Mijn trip naar Inman Connect in New York

‘Sabine, ik wil dat jij gaat.’ Compleet overdonderd staar ik Boris aan. Deze zag ik niet aankomen. Of ik samen met Frans alles in goede banen willen gaan leiden in New York, de sprekers wilde ontvangen in het Holland Home, de nieuwste ontwikkelingen kon vertalen naar de Nederlandse vastgoedmarkt en oja, vooral om te gaan genieten. De Inman Connect stond over 2 weken weer voor de deur en compleet onverwachts ging ík daar heen. Terwijl ik bezig was met het regelen van mijn Esta, kreeg ik de lijst van deelnemers al onder mijn neus geschoven. Ik was niet alleen, nee, ik zou bijna 70 andere Nederlanders treffen in New York. Dit gezelschap bestond uit innovatieve makelaars en projectontwikkelaars.

Naast mijn 14 kilo bagage, nam ik ook 5 kilo gezonde spanningen mee het vliegtuig in. Uiteraard was ik ook nog eens de gelukkige winnaar van extra securitychecks, mijn reis begon goed! Eenmaal neergeploft op stoel 33 E, pakte ik voor de laatste keer mijn aantekeningen erbij. Let the show begin!
In dit artikel vertel ik je meer over:

  • Huis bezichtigen on demand
  • Persoonlijke content
  • Meedogenloos behulpzaam
  • Focus op de gehele klantreis
  • Leads

Maandag- Heel veel handjes schudden
Een ontbijtsessie in Central Café, gelegen naast Central Station (wat trouwens een dikke aanrader is om eens doorheen te wandelen, wat een prachtige hal). De ontbijtsessie was geregeld op initiatief van Hans van der Ploeg, directeur VBO makelaars. Daar kwamen we samen met een groot deel van de groep om handjes te schudden, de eerste indrukken uit te wisselen en elkaar nog meer te verlekkeren voor Inman Connect. De sfeer was goed, we hadden er allemaal zin aan en lieten ons meevoeren door de energie van wereldstad New York.

Nadat ik mijn machtige ontbijt van gerookte zalm, ei en room achter de kiezen had, pakte ik mijn spullen om samen met Frans de laatste dingen te regelen voor het Holland Home. Tijdens de Inman Connect hadden wij Hollanders een eigen zaal waarin we ons konden terugtrekken, onze bevindingen konden delen met elkaar, onze jassen konden droppen (want wij Nederlanders zijn veel te gierig om deze in de te dure garderobe te hangen), maar waar het voornamelijk om draaide waren de sprekers. Dit jaar stonden mooie grote namen op het program: Matthew Shadbolt, Opendoor, Zillow en Edward Kalisvaart. Uiteraard lieten we ze niet zomaar gaan. Frans was al los gegaan met het inslaan van de typisch Nederlandse cadeaus: van Delfts blauw tot een oranje WK-shirt. En wat waren ze hier blij mee.


Frans Kofflard en ik met in het midden Brad Inman, de grote man achter Inman Connect

Dinsdag – We gaan beginnen!
8.30 uur stipt knalt de muziek door de speakers, worden de lichten gedimd en loopt de allereerste spreker het podium op; Inman Connect is geopend! Wat een energie, wat een tempo en wat een kennis die gedeeld wordt! Voor mij zit een meneer die alles meetypt op zijn telefoon, mijn buurvrouw maakt alleen maar foto’s van de presentaties en als ik nog eens knipper met mijn ogen zijn ze ook alweer vertrokken. Vind je het niet interessant? Dan sta je op en vertrek je gewoon. Niks Nederlandse bescheidenheid. Even omschakelen naar de Amerikaanse mentaliteit en ook wij waren binnen een uur hevig aan het meepennen en liepen van spreker naar spreker. Wat we veel hoorden op de eerste dag van Inman Connect, hebben we eigenlijk vorig jaar ook gehoord. Is dit een teken dat Nederlandse makelaars nu echt even moeten opletten en dit z.s.m. moeten implementeren binnen hun kantoor? Zo weten we inmiddels allemaal wel dat storytelling en video iets is wat je niet meer kunt negeren. Mobile first, net zoiets. Daarnaast worden chatbots steeds belangrijker. Denk hierbij aan een chatbot via Facebook Messenger. Maar graag wel lekker persoonlijk, want daar houden we als consument van. We willen wel het gevoel hebben alsof we met mensen chatten. Wil je hier meer over weten? Bel ons gerust.

