Google Rankbrain

Het lerende brein dat jou leert kennen

Heb jij je wel eens afgevraagd hoeveel tijd je in je leven besteedt aan zoeken? Ik wel! Ik ben namelijk typisch zo iemand die over dat soort dingen nadenkt. Het antwoord blijkt nu: echt extreem veel!

“Soms wil je dingen vinden zonder dat je ernaar op zoek bent.”

Zo was ik vanochtend bijvoorbeeld nog hevig op zoek naar m’n sleutelbos, vlak voordat ik naar mijn werk bij Fundament All Media ging. Tot mijn grote verbazing (en ergernis) was ik ook nog eens vergeten op te zoeken hoe het weer vanochtend zou zijn. Het resultaat: een flinke regenbui en dus een nat pak. Ik realiseerde me daardoor dat je soms (eigenlijk best vaak) dingen wilt vinden zonder dat je ernaar op zoek bent.

Begrepen worden

Bijna alles wat we tegenwoordig zoeken, vinden we op het internet. Of we het nu hebben over het weer, openingstijden van de supermarkt, de nieuwe president van Amerika of het kopen van een nieuw huis; je zoekt het op het internet. Met ‘Internet of Things’ vraag je zelfs via je smartphone op weg naar huis aan je koffiezetapparaat of deze alsjeblieft een kopje koffie klaar wil zetten.

“Wanneer je in een kledingwinkel staat, wil je ook begrepen worden.”

Als je ergens naar op zoek bent, dan wil je begrepen worden. Dat klinkt op het eerste gehoor misschien een beetje abstract. Wanneer je in een kledingwinkel staat, wil je ook begrepen worden, zodat je snel die mooie nieuwe spijkerbroek vindt. Eigenlijk is dat niet zo heel veel anders dan wanneer je een zoekopdracht invoert bij Google.

Leren van je fouten

En laat ik vooropstellen: Google doet zijn best om je te begrijpen. Maar hoe gaat de zoekmachine daarin te werk? Tot een paar jaar geleden was dat met behulp van een aantal hele slimme mensen. Zij hadden een algoritme geschreven dat bepaalt welke website bij welke zoekterm bovenaan komt te staan. Dit algoritme deelt je website op in een paar honderd factoren met elk hun eigen waarde. Deze factoren worden in die rekensom gestopt; het resultaat is de ranking in Google.

Sinds een paar jaar hebben ze dit systeem deels omgegooid met een kunstmatige intelligentie, genaamd Rankbrain. Dit systeem maakt gebruik van een techniek dat ze ‘deeplearning’ of ‘machine learning’ noemen. Wellicht heb je al een klein vermoeden: inderdaad, dit systeem kan zelf leren. En doet dat eigenlijk door te leren van fouten (en successen). Bij iedere beslissing die er door het systeem genomen wordt, zijn er twee uitkomsten mogelijk: ‘success’ of ‘failure’. Op basis van deze ervaringen leert het systeem wat wel en wat niet te doen. Het systeem schrijft zo eigenlijk zijn eigen algoritme.

Mens en machine komen hiermee steeds dichter bij elkaar. De machine leert het interpretatievermogen van de mens steeds beter kennen. Google kon al met haar algoritme de woorden in je tekst analyseren. Rankbrain gaat echter een stap verder door de betekenis van de tekst te begrijpen en de waarde in te schatten die het voor bezoekers heeft. En zal zichzelf hierin bovendien continu verbeteren.

Wat houdt dit verder in voor websites en SEO?

Het grote voordeel van dit nieuwe systeem is dat het misbruik tegengaat. Toen Google aankondigde dat links naar je website goed waren voor SEO, werd hier misbruik van gemaakt door bijvoorbeeld het kopen en verkopen van zo veel mogelijk links. Toen Google aankondigde dat keywords in webcontent een belangrijke factor waren, werd hier misbruik van gemaakt door content vol te stoppen met bepaalde keywords. Toen bekend werd dat de hoeveelheid content een factor was die meetelde, werden websites volgestopt met zo veel mogelijk content. Dat is eigenlijk niet helemaal eerlijk. De bezoekers van onze websites worden daarmee eigenlijk een beetje voor de gek gehouden.

Dit soort praktijken zullen echter steeds meer verleden tijd worden. Rankbrain past zichzelf aan de bezoeker aan en stelt deze voorop. De kwaliteit van de content, die waardevol is voor de beoogde bezoeker, wordt daardoor steeds belangrijker. Het geldt overigens niet alleen voor content op de website, maar bijvoorbeeld ook voor links naar de website. En de gebruikersvriendelijkheid van de website zelf. Bezoekers moeten er wat aan hebben.

De vraag van de bezoeker staat voorop en die moet je dus gaan beantwoorden. Bijvoorbeeld naar die juiste spijkerbroek. Of wanneer ik het wat dichter bij huis ga zoeken; de vraag naar de juiste nieuwbouwwoning. Daar zijn we ook constant naar op zoek bij het opzetten van onze websites voor de nieuwbouwprojecten in Nederland. Onze beoogde bezoekers zijn op zoek naar hun nieuwe droomhuis. Vanzelfsprekend kijken wij naar hoe we in deze zoektocht op de beste manier een antwoord kunnen geven.

“De vraag van de bezoeker staat voorop en die moet je dus gaan beantwoorden.”

Een vraaggestuurde navigatie kan daarbij bijvoorbeeld raadzaam zijn. Dit valt ook samen met gesproken ‘longtail’-zoekopdrachten via bijvoorbeeld je smartphone.

Het gaat echter niet alleen om de inhoud van de website zelf, maar ook om hoe deze opgebouwd is. Een mooi voorbeeld is de gebruikersvriendelijkheid en snelheid van de nieuwe ‘accelerated mobile pages’ (AMP). Of een chatbot die je de gewenste informatie geeft, simpelweg omdat je ernaar vraagt. Dit zijn echter onderwerpen die een eigen blog verdienen; die houd je dan ook tegoed ;).

Anno 2017 zal de bezoeker dus eindelijk volledig vooropgesteld worden bij het opzetten en beheren van een website. Waardevolle en gevarieerde content en de interactie daarmee zijn de factoren die gaan bepalen of een website succesvol scoort of niet.

Webinar: Meedogenloos behulpzaam

Categorie: Blog

Als je aandacht van je potentiële klanten wilt voor jouw business dan moet je die potentiele klant weten te raken. Dat doe je door de juiste informatie te geven die vragen van die klant beantwoordt.… Verder lezen »