Vleeskeuring: ‘mooi is niet goed genoeg’

De technologie gaat hard. Waar je vroeger nog een meisje op straat tegenkwam, doe je dat nu vanuit huis op de bank. Met apps als tinder en happn wordt het steeds populairder om vanuit huis een date te scoren. Maar is dat niet een beetje vreemd? Je wilt toch een klik met iemand hebben? Of gaat het nu om de mooiste profielfoto? Begrijp me niet verkeerd, er is niks mis met deze gedachtegang. Het is ideaal voor mensen die niet de tijd hebben om veel op stap te gaan. Maar hoe makkelijk het ook is, ik zie het toch als een soort vleeskeuring. En daar houd ik niet van. In mijn vak heb ik ook te maken met smaak en uiterlijk. Het ontwerp kan nog zo mooi zijn, maar ik moet er ook voor zorgen dat het innerlijk net zo fantastisch is.

‘Innerlijk is net zo belangrijk als uiterlijk’

Zo werkt het voor mij met grafische vormgeving ook.
Een ontwerp is zo gemaakt, maar hoe tof is het om een verhaal te vertellen in een ontwerp. De klik opzoeken met de kijker of consument. Kleine easter eggs in een logo, of een verleden van een bepaald gebied vertellen met beeld en tekst. Een verhaal vertellen in een ontwerp noemen we een positionering of concept. Een concept is net zo belangrijk als het uiterlijk van je vormgeving. En daarom houd ik zo van mijn vak, want ik mag beide bedenken. Maar hoe doe je dat nou op de beste manier?

‘Think Different’

Verhalen vertellen wordt sinds de mens bestaat al gedaan, en het kan op zoveel manieren gedaan worden. Via een boek, via een beeld of mond-tot-mond. Zo werkt het met een concept eigenlijk ook. Een concept mag je best zien als een boek. Je wilt iets vertellen over een opdracht, omgeving of project. Je denkt vanuit de klant en probeert zo goed mogelijk de passie van het project te vertalen naar papier of beeldscherm. Maar doe dit elke keer op een andere manier. Apple heeft hier een fantastische lijfspreuk voor: ‘Think Different’. Een lijfspreuk voor vele creatieven. Denk anders, creëer anders en wees anders.

Probleem doorgronden

Een concept is niet een bepaalde gedachtegang. In het woordenboek staat concept omschreven als ‘opzet, plan en ontwerp’; een definitie die ruimte biedt voor interpretatie en zich makkelijk laat sturen door context. Persoonlijk denk ik dat concepting niet in een paar woorden beschreven kan worden. Concepting gaat ook over een gevoel dat je meegeeft aan een product en hoe je problemen doorgrondt van de klant. En dat kan natuurlijk elke keer weer verschillen. Een merk moet je laden, net zoals je moet investeren in je relatie. Je leert elkaar tenslotte ook niet door en door kennen op dag 1.

Concept en storytelling

Al met al wil je een diepere betekenis geven aan je product waardoor er een verhaal in het ontwerp zit verwerkt: storytelling (lees ook het blog van Boris). Wij geloven dat klanten dit verhaal met zich meedragen, maar nog niet altijd uitdragen. Zo merk ik dat de wens voor “groter en meer” steeds vaker terug komt. Een logo op een website zo vaak en zo groot mogelijk laten zien. Helaas is dit niet echt de bedoeling van een logo. Je kan dit vergelijken met een olifant in je restaurant. Het trekt wel bekijks, maar het leidt enorm af van de fantastische maaltijden op tafel. En daarnaast blijft er niks heel van je restaurant. Maar goed, daar zijn wij voor, om te adviseren en vooral te inspireren om uw product zo goed mogelijk overeind te houden.