Over persoonlijk gesproken, is jouw content al persoonlijk en beantwoord jij eigenlijk al klantvragen in je content? Of ben je alleen maar aan het zenden? Verhalen vertellen met video, mensen door een huis leiden met video, de buurt en alle omgevingskenmerken even belichten door video. De consument kan nu zichzelf een rondleiding geven door het huis zonder hiervoor een bezichtiging in te plannen, de 3D tours van Matterport maken dit mogelijk. Een bezichtiging on demand is een feit.

Een video maakt een huis makkelijker verkoopbaar en een leuk feitje: de ROI op een video is hoger dan enkel foto’s. De consument wil meegenomen worden in een verhaal, wil voelen hoe het is om dat huis te wonen, wil voelen hoe het is om in die buurt te wonen. Ga eens na welke vragen een consument heeft bij de aankoop van een huis, bij de verkoop van een huis en richt hier jouw video op in. Richt hier jouw content op in. Word meedogenloos behulpzaam.

Woensdag – De rol van de makelaar verandert
Goeroe Simon Sinek komt langs. Hij benadrukt wederom dat mensen graag zaken doen met mensen, niet met organisaties. Ondanks het gemak van het internet, blijft er onder de consument altijd een behoefte om advies te krijgen van een mens. Dus wat betekent dat voor de Nederlandse makelaar? De rol van de makelaar verdwijnt niet, maar verandert wel. En dat is iets wat ze zich ook goed realiseren. ‘Don’t get ready for change, the change is already here.’ Mensen willen zaken doen met mensen. Hoe ga je dit doen? Maak het persoonlijk. Creëer content die persoonlijk is, neem zelf de leiding in een video, stuur regelmatig e-mails.

Het begeleiden van het proces, in aankoop en verkoop. Veel informatie kan de consument opzoeken op internet, maar met de grootste aankoop in je leven wil je er toch wel zeker van zijn of je het echt goed doet. Wees daarom bewust van de vragen en behoefte van de consument. Leg de focus daarom niet enkel op het transactiemoment, maar op de gehele klantreis. Zorg ervoor dat je zichtbaar bent als men nog maar in de oriënterende fase zit. Niet alleen is het belangrijk om de gehele klantreis inzichtelijk te hebben, ook na het transactiemoment mag je de klant niet vergeten.

Donderdag – Hete leads
Leads. Simpele tips die waarschijnlijk elke makelaar vergeet om in te zetten om aan leads te komen. ‘Geen tijd voor’ is een veelgehoorde reden. Zonde! Ontwikkel je eigen leadmachine. Gebruik je huidige klantenbestand om met mailings de heetste leads eruit te vissen. Zo kun je er ook meteen achter komen waar een ieder in de klantreis zit. Gebruik je content op social media om extra leads te genereren en reageer ook actief op berichten/likes/reacties. Gebruik content op je eigen website (zoals blogs en artikelen) om beter gevonden te worden op Google, waardoor je weer nieuwe leads genereert. Maar wat wij bescheiden Nederlanders ook te weinig doen, is het vragen om aanbevelingen. Waar de gemiddelde Amerikaan heel goed in is, namelijk zichzelf de hemel in prijzen omdat ze fantastisch werk hebben afgeleverd, doen wij net iets te weinig. Waarom vragen we bijvoorbeeld niet of onze klant nog een vriend of kennis heeft die op kort termijn ook wil aan-/verkopen? + 1 lead.

