Hoe wil je je woningzoeker: fancy of functioneel? - Fundament All Media

Hoe wil je je woningzoeker: fancy of functioneel?

Als armlastige student had ik grootse ambities. En toen was daar die investeerder met dikke auto, krijtstreeppak en oogverblindend horloge. Hij had wel interesse om mij op weg te helpen. Mijn vader waarschuwde me: “Doe het niet jongen, uiterlijk zegt niet alles. Laat je niet verblinden door de bling.” Hij bleek gelijk te hebben, kwam ik achter toen het mis ging. Wat een waardevolle les. Want vandaag de dag ligt de bling-verleiding nog steeds op de loer.

Fancy verleidt vooral de ontwikkelaar

Er worden fancy applicaties bedacht, waarmee vastgoed op sexy wijze gepresenteerd wordt. Menig ontwikkelaar of projectbeslisser valt er als een blok voor. Ik snap het, maar is dat nou wel slim? Ik denk het niet. Met plezier vertel ik waarom. Dat doe ik trouwens niet alleen. Dit keer komt Joris van Woonmodule ook aan het woord in mijn blog. Daarmee verklap ik direct waar ik het over ga hebben: het strategisch belang van een goede woningzoeker en appartementenzoeker op projectsites.

Wij delen dezelfde mening

Joris en ik werken veel samen. Wij bouwen de website en Woonmodule is verantwoordelijk voor de woningzoeker. Woonmodule maakt applicaties die nog niet gerealiseerde nieuwbouw visualiseren. Het bedrijf is gespecialiseerd in woningzoekers, appartementenzoekers én woningconfigurators. Wat ik heel goed vind aan Woonmodule, is het feit dat ze ‘bling’ niet boven resultaat stellen. Zo staan we er ook in bij Fundament All Media. Bij een websitebezoek is het essentieel dat een belangstellende snel de informatie kan vinden waar hij of zij behoefte aan heeft én tot actie overgaat. Het draait allemaal om conversie.

Emotie versus ratio

Een huis kopen is emotie die vanuit de ratio ingegeven wordt. Ja, denk daar maar eens over na. Wat ik wil zeggen, is dat je pas de emotie kan gaan voelen, als je de feiten op een rij hebt. Pas dan gaat een project leven en zie je jezelf daar als het ware al wonen. Daar is geen mooi plaatje voor nodig, maar praktische, snel inzichtelijke info.

Hoe zet je aan tot actie?

Joris: ”Wij maken simpel wat moeilijk is, duidelijk wat onduidelijk is en licht wat zwaar is. Dus geen topzware applicaties die er uren over doen om te laden, waardoor een bezoeker afhaakt. Maar applicaties die op elk device snel werken en laten zien waar het huis of appartement zich bevindt, hoe de zonligging is, de grootte en de prijs. Natuurlijk kunnen we nog meer specs van het project zichtbaar maken. Maar ik zeg altijd: houd het simpel. Kopers zijn leken, die moet je stap voor stap door het proces begeleiden. Dan krijgen ze vertrouwen en gaan ze over tot actie. Ons doel!”

Te groot voor te klein

Onze grootste uitdaging zit hem nu in het feit dat 70% de website bezoekt via een mobiele telefoon. Dat betekent dus een klein scherm. Ga daar maar eens een gebouw met 100 appartementen op rond laten draaien. Verder willen we nog stappen gaan maken in het meegeven van gevoel en sfeer, zonder gebruik te maken van de alom bekende – en nietszeggende – stockfoto’s. Trouwens nog even een weetje: mensen switchen niet van de telefoon naar de laptop om uiteindelijk een keuze te maken. Hebben wij onderzocht. En cijfers liegen niet.

Segmenteer je klanten via
e-mailmarketing

Categorie: Blog

De ene inschrijving op je nieuwbouwproject is meer waard dan de andere. Als je waarde kunt toekennen aan je segmenten, kun je deze als basis nemen voor gerichte e-mailcampagnes.