Waarom je moet zaaien in plaats van oogsten in Augustus.

De maand Augustus is vernoemd naar de Romeinse Keizer Augustus.  De man die door steeds meer bevoegdheden naar zich toe te trekken de eerste Keizer van Rome werd. Augustus is ook traditioneel de oogstmaand. Of je het nou bevoegdheden naar je toe trekken noemt of gewassen uit de grond trekken, de geschiedenis bewijst dat augustus de maand is waarop mensen weer tot actie over gaan, na een lange en warme zomer. En daarom moet je niet alleen oogsten, maar vooral ook zaaien! Zo ook op de huizenmarkt. Door online te meten, weten wij dat er een duidelijke piek is in zoekgedrag vanaf eind augustus.

Wat betekent dat? Niets meer of minder dan dat mensen die er eventueel over na denken om misschien wel een ander huis te willen kopen of huren ongeveer vanaf augustus daar online naar gaan zoeken. We weten ook dat de gemiddelde duur van zo’n zoektocht ca. 18 maanden is. Het is dus niet zo dat er een verkooppiek is in augustus. Die is, nog steeds, vaak in het voorjaar. Maar als je als projectontwikkelaar of makelaar dan pas gaat adverteren, ben je ruimschoots te laat.

In deze vraag gestuurde markt wordt het steeds belangrijker om te weten wat kopers of huurders precies zoeken. Om daar achter te komen moet je ze eigenlijk mee op reis nemen in hun belevingswereld. Dat vraagt dus om een actieve benadering van de potentiële klant. Je wilt er als het ware een relatie mee op bouwen, waardoor je steeds meer te weten komt over wensen, eisen, maar ook over vragen waar de klant nog mee zit. Bijvoorbeeld de verkoop van de eigen woning, of de hoogte van een nieuwe hypotheek. Dat zorgt voor verbinding. Online campagnes die vindbaar zijn in augustus helpen die informatie te verzamelen.

Verkopen gaat dus niet langer meer zozeer om het verkoopmoment zelf, maar juist om de weg ernaar toe, Google’s Zero Moment of Truth geeft daar meer inzicht in. Advertenties die leiden naar de juiste landingspagina op websites spelen daarbij een cruciale rol. Het proces van online adverteren, conversie meten en campagne bijstellen op de geïnteresseerde doelgroepen is daarbij leidend. Met deze zogenaamde lerende campagnes bereik je maximaal resultaat. En hebben projectontwikkelaars en makelaars heel exact inzicht in wie, waarin geïnteresseerd is en waarom. Dat levert niet alleen een hele interessante database op, maar zijn ook toekomstige verkooptrajecten beter af te stemmen.

Neem je potentiële kopers dus vanaf augustus mee op reis, ontdek samen met de kopers, waar die reis naar toe gaat, help ze bij het oplossen van vraagstukken en bereik samen het zelf gekozen eindpunt: een nieuw huis, in een gewenste omgeving, onder de juiste voorwaarden. Op 4 juli geef ik hier een webinar over wat allemaal te doen om jouw huizen en projecten in de lente zeker verkocht te krijgen. Doe je mee?

Webinar: Klaar voor de huizen zoek hype in augustus? Geef je nu op!

Boris Geheniau
bg