WordCamp London: best practices waar jij je voordeel mee doet

Begin april bezochten Dennis Rosema en Jesse Vlasveld namens Fundament All Media het WordCamp-evenement in London. Net als vorig jaar – toen in Keulen – was het een uitstapje waarbij we waardevolle kennis op hebben gedaan. WordCamp is een erg inspirerend WordPress-event met een groeiende community. Nieuwe technieken en kennis die we willen gaan toepassen voor klanten, lichten we graag toe.

Nieuwe CSS frameworks

Misschien heb je weleens de termen Bootstrap en Foundation gehoord. Als developer ben je zeker wel een keer met een van deze technieken in aanraking gekomen. Het grote nadeel van deze frameworks is, dat ze nogal wat onderdelen hebben en je ze meestal alleen gebruikt voor hun grid-structuur, zonder gebruik te maken van de rest. Op WordCamp London werden een aantal goede alternatieven gepresenteerd!

Een alternatief is Flexbox. Voordelen: je hebt bijna geen extra classes nodig in je HTML. Je code wordt dus ook een stuk overzichtelijker. Daarnaast zitten er ook een aantal nieuwe alignment-opties in. Je kan bijvoorbeeld elementen eenvoudig verticaal centreren. Het enige nadeel is dat Flexbox niet in Internet Explorer 9 en 10 werkt.

Een framework wat nog in ontwikkeling is, maar volgens ons wel de toekomst gaat worden, is Grid. De eerste testversies zijn beschikbaar, maar de ondersteuning is nog minimaal. Grid is, in tegenstelling tot de meeste frameworks, tweedimensionaal. Zo kun je elementen direct een plaats geven. Hier vind je meer informatie over Grid.

Leuke SEO-tools

Iedereen die weleens met zoekmachineoptimalisatie (SEO) in een WordPress-website bezig is geweest, kent tools als Yoast. Er zijn echter nog vele andere tools. Answer the public is een website die het SEO-verhaal omdraait en je laat zien met welke vragen mensen naar een product op zoek zijn. Op deze manier kun je met longtail keywords nog beter inspelen op de vraag van je toekomstige klant. Deze site is helaas nog niet voor de Nederlandse taal beschikbaar, maar wellicht komt dat nog. Daarnaast is de tool Majestic erg interessant om inzicht te krijgen in de links naar jouw website. Linkbuilding is immers een essentieel onderdeel van SEO: een aanrader dus om eens voor jouw site te bekijken!

WP REST API

In ons blog over WordCamp Keulen 2015 noemden we de aftrap van de nieuwe WordPress REST API al. De ontwikkeling hiervan is nog steeds in volle gang. Hoewel men hoopte dat alle functionaliteiten inmiddels in de WordPress Core zouden zitten, wordt dat volgens de huidige planning WordPress 4.7. Deze versie van WordPress wordt naar alle waarschijnlijkheid eind 2016 gereleased.

Geoptimaliseerde afbeeldingen

De opkomst van mobiele apparaten heeft voor de ontwikkeling van websites een hoop teweeggebracht. Zo is het een vereiste dat een website responsive is en op alle apparaten goed functioneert. Google hecht sinds 2015 zelfs al meer waarde aan ‘mobile friendly’ websites dan websites die dat niet zijn.

Een belangrijk punt wat naar voren kwam op WordCamp was het gebruik van afbeeldingen en media. Gemiddeld 64% van de zwaarte van een website bestaat uit de afbeeldingen die erop gebruikt worden. Dit is voor het laden van een website op een mobiel apparaat een enorme bottleneck.

Gelukkig houdt dit de ontwikkelaars van WordPress ook bezig. Er is sinds versie 4.3 een apart team voor het implementeren van responsive afbeeldingen. Deze zitten sinds 4.4 in de WordPress Core: afbeeldingen die in de content editor worden toegevoegd worden automatisch responsive getoond op je website.

Wat we nog meer kunnen doen

Wat je nog meer kunt doen om de impact van afbeeldingen op de laadtijd van websites te verminderen, is ze comprimeren. Door gebruik van speciaal ontwikkelde tools vermindert de bestandsgrootte met wel 90% zonder zichtbaar kwaliteitsverlies. Op deze manier kan enorm veel snelheidswinst geboekt worden.

Beveiligde verbindingen met https

Een punt waar al een tijd ophef over is, is het gebruik van beveiligde verbindingen (https) op websites. Ook op WordCamp werd aandacht besteed aan dit belangrijke onderwerp; het gaat immers om de veiligheid en privacy van bezoekers.

Een van de voornaamste redenen voor het implementeren van een https- verbinding is het beschermen van gegevens die via formulieren worden verstuurd. En zorgen dat het niet leesbaar is zodat de privacy van de bezoeker gewaarborgd is. Ook https-verbindingen koppelen terug naar het SEO- en Google-verhaal. Google heeft in 2014 al aangekondigd dat ze websites met een beveiligde verbinding voorkeur geven in hun zoekresultaten.

Heb je vragen over 1 van deze onderwerpen, of kunnen wij je hierbij ondersteunen? Neem dan contact met ons op.