AMP van Google, wat is het en wat kun je ermee?

Accelerated Mobile Pages

Je kent het wel; je bent onderweg en je wilt snel even informatie zoeken op een website op je mobiele telefoon. Vervolgens ben je eerst een kwartier aan het wachten tot dat ene artikel eindelijk op je scherm staat. Vooral mensen die wel eens met de trein reizen, zal dit bekend voorkomen.

“Responsive webdesign is een benadering van webdesign waarbij de webdeveloper streeft naar een optimale webervaring voor een breed scala aan apparaten.”

Dit is de beschrijving die Wikipedia bij responsive webdesign geeft. Die ‘optimale webervaring’ blijkt vaak tegen te vallen. De meeste pagina’s zijn dan wel responsive, maar laden nogal langzaam. Volgens Google haakt 40 procent van de bezoekers af wanneer de laadtijd langer dan drie seconden bedraagt en dus zijn deze pagina’s niet gebruiksvriendelijk! Bovendien is het zo dat deze pagina’s lager ranken in de mobiele zoekresultaten van Google. Maar er is een oplossing!

Accelerated Mobile Pages (AMP)

Google heeft een alternatief ontwikkeld voor deze langzame, frustrerende pagina’s: ‘Accelerated Mobile Pages’. Zoals de naam al doet vermoeden, versnellen pagina’s in deze opzet de boel een beetje. AMP is een manier om webpagina op te maken die gebruikt kan worden om hele snelle en gebruiksvriendelijke webpagina’s te maken. De pagina’s die in het AMP framework opgezet worden, laden gemiddeld vier keer zo snel als een reguliere mobiele webpagina.

Wat zijn de voordelen van AMP?

Een snelle laadtijd en hogere gebruiksvriendelijkheid zijn niet de enige voordelen van AMP. Google neemt namelijk de laadtijd mee in de beoordeling van een website. Hoe sneller een website laadt, hoe beter deze dus scoort in Google. De combinatie van gebruiksvriendelijkheid en goede SEO vinden wij bij Fundament All Media erg belangrijk!

Daarnaast worden berichten opgemaakt in AMP over hetzelfde onderwerp als het ware aan elkaar gekoppeld. Als je bijvoorbeeld een nieuwsbericht van Amsterdam Woont op je telefoon leest over je favoriete nieuwbouwwijk, dan kun je door opzij te swipen gemakkelijk berichten over diezelfde nieuwbouwwijk te zien krijgen.

Ieder voordeel heb z’n nadeel

Zijn er dan ook nog nadelen? De pagina’s zijn qua functionaliteit ‘uitgekleed’, omdat alle overbodige code, zelf gecodeerde scripts en interactieve elementen, worden geweerd. De pagina’s bestaan uit simpele code met tekst, afbeeldingen en gewone linkjes. Dit zorgt dus voor de snelle laadtijd. Overigens kan dit ook juist een voordeel zijn.

Waar kan ik AMP voor gebruiken?

Zoals ik hierboven al vermeld, is AMP niet geschikt voor pagina’s waarin veel interactieve elementen voorkomen, maar wel voor bijvoorbeeld nieuwsberichten en blogs. Dit zijn vaak pagina’s met relatief eenvoudige inhoud qua tekst, beeld en linkjes. Google stuurt steeds meer op relevante content aan, zoals jullie ook kunnen lezen in het blog over ‘Google Rankbrain‘ van mijn collega Frank.

Met AMP kunnen we deze berichten dus ook nog op een snelle en gebruiksvriendelijke manier bij de mobiele bezoeker van je website brengen. Ook de sociale media spelen steeds meer in op AMP. LinkedIn en Twitter tonen zelfs automatisch al de AMP-variant van een artikel, wanneer je deze beschikbaar hebt op je website.

Meer weten over AMP?

Wil je meer weten over AMP of heb je hulp nodig bij het instellen van AMP op je website? Neem dan contact op met mij of een van mijn collega’s.

Webinar: Meedogenloos behulpzaam

Categorie: Blog

Als je aandacht van je potentiële klanten wilt voor jouw business dan moet je die potentiele klant weten te raken. Dat doe je door de juiste informatie te geven die vragen van die klant beantwoordt.… Verder lezen »