De ROI van contentmarketing: zoals mama

De ROI van contentmarketing: zoals mama

“Leuk! Maar wat levert mij dat morgen op?” Ik antwoord steevast met: “Niets. Morgen in ieder geval niet.” Ik zal je even aanhaken. Dit is een veelvoorkomend dialoog die ik voer als ik over contentmarketing praat. Contentmarketing? Wat? No worries, ik leg het uit. Ook het nut ervan.

Wat is contentmarketing?

Wikipedia: “Contentmarketing is een strategische marktbenadering gefocust op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content, met als doel om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden met als uiteindelijke doel deze om te zetten tot winstgevend klantgedrag.”

Slager Media: “In tegenstelling tot traditionele reclame, tracht een onderneming of marketingbureau met contentmarketing geen diensten of producten te verkopen, maar consumenten informatie of advies te geven en op die manier vertrouwen of gezag op te bouwen.”

Werkt contentmarketing?

Zoals je waarschijnlijk weet, onderbouw ik mijn stelling altijd met feiten en niet met een onderbuikgevoel of met machtig interessante marketing termen zoals: attributie, engagement, experience, beleving, branding, disruption en ga zo maar door. Ik wil aantonen dat iets werkt door middel van data. En nee, data zijn geen creativiteitskillers. Het kan juist inspirerend werken, net zoals creativiteit een impuls kan geven om nieuwe data te zoeken. Dus om antwoord te geven op je vraag. Ja, contentmarketing werkt. Ik heb het namelijk gemeten. Daaruit blijkt dat contentmarketing zorgt voor meer relevante leads en uiteindelijk meer klanten.

Waar ligt je focus?

Oké, nu denk je wellicht, ‘maar hoe dan?’ Allereerst is het belangrijk dat we afstappen van de focus op het transactiemoment. Dit is belangrijk, want daar wordt uiteindelijk het geld verdiend, maar om sneller meer geld te verdienen moet je je focus verleggen. En dat kan tegenwoordig prima. Al onze klanten oriënteren en shoppen online en dat kunnen we volgen. Zo kun je op strategisch niveau heel doelgericht acquireren: van de advertentie tot een platform waarop je jouw organisatie en jouw potentiële klanten betrekt. Een plek waar je met elkaar communiceert.

Ik maak het even concreet met een voorbeeld

In de afgelopen jaren en maanden hebben we hier stap voor stap data over verzameld. De casus voor VORM heeft aangetoond dat door de juiste content op de juiste manier te presenteren er daadwerkelijk verbetering van conversie plaatsvindt. Daarbij hebben we met toegespitste contentstrategie voor een groot makelaarskantoor getracht de waarde van content uit te drukken in daadwerkelijke marketing euro’s.

Zo deden we dat!

Bij deze specifieke makelaar hebben we een klantreis gedefinieerd voor een aantal producten en diensten. Een van de touchpoints is een artikel (content) over de waarde van een huis. Dit artikel heeft zich in één jaar ‘opgewerkt’ tot een top 5-notering van meest bezochte pagina’s op de website. Lezers bleven gemiddeld 3.37 minuten op de pagina. 93% van bezoekers kwam via de organische zoekmachine van Google binnen. Is dat goed? Ja, dat is uitzonderlijk goed.

€ 5.000,- verdiend!

De investering in dit artikel is ongeveer € 400,- geweest. Het aantal pageviews ligt rond de 15.000. Dat is sowieso hoog voor de makelaarsbranche. Had je deze pageviews ingekocht, dan zou je zo’n € 5.400,- kwijt zijn geweest. Met contentmarketing is jouw artikel altijd bereikbaar en vindbaar. Je bent niet afhankelijk van een eenmalige advertentie en acties die gericht zijn op het transactiemoment.

En nu kom ik terug bij waar ik mee kopte

Gary Vaynerchuk maakt in zijn post ‘What is the ROI of your mother’ een sterk punt. Hij stelt: “The reason I am able to do anything I do now, have the success I have, is because of my mother. The way she parented me is the reason I have the confidence and passion to do what I do. I can’t show you a deck or slides or metrics on that. But I am proof that the ROI of my mother is enormous.”

Met andere woorden, door relevante informatie te delen creëer je vertrouwen. In een vroeg stadium van de klantreis geef je waardevolle informatie die jouw doelgroep in staat stelt goede keuzes te maken. Zie hier ook de waarde van platforms als Kieskeurig, de ratings via Coolblue, Amazon, etc.

Door een actieve contentstrategie te voeren laat je zien dat je betrokken bent, dat je weet welke vragen jouw klanten kunnen hebben en dat je ze graag helpt met relevante antwoorden. Nu geldt voor mij dat ik graag zaken doe met mensen en organisaties die mij helpen. In wie ik vertrouwen heb, die ik ‘ken’. Heb jij dat ook? Met een goede contentstrategie heb je het meeste kans om anderen te laten zien wie je bent: relentlessly helpful. Je bent niet aan het verkopen, je bent aan het netwerken.

En nu jij. Toch?

Contentmarketing gaat over het waardevol informeren van je klant gedurende de gehele klantreis. Zo onderscheid je je van je concurrenten en werk je doelgericht aan je gunfactor. Wil jij aan jouw gunfactor werken? En wil je meer relevante leads verzamelen door vertrouwen te wekken en behulpzaam te zijn. Wij helpen graag. Ook FAM is relentlessly helpful.

Creatieve kracht: wat is creativiteit?

Categorie: Blog

Vaak krijgen we te horen: “Ik ben niet creatief” of “Ik moet een bureau inschakelen om tot creatieve ideeën te komen.” Veel mensen denken dat creativiteit  iets bijzonders is. Iets magisch. Onzin! Iedereen is creatief.… Verder lezen »

Advocaat van de eindgebruiker

Categorie: Blog

Ontwerpen voor mobiel: voor heel wat designers is het eng, of niet iets dat ze goed kunnen of waar ze mee beginnen. Opdrachtgevers zijn hier ook niet altijd mee bezig. Ik vind ontwerpen voor mobiel… Verder lezen »