Relevante leads genereren, dat doe je zo!

Blog Main Image

Gebruik je kennis en laat jouw doelgroep je vinden en van je houden.

Na de tijd van ‘zoete broodjes’ horen we verkoopmanagers weer steeds vaker praten over tegenvallende verkopen. Het is dus weer tijd om alle zeilen bij te zetten! Wij – Elvira en Boris – hebben daar wel een idee bij. It’s all about strategie! Een uitgekiende marketingstrategie bevordert de verkoop zonder enige twijfel. Hoe? Met 3 simpele stappen leggen we uit hoe je online de perfect match maakt tussen jouw nieuwbouwplan en je doelgroep.

Stap 1. Regeneratie: duik de data in

Allereerst: cijfers liegen niet. Loop de bezoekersstatistieken van de projectwebsite dus eerst na. Hoeveel mensen bezoeken ‘jouw shop’? En nog belangrijker, hoe lang blijven ze ‘binnen’? Maar ook hoe zijn ze op jouw pad gekomen en wat zoeken ze precies? Onderzoek, analyseer en weet! Google Analytics biedt uitkomst. En als je wilt, kunnen wij dit natuurlijk overzichtelijk voor je in kaart brengen.

“Zichtbaarheid is geen garantie voor kwalitatief hoogwaardige leads”

Je kunt van alles opmaken uit de cijfers. Een voorbeeldje: De verhouding tussen organische bezoek en mensen die op je site komen via een advertentie, moet in balans zijn. Is er weinig organisch verkeer, dan is de kans groot dat de informatie op de website niet relevant genoeg is en de bezoekers vooral uit ongeïnteresseerden bestaan.

Ook de respons op je nieuwsbrieven via mailings moet je analyseren. Hoeveel mensen lezen de brief en klikken door om het nieuwsitem te lezen en welke onderwerpen vinden ze interessant? We blijven erop hameren: meten is weten!

Stap 2. Activatie: beweeg de doelgroep naar de kassa

Als je de data verzameld en geanalyseerd hebt, weet je welke onderdelen aandacht verdienen. Tijd voor een plan om jouw doelgroep met maatwerk te verleiden. Elke keer moet je jezelf de vraag stellen of de informatie aansluit bij wat de bezoeker verwacht én wil vinden.

“Consumenten hebben een goed ontwikkelde bullshit radar.”

We zien regelmatig projecten met relatief dure appartementen, waarvan de kaartenbak gevuld is met leads die een laag inkomen hebben. Je kunt op je klompen aanvoelen dat de verkoop van dit plan niet goed gaat verlopen. Het aantal inschrijvingen kan je misleiden. En nog zo’n voorbeeld: Hoe vaak zeggen we niet dat het dicht bij de stad ligt, terwijl je feitelijk een 20 minuten moet fietsen. Consumenten hebben een goed ontwikkelde bullshit radar. Wees eerlijk en volledig!

Stap 3. Conversie: iedereen blij

Niemand wordt ’s ochtends wakker en denkt: laat ik vandaag eens een huis kopen. Maar met het nieuwe plan van aanpak wek je de interesse van je doelgroep. Je ziet ze in je shop rondstruinen en dromen beginnen zich te vormen. Jouw doel is natuurlijk dat ze die stap naar de kassa maken.

De kassa is voor jou in dit geval het inschrijfformulier waar de bezoekers hu gegevens achterlaten, zodat jij ze kunt benaderen. Om dit te bereiken moet de informatie net genoeg inhoud hebben én bovenal verleiden. Wek vertrouwen en geef de bezoeker het gevoel dat hij in zijn eigen tempo een besluit kan nemen.

Wij leren veel van de websites als Amazon.com, Bol.com of Coolblue.nl. De productlistings van deze webwinkelgiganten zijn compleet gericht op conversie, voor verschillende typen beslissers. Een nieuwbouwproject is hier geen uitzondering op. De rationele beslisser zal gevoelig zijn voor de technische aspecten van de woning, de emotionele beslisser let meer op de buurt.

“Niemand wordt ’s ochtends wakker en denkt, laat ik vandaag eens een huis kopen.”

De consument zelf stapsgewijs helpen

En weet je wat we nou zo leuk vinden…? We zien herkenning bij onze klanten. De conclusies die we uit de eerste analyse trekken, onderschrijven veelal hun onderbuikgevoel. En nu is het de kunst om je kennis om te zetten in een website die appelleert aan de behoefte van de bezoeker.

Wij helpen je daar natuurlijk graag bij! We analyseren de gegevens, informeren je over de uitkomst, maken een plan van aanpak en implementeren dit ook voor je. En wij zouden Fundament niet zijn als we de verbetering niet met je deelden op basis van keiharde cijfers. Meetbaar resultaat!