitaal land kopen
• Een eigen “gebouw” of omgeving bouwen
• Andere bezoekers/bewoners in deze omgevingen ontvangen
• Betalen in MANA crypto

Dus alle bezigheden en transacties die je in het normalen leven ook doet.

Een van die dingen die nu veel aandacht krijgen zijn NFT’s en de handel in NFT’s. NFT’s, digitale bestanden als bijvoorbeeld een skin (een digitaal kledingstuk), een unieke afbeelding of een digitale toegangskaart voor speciale luistersessies samen met SnoopDogg als hij een exclusieve live stream van zijn nieuwe album vanuit die Metaverse verzorgt. Een belangrijk verschil met de “voorloper” van de Metaverse, SecondLife is dat door middel van de blockchain we nu waardes kunnen uitwisselen en eigenaarschap digitaal kunnen vastleggen. Een belangrijk onderdeel van groei en waarde creatie!

Virtueel vastgoed in de Metaverse

Er is eigenaarschap, dat is geen toekomstmuziek meer maar gebeurt echt. Bekijk eens waar digitale vierkantjes voor verhandeld worden in Decentraland: tegen een koers van € 2.40 voor 1 MANA Coin (het crypto betaalmiddel in Decentraland), zie je al snel wat en digitaal kaveltje waarde is, juist tientallen duizenden Euro’s! Terwijl een paar jaar geleden de prijs nog op een paar tientjes lag.

Op zijn digitaal stukje land kun je een digitaal gebouw zetten waar je mensen ontvangt, bijvoorbeeld een digitale kunsthandel. Je houdt er presentaties of biedt ruimte voor bijvoorbeeld een hackathon of online conferentie. Laat je fantasie de vrije loop en het kan in de Metaverse. Sterker nog, het gebeurt tegenwoordig ook onder invloed van de lockdowns. We zijn als mensheid elkaar gaan opzoeken, digitaal gezien. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom er nu zo’n aandacht voor de Metaverse is.

Bovenstaand zette mij aan het denken en daarmee ontspon zich ook een interessante discussie met Brad.

Waar ligt dat nu aan dat rond 2018, Decentraland kavels een paar tientjes waren en nu duizenden Euro’s?

“Development and smart marketing”, zei Brad, “..dat is namelijk waar vastgoedmensen heel goed in zijn.” Er is dus blijkbaar een hele grote groep mensen geweest die het waardevol achtte om zich in Decentraland te begeven en daar aan “community”-vorming te doen. Heel vergelijkbaar met het echte leven en de samenkomst van mensen. Hoe meer mensen denken dat het ergens interessant is, hoe groter de groep zal worden.

Internationale merken vertrekken richting de Metaverse

Projectontwikkelaars, bouwers en makelaars zijn bij uitstek de mensen die snappen en kunnen vertalen hoe het voelt om in een (digitale) omgeving te “wonen” en te zijn! Deze kennis is van groot belang om de beloftes van de Metaverse ook waar te maken. De uitdaging is hoe je omgevingen ontwerpt waar mensen graag samen zijn. In vrije tijd en op de werkvloer, daar ligt het succes van de Metaverse. De behoefte om ergens onderdeel van uit te maken en je welkom te voelen is een universele waarde welke ook geldt online.

CNN bericht dat Zaha Hadid Architects, een vooraanstaand architectenbureau een hele nieuwe stad, cyber urban, heeft ontwikkeld welke geplaatst zal worden in de Metaverse: Liberland. De dromen worden langzamerhand werkelijkheid. Net als in vastgoedontwikkeling wordt hier digitale waarde gecreëerd, waarbij ook – locatie, locatie, locatie – de essentie is.

Big business in de Metaverse

Grote merken als McDonalds hebben trademarks aangevraagd voor virtuele restaurants welke moeten gaan opereren in de Metaverse. Een bedrijf als TerraZero is een daadwerkelijke virtuele projectontwikkelaar die ontwikkeld en hypotheken/financiering voorziet voor ontwikkeling. EveryRealm is een investeringsfondsen, van serieuze omvang die verschillende Metaverses in hun portfolio hebben. Zo ook Fantasy Island waar intussen de Hollywood jet-set gul in investeert.. Jaren geleden werd een bitcoin weggelachen en hebben enkele een paar van de “dingen” voor een paar euro of een paar honderd euro gekocht…deze kopers zijn nu diegene die heel hard, heel hard lachen bij een koers van bijna € 50.000 voor een bitcoin.

Hoe dan ook, de Metaverse is er en groeit, het is een virtuele wereld waarin we dadelijk leven. Wil jij als business onderdeel uitmaken van dat nieuwe digitale leven, zul je ruimte moeten claimen zodat “men” zich dadelijk ook digitaal in jouw omgeving kan begeven. Dat is in ieder geval de belofte van de Metaverse en die wordt nu grootschalig onderzocht en geleefd. We zijn op zoek naar een nieuwe ervaring van ruimte, niet alleen digitaal, bekijk ook eens de space race die een hoog ontdekkings karakter krijgt. Het universum is niet meer exclusief voor landen, ondernemers zetten de volgende stap. Net zoals de pioniers ooit naar het westen trokken, naar California in hun huifkarren om nieuw land te claimen…dat is de Metaverse.

Might as well JUMP!

Van Halen scoorde ooit een wereldhit met het nummer “JUMP“, het succes van JUMP verklaarde David Lee Roth, zanger van Van Halen, ooit door uitleg van de zin:”…I might as well jump…”, deze zin dwingt je om te denken, het is een belofte om voorwaarts te gaan, een gevoel beschrijft waarin er iets nieuws gaat komen maar je weet nog niet wat en wat je ook doet: “…I might as well…”, je weet niet wat het eindpunt is, is het een fout of is het vreugde en geluk, wie weet maar wat je ook doet, op z’n minst is het een leven dat verdient geleefd te worden en je hebt het niet voetje voor voetje gedaan. En dat is precies de Metaverse, zoals Brad mooi verwoordde, dat waren de pioniers die alles achterlieten in New York en vertrokken naar California in hun huifkarren om nieuw land te ontdekken, een leven op te zetten en toekomstige generaties thuis te laten voelen…I might as well jump! CU in the Metaverse.

Fijne feestdagen!

Categorie: Blog

Wat een jaar hebben we weer achter de rug. Samenwerken was het toverwoord. We willen iedereen bedanken voor de fijne samenwerking het afgelopen jaar en wensen je een heel fijne kerst en een bijzonder mooi 2022!