Weet je wat ik doe?

“Wat dóe jij eigenlijk?” is toch wel één van de meest gestelde vragen als ik vertel dat ik projectmanager ben. Hoewel dat voor mij al meer dan tien jaar duidelijk is, is het begrip ‘projectmanager’ voor veel mensen heel vaag. Maar als je niet in één zin kunt vertellen wat je beroep is, is het werk dan minder belangrijk? Nee, dat niet, maar…onbekend maakt onbemind.

Een stukje taart?

Stel, je eet een heerlijk stukje taart. Die taart kwam daar niet uit zichzelf. Daar ging een heel proces aan vooraf. Je kunt het vergelijken met een project: het taart-bak-project. Laten we er in dit voorbeeld van uitgaan dat ik de bakker ben van die heerlijke taart. Voordat ik aan de slag ga, moet ik eerst weten aan wat voor taart je behoefte hebt. Wat zijn je eisen? Voor wie is de taart? Wanneer wil je hem eten? Welke smaak heeft je voorkeur? Ik luister naar je wensen en geef hierbij advies: welke topping past het beste bij de vulling die je wil?

Als ik weet wat je wil schrijf ik een plan: het recept. Ik beschrijf hoe lang iedere stap in het proces duurt en wat de kosten voor het totale taart-bak-project zijn. Als je met het recept akkoord bent ga ik aan het werk.

De eerste stap

De taart moet er natuurlijk mooi uit zien. Hiervoor wordt de designer ingeschakeld. Jij als opdrachtgever stelt eisen ten aanzien van de kleur en vorm. Met deze informatie maakt de designer een prachtig ontwerp. Zodra je hiermee akkoord gaat, gaan we aan de slag en kun jij het op hoofdzaken loslaten.

We maken de taart!

Voor het recept heb ik verschillende ingrediënten nodig. Ik bel de molenaar en leg uit welk meel ik nodig heb. Ik bel de boer en bestel boter en eieren. Via de imker regel ik honing en ik weet nog wel een leverancier voor de beste vanille. Zo regel ik de diverse benodigdheden. Ik creëer de juiste randvoorwaarden en breng structuur aan zodat mijn team de juiste kwaliteit kan leveren binnen het beschikbare budget en de gestelde deadline. En valt de molenaar uit door ziekte? Dan regel ik de juiste vervanger, zonder dat jij hier last van hebt.

Losse ingrediënten vormen nog geen taart. Ik volg het recept, het plan van aanpak en zorg dat het juiste beslag ontstaat. Niet alleen onze, maar ook jouw werkzaamheden als opdrachtgever staan beschreven in het plan van aanpak. Zo wordt een testversie van het beslag met jou gedeeld zodat je nog kan bijsturen als je dat nodig vindt. Een beetje meer suiker of zout bijvoorbeeld. Er wordt van jou verwacht dat je op tijd reageert zodat de deadline niet in het gedrang komt.

Het definitieve beslag geef ik aan degene in mijn team die weet hoe de oven werkt. Door de planning die ik van tevoren heb gemaakt weet ik hoe lang het beslag in de oven moet. Samen met mijn teamgenoot zorgen we voor de perfecte basis van de taart.

Tot slot pakken we het ontwerp erbij en wordt de taart gefinetuned. De topping en vulling worden toegevoegd en gemaakt volgens het ontwerp van de designer. Het eindresultaat: een prachtige en heerlijke taart. Speciaal voor jou gebakken.

Voortschrijdend inzicht

Soms komen we er halverwege, of aan het eind van het project achter dat ingrediënten duurder waren, dat de taart glutenvrij moest zijn of dat de taart twee keer zo groot moest worden. Als je bij aanvang van een project nog niet over alle informatie beschikt kan dat gebeuren. Maar samen komen we daar altijd uit. Of het nu om een ander ingrediënt gaat of het twee keer zo hoog maken van de taart: in goed overleg is er altijd iets mogelijk.

En ik als projectmanager?

Ik hou van bakken. Vandaar deze metafoor. Maar je zou mijn beroep ook kunnen vergelijken met die van een projectontwikkelaar. Als projectmanager ben ik altijd op de hoogte van de status van het project. Van uitvoering tot budget en planning. Ik moet overal aan denken en tegelijkertijd contact hebben met de opdrachtgever. Maar de realisatie van een project blijft natuurlijk een teamprestatie. En zonder team is er niks te managen. Als team, bestaande uit verschillende experts, zetten we prachtige projecten neer. Elke dag is verrassend, elke dag is anders. Soms zijn mijn werkzaamheden administratief van aard, dan weer creatief om een dag later weer veel klantcontact te hebben. En dan heb ik alle nevenactiviteiten nog niet eens genoemd! Al deze elementen maken mijn werk super leuk.

Nieuwsgierig geworden? Of benieuwd naar de in- en outs van onze technische projectmanagers? Bel ons gerust op!