Holland Home
Naast alle informatie van de 3 dagen van Inman Connect, hadden we ook een aantal sprekers in het Holland Home waar je u tegen zegt. Zo hadden we Edward Kalisvaart, een Nederlandse makelaar die makelt in New York. Een courtage van 4-6%, wie droomt hier niet van? De ‘listing agent’ deelt dit echter wel met de ‘buyers agent’ die een koper brengt. Hebben ze een nieuwe verkopende klant? Dan doen ze er alles aan om het pand zo goed mogelijk onder de aandacht te brengen bij potentiële kopers: websites, preview voor medebewoners (dit gaat over woontorens), wekelijkse open huizen (ook in de avonden), de gehele buurt krijgt flyers en ook gaat er een mailing de deur uit naar de eigen database. Even wat frisse inspiratie voor de Nederlandse makelaars!

En nu spoelen we even verder naar de toekomst. O nee, toch niet. Want Opendoor doet momenteel exact al wat ooit voorspeld is. Geen gedoe meer over aanbiedingen, vertoningen en maanden van onzekerheid. Wil jij je huis (snel) verkopen? Met één druk op de knop ontvang jij een bod van Opendoor. Gebaseerd op eerdere verkopen in de buurt waar je woont, gemiddelde huizenprijzen, etc. Accepteer je dit bod? Dan kan jij op je dooie gemakje verhuizen naar je nieuwe huis. Dit principe wordt ook wel Ibuyer en Iseller genoemd. In dit geval is Opendoor de Ibuyer, een partij die huizen onmiddellijk koopt van verkopers die gemak en snelheid wensen én bereid zijn hiervoor een kleine commissie neer te leggen in ruil voor een snelle verkoop, in sommige gevallen slechts 72 uur. Nog een beetje ver-weg-van-je-bed-show? Opendoor heeft onlangs een geldinjectie ontvangen van 135 miljoen; dit is de toekomst.

Uiteraard kwam de Amerikaanse Funda ook nog langs. Zillow gelooft enorm in de ‘on demand’ cultuur die momenteel heerst. Deze cultuur speelt ook al een enorme rol in de vastgoedbranche, voornamelijk onder millennials. Errol Samuelson gaf aan dat je hier als makelaar goed op kunt inspelen door bijvoorbeeld 3D/VR-tours aan te bieden aan je klanten. Ben jij als makelaar niet in de gelegenheid een bezichtiging in te plannen met de klant? Met een 3D/VR-tour kan de klant op elk gewenst moment en zo vaak hij/zij wil het droomhuis bekijken.

We sloten af met publieksfavoriet Matthew Shadbolt. Al menige keren heeft hij gesproken bij ons in het Holland Home. Weer legde hij de nadruk op meedogenloos behulpzaam zijn naar de klant en het belang ervan. Hij gelooft dat de toekomst aan diegenen is die meedogenloos behulpzaam zijn. En dat geloven wij ook. Leg die brug tussen informatie en je vragen van je doelgroep. En zet hiervoor storytelling in. Zoals Matthew altijd zegt en tevens stof tot nadenken: ‘Ik geloof dat storytelling centraal staat in gemeenschappen, gezinnen en culturen. Het is de kern van herinneringen. Ik geloof dat het in het DNA zit van hoe het voelt om een ​​huis te bezitten.’

Creatieve kracht: wat is creativiteit?

Categorie: Blog

Vaak krijgen we te horen: “Ik ben niet creatief” of “Ik moet een bureau inschakelen om tot creatieve ideeën te komen.” Veel mensen denken dat creativiteit  iets bijzonders is. Iets magisch. Onzin! Iedereen is creatief.… Verder lezen »

Advocaat van de eindgebruiker

Categorie: Blog

Ontwerpen voor mobiel: voor heel wat designers is het eng, of niet iets dat ze goed kunnen of waar ze mee beginnen. Opdrachtgevers zijn hier ook niet altijd mee bezig. Ik vind ontwerpen voor mobiel… Verder lezen »