Fundament ontwikkelt door

Bij Fundament All Media zijn wij altijd bezig om door middel van data de klant (jullie) te matchen met jullie doelgroep. Alleen er is meestal een probleem: wat wil jullie doelgroep nu echt? Daarvoor hebben we een oplossing: data! Om precies te zijn, interactiedata met Google Analytics.

In de standaard Google Analytics zijn allerlei gegevens over een webpagina te zien. Zo zie je de tijd dat mensen op een bepaalde pagina zitten en hoe vaak deze pagina is bekeken. Dit zegt alleen weinig over hoe geïnteresseerd mensen zijn in de tekst op de pagina. Hier heeft Fundament All Media een oplossing op gevonden. Wij gaan namelijk de interactietijd meten.

zoekwoorden

De interactietijd, wat is het?

Je hoopt altijd dat mensen actief met jouw pagina’s bezig zijn. Als je een blogpost hebt gemaakt, wil je dat mensen deze ook lezen. Bij Fundament All Media hebben wij ontdekt dat je de activiteiten die een persoon doet kan meten door de volgende gegevens te verzamelen:

  • Toetsaanslagen
  • Muisklikken
  • Muisscrollen
  • Muisbewegingen

Simpel gezegd, alle bewegingen die een persoon op jouw website doet, worden gemeten. Uit onderzoeken blijkt dan dat één interactie uit vijf seconden interactietijd bestaat. Zo simpel is de interactietijd. Of toch niet?

Wat kan je met de interactietijd?
We gaan wat dieper in op de toepassingen van deze interactietijd. Met een voorbeeld laten we drie toepassingen van de interactietijd zien:

1. Analyseren van jouw sociale kanalen en wat ze leuk vinden:
Als voorbeeld van een analyse is de afbeelding hier onder als case gebruikt. Hierin staat onderaan interactietijd en bovenin de bezoekers. Links staat vanaf welk sociaal kanaal/medium de bezoekers op het blogbericht zijn gekomen. Om de afbeelding te verduidelijken, zijn de eerste drie sociale kanalen/ mediums uitgeschreven. Wat opvalt is dat:

  • Er weinig bezoekers vanuit Google komen en dat deze bezoekers vaak interactie tonen met het blogbericht.
  • Er ongeveer 7.000 bezoekers vanaf Twitter het blogbericht hebben gezien en dat de bezoekers vanuit Twitter ook vaak interactie tonen op de website.
  • Er ongeveer 50.000 bezoekers vanuit Facebook het blogbericht hebben gelezen, alleen dat de interactietijd relatief korter is.

Dit betekent dat de mensen die de blogpost op Twitter hebben gezien, dit bericht interessant vinden. Dit is af te lezen aan het verschil tussen interactietijd en de aantal keer dat men op de link heeft geklikt. Bij Google heeft het blogbericht een sterke relevantie met de zoekwoorden die worden gebruikt om de blogpost te vinden en de blogpost is blijkbaar relevant.

Dit is te concluderen uit een aantal factoren: er zijn weinig bezoekers vanuit Google, maar de bezoekers die er zijn hebben veel interactie met de website. Dit betekent dat de bezoekers in het blogbericht hebben gevonden wat ze zochten, anders hadden de bezoekers de pagina wel verlaten.

Bij Facebook is de aantal bezoekers van het blogbericht heel erg hoog, alleen de interactietijd loopt achter op de bezoekers. Dit betekent dat het blogbericht of niet relevant is voor de doelgroep die op Facebook zit, of dat de promotie ervan op Facebook de lezers op het verkeerde been heeft gezet.

2. Het inspelen op de doelgroep:
Na de analyse, is het duidelijk wat moet worden gedaan bij de volgende blogberichten. Voor de Google ranking zijn blogberichten met deze content zeer positief. Bij Twitter kan een URL-link een extra keer worden geplaatst. Daarnaast sluit de inhoud van deze content heel goed aan bij de mensen die jou volgen op Twitter en daarom is het handig om het volgende blogbericht met hetzelfde soort content op Twitter te delen. Bij Facebook kan je proberen een andere promotietekst te gebruiken, die bij de URL-link past. Of je kan concluderen dat deze content juist niet zo goed bij de Facebookdoelgroep past. Hiermee bespaar je dan voor een volgende keer tijd en energie.

3. Bezoekers verder laten lezen:
Als je ziet dat een pagina een hoge interactietijd heeft, wil je natuurlijk dat de mensen die geïnteresseerd zijn in wat jij schrijft of op jouw pagina zet verder gaan zoeken op de website. Bijvoorbeeld om uiteindelijk zichzelf in te schrijven voor jouw nieuwsbrief. De pagina’s met een hoge interactietijd zijn hiervoor ideaal. Want je weet, mensen zijn actief met de pagina bezig. Dus waarom zou je ze niet nog een blogbericht over dit onderwerp aanbieden? Hierna kan je ze aanbieden om jouw nieuwsbrief te ontvangen met nog meer van deze leuke en vooral interessante berichten om te lezen.

content

Zijn dat dan alle toepassingen?

Natuurlijk verraden wij niet alle geheimen van de interactietijd. Maar voor de mensen die nog net niet overtuigd zijn:

  • Meer inzichten in de doelgroepen (ja, nog meer)
  • Terugkerende bezoekers voorspellen
  • Inzichten in bounces en de bouncerate naar beneden schroeven.

Ben je geïnteresseerd? Wil je toch nog net dat stukje extra informatie verkrijgen? Of wil je dit product ook bij jou hebben geïmplementeerd? Je kan hier contact met ons opnemen. En nu je hier toch onder aan de pagina bent beland: lees verder over innovatie en marketing en over innovatie en technologie.

Creatieve kracht: wat is creativiteit?

Categorie: Blog

Vaak krijgen we te horen: “Ik ben niet creatief” of “Ik moet een bureau inschakelen om tot creatieve ideeën te komen.” Veel mensen denken dat creativiteit  iets bijzonders is. Iets magisch. Onzin! Iedereen is creatief.… Verder lezen »

Advocaat van de eindgebruiker

Categorie: Blog

Ontwerpen voor mobiel: voor heel wat designers is het eng, of niet iets dat ze goed kunnen of waar ze mee beginnen. Opdrachtgevers zijn hier ook niet altijd mee bezig. Ik vind ontwerpen voor mobiel… Verder lezen »