Advocaat van de eindgebruiker

Ontwerpen voor mobiel: voor heel wat designers is het eng, of niet iets dat ze goed kunnen of waar ze mee beginnen. Opdrachtgevers zijn hier ook niet altijd mee bezig. Ik vind ontwerpen voor mobiel juist het allerbelangrijkst.

Waarom dan?

Veel van de websites die wij als Fundament All Media maken, worden door mensen bezocht via hun mobiele telefoon. Als voorbeeld pak ik het project van Van Drunen, Werfelend in Edam.

65% bekijkt de website op mobiel
Zoals je ziet zit maar liefst 65% op mobiel de website te bekijken en te gebruiken.

Mobiele gebruikers beslissen sneller

De eindgebruikers op mobiel bezoeken over het algemeen minder pagina’s. Bij het bovenstaande project zien wij dat ze gemiddeld 1 pagina minder bezoeken. Hebben gebruikers dan niet zo veel behoefte aan heel veel informatie op één scherm? De data wijzen uit dat van alle ingevulde interesseformulieren (het doel!) maar liefst 60% is ingevuld door mobiele gebruikers. Dus ze converteren ook echt meer.

Mobile design

Designen voor mobiel vind ik als UX Designer echt fijn. Je kunt namelijk weinig afleiding genereren en de focus leggen op wat echt telt. Dat zijn de content én het einddoel: de toekomstige woning of het toekomstige appartement voor die eindgebruiker.

Van schets, naar mobile, en desktop als laatste

Schets, mobile, desktop

Dit is hoe wij bij Fundament All Media te werk gaan. De content en schetsen worden als eerste bepaald. Door prioriteiten te leggen in de content die verteld gaat worden, en waar de eindgebruiker baat bij heeft, worden de schetsen gemaakt. Hierdoor kan ik snel met de klant schakelen of we op de goede weg zitten.

We moeten anders zijn

Veel ontwerpbureaus zijn nog van de oude stempel. De klant heeft een briefing en de designers beginnen met hun ontwerp. Vaak ook nog in Photoshop, en voor desktop. Wij willen als Fundament All Media verschil maken. Niet voor jou als (eventuele) klant, maar voor die gebruiker die echt iets gaat opleveren. De data die er liggen, liegen er niet om. Als UX Designer kun je daarom soms wat koppig overkomen. Dat komt omdat ik de eindgebruiker zie als de eigenaar van de site. Ik ben de advocaat van de eindgebruiker.

Creatieve kracht: wat is creativiteit?

Categorie: Blog

Vaak krijgen we te horen: “Ik ben niet creatief” of “Ik moet een bureau inschakelen om tot creatieve ideeën te komen.” Veel mensen denken dat creativiteit  iets bijzonders is. Iets magisch. Onzin! Iedereen is creatief.… Verder lezen »

Advocaat van de eindgebruiker

Categorie: Blog

Ontwerpen voor mobiel: voor heel wat designers is het eng, of niet iets dat ze goed kunnen of waar ze mee beginnen. Opdrachtgevers zijn hier ook niet altijd mee bezig. Ik vind ontwerpen voor mobiel… Verder lezen »