Het online succes tijdens de COVID-19 crisis uitgelegd - Fundament All Media

Het online succes tijdens de COVID-19 crisis uitgelegd

Op 16 maart ging Fundament All Media in lockdown. Waarschijnlijk net als velen van u. Een ongekend spannende periode. Niet alleen voor ons bedrijf, maar ook persoonlijk voor alle medewerkers. We kunnen ons allemaal vast nog wel de “wc-papiercrisis” voor de geest halen, om het maar even luchtig te houden ;-).

In onze eerste mailing richting personeel en klanten noemden we 31 maart als einde lockdown. De realiteit nu, medio augustus, is anders dan wie dan ook had kunnen voorstellen. In die eerste dagen was ik ontzettend benieuwd wat er zakelijk zou gebeuren. Zouden “wij” als consument ineens stoppen met huizen kopen? Zouden we sowieso stoppen met wat dan ook? Zou de economie een nosedive maken? Zou, zou, zou?

Hands can’t hit what the eyes can’t see

Helaas heb ik eerdere crisissen meegemaakt. Wat ik heb geleerd van die crisissen is dat verkramptheid niet leidt tot oplossingen. Juist in crisistijd is ”float like a butterfly, sting like a bee” misschien wel de beste strategie om te overleven. Dus niet verkrampen en de broekriem zo ver mogelijk aantrekken terwijl je blijft leveren wat je altijd al leverde, maar juist je zakelijke fantasie de vrije loop laten, nieuwe ideeën tot wasdom laten komen en jezelf verbeteren.

Jouw eigen organisatie staat op zulke momenten ook veel meer open voor verandering en laat zich van haar beste kant zien. Ik denk dat ik met recht mag zeggen dat we allemaal verbaasd zijn dat online vergaderen binnen een week de nieuwe norm was en dat alle onoverkomelijke problemen die dit destijds met zich meebracht ineens als sneeuw voor de zon verdwenen. Van jong tot oud, van ICT tot facilitair, iedereen bleek in tijden van crisis online heel goed de verbinding te kunnen maken!

De omgekeerde nosedive: like a rocket launch

Op dag twee van de lockdown hebben wij een webinar gehouden over hoe je een webinar moet houden. Achteraf gezien een meesterzet. Al onze klanten moesten de communicatie rondom hun vastgoedprojecten nu echt geheel online doen. Ook alle start-verkoopmomenten van nieuwbouw projecten moesten echt online plaatsvinden. Webinars bleken hierin een welkome uitkomst. Deze uitkomst werd bovendien omarmd door de consumenten. Achteraf bleek dat de consument helemaal geen probleem had met dergelijke oplossingen. Alleen liep de branche een paar stapjes achter. Vrijwel direct na deze eerste webinar begon voor Fundament All Media een waanzinnige tijd.

Dit resulteerde in ruim 40 webinars voor nieuwbouwprojecten in een periode van 147 dagen. Van enige tientallen aanwezigen tot 377. Van een paar vragen tijdens een webinar tot een ongelooflijke 461 vragen binnen een periode van 45 minuten. Een waar avontuur dat we met elkaar hebben gehad en nog steeds hebben. Want die webinars zijn een integraal onderdeel van de marketingmix voor nieuwbouwprojecten geworden.

Waardevolle webinars

We hebben nu aan den lijve ervaren hoe waardevol die webinars nu eigenlijk zijn. Ze informeren mensen. Er worden makkelijker vragen gesteld. De consument is een actieve participant geworden tijdens deze digitale bijeenkomsten. Echt alle partijen hebben baat bij deze nieuwe manier van presenteren en communiceren.

Omdat jij als producent van de webinars ook vragen aan het publiek kunt stellen, wordt lead kwalificatie een stuk eenvoudiger. We hebben daadwerkelijk gemeten dat online leads, die wij op basis van de gegenereerde data kwalificeerden als “hot”-leads, dat offline ook bleken te zijn en inderdaad tot koop overgingen. Hiermee werd de opvolging van leads ook veel efficiënter. In plaats van het nabellen van alle contacten, zoals dit in het verleden ging, werden nu in eerste instantie alleen de hot leads opgevolgd.

De toekomst van webinars

De toekomst van deze ontwikkeling ligt in de verdere automatisering van de webinars. Er is een nieuw product op de markt: ewebinar.com. Hiermee zijn webinars schaalbaar geworden en kunnen zij een integraal onderdeel uitmaken van de klantreis. Niet als op zichzelf staand webinar maar als onderdeel van een advertentie- en e-mailcampagne. Hierover later meer… stay tuned.

16 maart zal de boeken in gaan als een spannende dag. Vervelend en verdrietig, laat dat voorop staan. Maar laten we samen de gouden randjes van deze donderwolk ontdekken. We spreken elkaar snel.