Beleving vs Data: communicatie uit een ander perspectief

Wat is het toch fijn om weg te dromen bij detaillistische schetsen van nieuwbouwomgevingen, te verdwalen in 3D animaties van toekomstige huizen en alvast te genieten van de mooie zonsondergang die vanaf nieuwe balkons dagelijks te bewonderen is. De kracht van de verbeelding zal in menig hoofd van projectontwikkelaars de verwachting, belangstelling en snelle verkoop van veel kopers los maken. Realitycheck: zitten de online consumenten wel te wachten op veel poespas, mooie verhalen en overdonderende plaatjes? Om maar met de deur in huis te vallen: wij weten zeker van niet.

De kracht van data was ons al niet onbekend. Daarop baseren wij al jaren onze uitingen en die van de klant. We hebben het onderbuikgevoel en de ‘fingerspitzen‘ al lang bij het grof vuil gezet. Dus toen Vorm ons vroeg de website Vorm.nl eens onder de loep te nemen, namen we een rigoureus besluit. Gebruikersdata als basis voor alle te maken keuzes.

Dat was even slikken. Het nieuwe vorm.nl hebben we, samen met onze partner PersC, gelanceerd bij de Provada, nu een jaar geleden. De reacties waren best heftig. “Het lijkt wel een aannemers website!” “Totaal geen beleving, dit gaat nooit werken!”

Wat we hebben gedaan

Op basis van Google Analytics hebben we de klantreis in beeld gebracht: binnenkomst, conversies en inschrijving. We zagen dat de klantreis onduidelijk was, dat klanten letterlijk verdwaalden en afhaakten. Ze werden afgeleid van dat wat ze zochten. En dus gingen wij op basis van onze kennis en data op zoek naar hoe de klant zich gedraagt. Daarop – de harde cijfers – is de nieuwe website gebaseerd.
Beelden spreken niet, data wel.

Donderende data

Een jaar verder. Het bleek nog wel eens vechten tegen het onderbuikgevoel. De goedbedoelde adviezen van alwetende reclamebureaus leverden hilarische taferelen op. Wegens een ogenschijnlijk tegenvallende campagne werd de vertraging in de verkoop verweten aan ”te weinig beleving”… met als ondertoon dat de website niet zou werken. Bij meting bleek dat meer dan 2000 geïnteresseerden zich hadden aangemeld. Het lag dus niet de interesse of de conversie, maar aan andere factoren – buiten de online marketing en communicatie om. Met wederom data, hebben we laten zien dat de gekozen weg wel degelijk werkt. Per dag meer dan 40 inschrijvingen voor de diverse projecten en dat al meer dan één jaar lang.

Met de klant aan de hand

Met de klant aan de hand hebben we invulling gegeven aan de digitale klantreis. Met sprekende resultaten. De site wordt veel beter gevonden, een stijging van 49% via zoekverkeer Google. Er zijn 99% meer sessies dan een jaar geleden; 82% meer gebruikers en 97% meer pagina weergaves. We kunnen dus stellen dat de site echt gebruiksvriendelijker is geworden. Resultaat: 300% meer inschrijvingen. 35% daarvan komt binnen via Google Zoeken, 7% via een specialistische site zoals amsterdamwoont.nl. Een jaar na alle door ons gedane beloftes kunnen we daarom zeggen: het werkt!

Opmerkelijk

We hebben ook gekeken naar de invloed van verschillende media op de conversie. Meest opmerkelijk was de invloed van 3D virtual reality filmpjes op de website. We zagen in de conversiepaden niet terug dat de filmpjes werden bekeken. Sterker nog, ondanks dat deze op de homepage gepubliceerd waren, werden deze door minder dan 0.001% van de bezoekers aangeklikt. Betekent overigens niet dat dit soort filmpjes offline, tijdens ‘live’ evenementen zeer waardevol kunnen zijn.

Kortom, met een nuchtere en onderbouwde kijk op zaken, zijn we voorbij gegaan aan gevoelens van beleving, experience en andere hedendaagse, gevleugelde termen. Daarmee hebben we een succesvolle formule geïmplementeerd die zorgt voor daadwerkelijke interesse. Oordeel zelf: vorm.nl.

Creatieve kracht: wat is creativiteit?

Categorie: Blog

Vaak krijgen we te horen: “Ik ben niet creatief” of “Ik moet een bureau inschakelen om tot creatieve ideeën te komen.” Veel mensen denken dat creativiteit  iets bijzonders is. Iets magisch. Onzin! Iedereen is creatief.… Verder lezen »

Advocaat van de eindgebruiker

Categorie: Blog

Ontwerpen voor mobiel: voor heel wat designers is het eng, of niet iets dat ze goed kunnen of waar ze mee beginnen. Opdrachtgevers zijn hier ook niet altijd mee bezig. Ik vind ontwerpen voor mobiel… Verder lezen »