Wat leert Inman Connect Nederlandse makelaars?

Nog tot vrijdag is New York het podium van Inman Connect, de grote Amerikaanse vakbeurs voor de huizenmarkt en internet. Wat waren woensdag de antwoorden op brandende vragen die ook Nederlandse makelaars zich stellen?

Internet verandert de huizenmarkt. Die gedachte lag twintig jaar geleden aan de basis van Real Estate Connect. Maar dat technologie zo’n belangrijke rol zou gaan spelen bij de verkoop van huizen kon destijds niemand nog vermoeden. Het groepje van 50 eerste deelnemers is inmiddels uitgegroeid tot zo’n 3.500 makelaars, ontwikkelaars en andere vastgoedprofessionals. Real Estate Connect heet in dit jubileumjaar Inman Connect, naar journalist, ondernemer en bedenker Brad Inman.

 

  1. Hoe overtuig je de huizenverkoper dat hij voor jou moet kiezen?

Ook bij de ‘connected’ consument blijft vertrouwen het toverwoord. Dat benadrukken verschillende sprekers tijdens de podiumsessies. Eigenlijk gaat het daarbij om transparantie. Wees niet bang om kennis en informatie met potentiële kopers te delen. En doe dat ook op de platforms waarop de klant zich bij voorkeur oriënteert op een woning: internet en social media.

  1. Hoe kun je het beste met huizenkopers communiceren?

De huizenmarkt wordt de komende jaren bepaald door de Millennials, mensen die nu tussen de 18 en 34 jaar oud zijn. Deze doelgroep heeft een andere manier van communiceren. Houd daar als makelaar rekening mee. Zorg ervoor dat alle digitale communicatiemiddelen geschikt zijn voor mobiele toepassing. Stuur een Millenial die om informatie vraagt geen pdf-bestand, dat op diens smartphone niet goed te bekijken is. En vooral: reageer snel op vragen: telefonisch, via Whatsapp of sociale media.

  1. Hoe bepaal je wie de beste koper is?

Het belangrijkste buzz-woord dit jaar is predictive analytics. Ofwel: maak gebruik van data die je als makelaar hebt verzameld. Data die je kunnen helpen te voorspellen wie de meest kansrijke koper voor een woning is. Toekomstmuziek? Inman noemt tijdens zijn openingswoord het voorbeeld van zijn zwangere dochter. Google wist het als eerste. Dus wie heeft er het vaakst geklikt op dat ene huis in je laatste nieuwsbrief?

  1. Hoe blijf je als makelaar succesvol?

Ondanks alle technologische vernieuwingen blijft de makelaar een onmisbare rol spelen bij woningtransacties. Dat is de stellige overtuiging van Spencer Rascoff, ceo van Zillow – zeg maar het Amerikaanse Funda. ‘Een huis goed verkopen is gewoonweg te ingewikkeld om zonder tussenkomst van een makelaar te regelen.’ Maar hoe blijf je in de toekomst concurrerend als makelaar. Rascoff noemt al belangrijkste succesfactoren: sterk lokaal (makelaars)merk, sterke aanwezigheid op internet.

  1. Hoe moet mijn makelaarswebsite eruitzien?

Volgens Joel Burslem van 1000watt gaat het vooral om keuzes maken. Is de huizenzoekfunctie op je eigen website echt zo belangrijk? Realiseer je dat portaalwebsites als Zillow (in Nederland Funda) het altijd winnen. In aanbod en zoekmogelijkheden zijn zij niet te overtreffen. Hoe dan wel? Zorg bijvoorbeeld dat je website content biedt die waardevol en relevant is voor mensen die zich op een nieuwe woning oriënteren. Denk daarbij aan authentieke verhalen van kopers. Durf keuzes te maken, waardoor je online presentatie zich onderscheidt van die van andere makelaars.

 

Auteur: Jos Kemps, Xpect Kemps