Zinedine Zidane

Mensen die mij goed kennen, weten dat ik naast online communicatie een voorliefde heb voor sport. Sport om zelf te beoefenen, maar ook zeker om naar te kijken. Mensen die hun leven wijden aan het beoefenen van een sport en daar ook nog eens extreem goed in zijn, hebben mij altijd gefascineerd.

Eén van mijn favoriete sporters ooit is oud-voetballer Zinedine Zidane, sinds kort trainer van Real Madrid. Voor de mensen die onder een steen hebben geleefd (of simpelweg niet van voetbal houden), bekijk dit filmpje en geniet. Deze man is maar liefst tien keer verkozen tot beste voetballer van het jaar. Daar kunnen Messi en Ronaldo samen nog een flinke punt aan zuigen. Zidane liet op de voetbalvelden de meest bijzondere en effectieve vaardigheden zien. Deze man kon, en ik vermoed dat hij het nog steeds kan, werkelijk alles met een voetbal. Waar ik dan vooral van onder de indruk ben, is dat hij deze moves ook liet zien als het erop aan kwam: in het heetst van de strijd en tijdens de belangrijkste wedstrijden.

Struikelen en weer opstaan

Toch bijzonder: andere profvoetballers zie je tijdens de trainingen regelmatig dezelfde mooie acties en bewegingen maken. Maar is de wedstijd eenmaal begonnen, dan zie je ze struikelen en kunnen ze er geen hout meer van. Van dit fenomeen kun je bij zowat iedere sport wel voorbeelden benoemen: Michael Jordan met basketbal, Epke Zonderland in het turnen of Dafne Schippers op de atletiekbaan en ga zo nog maar even door. Hoe kan het toch dat de ene sporter zoveel beter is dan de andere sporter wanneer het er écht op aankomt?

‘Don’t practice until you get it right. Practice until you can’t get it wrong.’

In mijn optiek is het sleutelwoord automatisering. En dan juist van de basale vaardigheden. De echte toppers in een sport hoeven veel minder na te denken over de meest simpele dingen, ze doen het meer op de automatische piloot. Bij een voetballer als Zidane gaat het vrij lopen, aannemen en passen van een bal zoveel gemakkelijker dan bij andere voetballers. Hierdoor houdt hij meer capaciteit over om vooruit te denken en ingewikkelde acties tijdens een wedstrijd te etaleren, zoals een mooie schijnbeweging. Ook deze vaardigheden worden met veel training geautomatiseerd zodat er wederom weer ruimte wordt vrijgemaakt voor nieuwe dingen.

‘Automatisering’ dus… Een veelgebruikte term in de ICT. Tegenwoordig hoor je verontruste mensen verkondigen dat kennis in de samenleving verdwijnt door automatisering. Ik ben het hier pertinent niet mee eens; dit ligt genuanceerder. Kennis verdwijnt niet, maar verplaatst zich; het wordt geautomatiseerd om andere kennis op te doen en nieuwe vaardigheden te leren. Zo is er bijvoorbeeld Stichting CodeUur. Deze stichting maakt zich sterk voor het opnemen van het vak programmeren in het primair onderwijs. Zodat de toekomst voorbereid is op de digitale wereld. Als je er zo naar kijkt, maak je met automatisering juist ruimte om nieuwe vaardigheden te leren en in de praktijk te brengen. Exact zoals Zidane demonstreert.

Werken als een topsporter

compe

Hoe komt het toch dat de ene online campagne veel meer succes heeft dan de andere wanneer het er echt op aankomt? Begin maar eens met het automatiseren van je basale vaardigheden. De marketingwereld krijgt steeds meer raakvlakken met ICT, oftewel; Marketing Automation. De verwerking van data en content wordt geautomatiseerd zodat er ruimte en mogelijkheden worden gecreëerd om er meer creatieve dingen mee te doen. Zo gaat ook de kwaliteit van campagnes naar een hoger plan. Zelf werk ik veel aan de online communicatie van nieuwbouwprojecten. Automatisering zie je dan bijvoorbeeld terug in projectwebsites met een vast stramien wat zijn succes iedere keer weer bewijst. In dit stramien zijn content, data en inschrijvingen gekoppeld aan een centrale database. Oude leads kunnen zo gemakkelijk opnieuw geactiveerd worden. Interne processen zijn tijdens de projecten zo ingericht om voor iedere oplevering kwaliteit te waarborgen wat een hoge leadconversie oplevert tegen uiteindelijk lagere kosten. Aanwezige conversieresultaten worden gebruikt om nieuwe projecten efficiënt op te starten. Dit zie ik als allemaal vormen van automatisering. We trainen onszelf, en gebruiken daarbij beschikbare technieken, in het maken van een online campagne zoals Zidane dat in zijn hoogtijdagen met zijn voetbalskills deed. Zo houden we ruimte over om met nieuwe technieken of processen de online campagnes naar een nog hoger plan te tillen.

Er is uiteraard altijd ruimte voor verbetering. Niets of niemand is immers perfect. Zoals Zidane die zijn carrière beëindigde in de WK-finale met een kopstoot en een rode kaart.