Chatbots en vastgoed: match made in heaven?

In de film Metropolis uit 1927 wordt de wereld overgenomen door robots. Het toekomstbeeld uit die film is inmiddels werkelijkheid geworden. Ons leven wordt steeds meer beheerst door algoritmes. We krijgen zoekresultaten, advertenties, vrienden, muziek, programma’s en nieuws voorgeschoteld door algoritmes: bots. Is dit erg? Nee. Sterker nog we hebben geen keuze, ze zijn er en gaan niet meer weg. Waarom niet? Omdat bots in veel dingen beter zijn dan wijzelf. Bots kunnen meer onthouden, hebben sneller toegang tot informatie, kunnen informatie sneller verwerken, zijn nooit moe en worden niet chagrijnig. Ze zitten tegenwoordig overal: waarschijnlijk heb je er nu meerdere in je hand of in je broekzak, terwijl je dit aan het lezen bent!

Om te onthouden:

  • Chatbots komen er aan en gaan niet meer weg
  • Bots zijn op een aantal fronten beter dan ons
  • Met bots bereik je veel nieuwe klanten
  • Chatbots zijn de nieuwe revolutie in vastgoed
  • 3 miljard maandelijkse bot gebruikers

Hoe werkt een bot eigenlijk?

Bots zijn kleine programmaatjes die ‘leven’ in onze chat- en messengerapplicaties: WhatsApp, Facebook Messenger, Slack, Skype, et cetera. Via het chatwindow kun je via tekst of via spraak vragen stellen aan de bot. Die vragen worden vertaald naar (zoek)opdrachten richting databases of opdrachten richting andere programma’s. De uitkomsten worden teruggegeven aan jou, de vraagsteller of opdrachtgever.

Meerdere databases of programma’s tegelijk ontsluiten

Probeer maar eens aan Siri, Alexa of Google te vragen hoe lang de vlucht van Sidney in Australië naar Parijs in Frankrijk duurt. Je krijgt niet alleen de duur van de vlucht terug, maar ook welke maatschappijen deze route vliegen en de kosten van de vluchten. Bovendien kun je meteen boeken… en daar heb je geen enkele website voor nodig gehad! Bedenk eens wat je allemaal zou hebben moeten doen om deze informatie op de ‘oude’ manier te verkrijgen. Bots zijn fantastisch.

Bots zijn ons antwoord op onze wens naar instant results in onze on demand economy. Als ik nu een vraag heb, wil ik daar nu antwoord op. Als ik nu muziek wil luisteren, biedt Spotify mij die nu. Als ik nu een film wil kijken, dan is die er direct via Netflix. Als ik nu schoenen wil kopen, dan kan dat allemaal en allemaal nu.

Wat betekent een bot voor vastgoed en makelaars?

Een grote verandering voorzie ik voor de vastgoedindustrie: makelaars, ontwikkelaars en bouwers. Met een bot hebben woonconsumenten meteen alle informatie die zij willen zonder ingewikkeld te moeten zoeken op een website, iemand te bellen en eindeloos te wachten op antwoord. We krijgen dadelijk precies die antwoorden, inclusief relevante vervolgvragen van de bots, die ons helpen in onze customer journey; onze reis naar een nieuw huis.

Al deze antwoorden en inspiratie krijg je als consument met een simpele zoekopdracht: eenvoudig, duidelijk en zonder alle poespas van een website met al zijn advertenties, menu’s en andere afleidingen. Een bot kan tegelijk op Funda zoeken, via gemeentelijke databases, via het CBS, et cetera. Het is je persoonlijke Google via je chatwindow.

In de Verenigde Staten is een experiment gedaan waarbij een consument een gelijke zoekopdracht gaf aan een bot en aan een makelaar. Uiteraard met de vraag wie de consument beter advies zou geven. Hoe ging dit? Een consument gaf een huis door dat hij interessant vond met het verzoek vergelijkbare opties te vinden. De makelaar en de bot kregen 20 minuten de tijd om vergelijkbaar aanbod te zoeken. Dit werd gepresenteerd aan de consument. De consument koos altijd voor het aanbod van de bot. Waarom? Op basis van de foto’s en de beschrijvende teksten van het voorkeurshuis kan een bot nu eenmaal veel, veel, ja echt heel veel sneller vergelijkbare foto’s, beschrijvingen, prijzen en configuraties zoeken dan dat een mens dat kan.

De kracht van conversatie

Wat bots nog aantrekkelijker maakt, is het feit dat ze ons het gevoel geven dat er een conversatie gaande is. Mensen die Siri of andere spraakgestuurde zoekmachines gebruiken zullen het herkennen: de applicatie brengt emotie in ons los. Ik heb mensen gezien die lachten om de zoekresultaten die gepresenteerd werden, die boos of gefrustreerd werden en tegen de bots begonnen te schelden. Je kunt de bot vragen om een grap te vertellen, te rappen of een liedje te zingen: we hebben ze menselijkheid toegedicht. Dit is een echt andere manier van zoeken dan de ‘oude’ manier via Google. Een conversatie verbindt en daarmee voeg je waarde toe aan de beleving. Marketingtechnisch is dit een belangrijke ontwikkeling.

Maar chatbots kunnen niet alleen informatie zoeken, zij kunnen ook informatie verzamelen. Zo kan de bot bijvoorbeeld iemands voorkeuren vragen of zijn gegevens verzamelen op basis waarvan je je verdere marketingtraject kunt inrichten.

Is dit echt de toekomst?

Als je gelooft in de kracht van data, laat het volgende dan even tot je door dringen. 58 procent van de millennials heeft al eens een chatbot gebruikt (onderzoek Retale). Van die 58 procent heeft 71 procent een positieve ervaring met chatbots, een eye opener.

Nog zo’n eye opener. Uit het rapport ‘The Chatbots Explained’ van BI Insider blijkt dat de top 4 messenger apps (WhatsApp, Facebook Messenger, WeChat en Viber) per maand meer worden gebruikt dan de top 4 sociale netwerken (Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat); 3 miljard gebruikers tegenover 2.7 miljard! Dus ja, dit is echt de toekomst.

We zullen minder gebruik gaan maken van websites en apps en steeds meer van messengerapplicaties. Bots vormen een waanzinnige aanvulling in de zoektocht naar huizen. Zij zullen consumenten beter en sneller kunnen bedienen en zorgen ervoor dat verkopers en verhuurders meer tijd kunnen investeren in het aangaan van een betekenisvolle relatie met hun klanten. Tenzij de bots voor ongelooflijk veel nieuwe klanten gaan zorgen… 😉

Webinar: Meedogenloos behulpzaam

Categorie: Blog

Als je aandacht van je potentiële klanten wilt voor jouw business dan moet je die potentiele klant weten te raken. Dat doe je door de juiste informatie te geven die vragen van die klant beantwoordt.… Verder lezen »