Terugblik Inman Connect 2019 - Fundament All Media

Terugblik Inman Connect 2019

Een schok schiet door mijn lijf; vlucht United 71 klapt op de landingsbaan van Newark Airport. Ik ben er weer, USA, klaar om mij weer een week helemaal onder te dompelen in alles wat er speelt in vastgoed tijdens de Inman Connect 2019.

Voor mij begint Inman Connect 2019 op dinsdagochtend om 7.30 AM met de CEO Connect, een invite-only evenement waar iedereen die iemand is in USA Real Estate aanwezig is. Mijn eerste verbazing is de presentatie van Robert Reffkin, de CEO van Compass. In plaats van een vurig testosterongelardeerd sales- en succesverhaal, vertelt Robert dat de markt wat softer wordt in 2019. Bovendien zal men de verwachtingen van Compass, een online platform voor makelaars, naar beneden moeten bijstellen. Dit bedrijf is net gewaardeerd op 4,4 MILJARD dollar, als zo’n bedrijf dat zegt, dan zou dat wel eens de waarheid kunnen zijn. Mijn verbazing groeide verder, toen de andere sprekers ook allemaal aangaven dat het in 2019 allemaal echt minder gaat worden op de Amerikaanse markt. Dat opent een keur aan mogelijkheden, succes wordt weer iets waar je je schouders onder moet gaan zetten.

Paniek in vastgoed?

Ja en nee. Gezien de mindere vooruitzichten zijn er nieuwe interessante modellen die nu naar boven komen. Voorop staat dat de markt snel gaat veranderen en dat je daar slimme keuzes in kunt maken.

Datamodellen

Data, over het huis, de omgeving en alle persoonlijke data, gaan ervoor zorgen dat er betere matches gemaakt kunnen worden tussen huizen en geïnteresseerden. Bovendien gaan systemen een betere prijsanalyse maken dan taxateurs dat kunnen: certain, easier and faster (de mantra van dit jaar). Dat zal allemaal ook wel moeten in een neerwaartse markt; de snelheid waarmee een transactie moet plaatsvinden wordt belangrijker. Data worden dus belangrijker om snel een prijs vast te stellen, om een betere match te maken en om de transactie sneller te laten plaatsvinden.

Dit is naar mijn mening een HELE grote verandering. Door de intrede van de iBuyer platforms, zoals OpenDoor, Knock, Zillow Offers, Offerpad en Redfin, zullen consumenten sneller in een neergaande markt een cashoffer voor hun huis accepteren. Dit verlaagt het gevoel van verlies en verhoogt de ervaring van service. Omdat deze platforms aan de andere kant de vraagzijde ook in ogenschouw nemen, weten zij precies welke aanpassingen er aan het huis gedaan moeten worden om het weer met een premium op de markt te krijgen. We gaan dus een nieuwe tijd tegemoet waarbij consumenten niet meer van elkaar, maar van bedrijven kopen en verkopen.

Lead generation wordt lead qualification

De grote geldstromen in de VS zijn gegaan naar de voornoemde iBuyer platforms; we hebben het hier over miljarden dollars. De reden dat er vanuit de financiële wereld zo veel aandacht naar uitgaat, is dat deze platforms vroegtijdig in de customer journey aanwezig zijn. Met hun data-driven CRM-systemen hebben zij grote waarde in de leadhandel. Uiteindelijk is makelaardij leadhandel, toevallig gericht op huizen.

Deze lead qualification gaat nog een stapje verder nu ook Google, Facebook en Amazon in de ‘real estate’ zijn gestapt. Amazon biedt tegenwoordig makelaars aan via hun platform, investeren zwaar in een bouwonderneming (Lennar) voor toepassingen van Alexa in de huizen en heeft een dusdanig groot bereik (en dus consumentendata) dat zij in één keer de gehele markt kunnen veranderen. Tel daarbij op dat Google in de VS ook dieper de vastgoedmarkt in gaat en dan moge duidelijk zijn dat de grote platforms een bepalende rol gaan spelen in deze markt. Via Google zullen dus dadelijk alle huizen apart via de Google in Business gekoppeld zijn aan de makelaars. Deze huizen zullen weer geadverteerd worden en op basis van consumentprofielen weet Google waar deze consumenten in de customer journey zitten. Bedenk dan dat de hoogste prijzen in AdWords betaald worden voor vastgoedgerelateerde onderwerpen als hypotheken en leningen: € 6,00 per klik…

Wat betekent dit nu allemaal?

Ten eerste: de markt gaat minder worden. Hierdoor is het van groot belang om de eigen meerwaarde te communiceren. Dus vroegtijdig aanwezig zijn in de klantreis: persoonlijk relevant. Dit heeft alles te maken met aandacht, aandacht door middel van de juiste informatie op het juiste moment via het juiste kanaal. Hierbij moet de informatie niet alleen gericht zijn op de transactie, maar juist vroegtijdig in de klantreis. Help de consument stap voor stap, zodat deze goed geïnformeerd, verantwoord en zelfverzekerd de juiste beslissing kan nemen.

De herkomst van de leads zal verschuiven van de ‘bekende’ platforms, in het geval van vastgoed in Nederland zijn dan Het Nieuwbouw Platform, Funda, Jaap, Pararius, et cetera, naar nieuwe platforms als Google, Facebook, Amazon en de eventueel toekomstige iBuyer platforms. Ontwikkel een goed proces waarin je de leads kunt opvangen, zodat de waarde van de leads te meten valt en van een effectieve follow-up is voorzien. De focus ligt niet meer op het binnentrekken van zoekers, maar op het bieden van service: van search engine naar service engine!

Zij die de emotionele, marketing en technologische intelligentie het best ontwikkeld hebben, zullen de winnaars zijn in deze nieuwe markt. Alles gericht op een proces met een makkelijkere, snellere en zekerdere transactie voor de consument.

5 + 1 designtrends van 2019

Categorie: Blog

Het jaar is inmiddels halverwege. We zien de nieuwe trends van 2019 opkomen en ook wat de blijvende trends van dit jaar zijn. Zo nemen we dit jaar definitief afscheid van statische pagina’s, flat design… Verder lezen »

PyGrunn

Categorie: Blog

De programmeertaal Python maakt de laatste jaren een enorme groei door en wordt steeds breder ondersteund door ontwikkelaars en bedrijven. Op de website stackoverflow.com, een vraag- en antwoordplatform voor programmeurs, wordt inmiddels meer activiteit gemeten… Verder lezen »