Uber: lessen in huizenverkoop?

Je ziet het overal ontstaan: traditionele branches die door online spelers op een zijspoor worden gezet. Of tenminste gaan twijfelen aan hun eigen kunnen. Terecht? Zeg het maar, de praktijk wijst in ieder geval uit dat deze online aanbieders succesvol zijn. Succesvoller dan hun gevestigde collega’s. Voorbeelden te over: Airbnb die de hotelbranche een halt toe roept, Spotify die de muziekbranche laat zweten en natuurlijk Uber die de traditionele taxibranche aanvalt. De gevestigde orde vraagt zich ondertussen in paniek af wat er allemaal gebeurt, waarom ze dit niet aan hebben zien komen en wat ze nu toch moeten doen. Stopt het hier? Of zijn er misschien nog meer branches die sterk rekening moeten houden met een digitale overtreffende trap van hun business?

Over het algemeen kun je stellen dat het allemaal branches zijn waarin de consument ontevreden was. In het geval van Uber waren dat bijvoorbeeld de aanrijdtijden, de onfatsoenlijke houding van het bemiddelende callcenter, geen inzicht hebben in de kwaliteit van chauffeurs en het gezeur over het achteraf af te rekenen bedrag. De taxibedrijven hebben het niet voor elkaar kunnen krijgen dit beeld te wijzigen. Met Uber als gevolg. Taxichauffeurs blijven, de ondoorzichtige laag overhead verdwijnt.

Een andere branche waar nogal eens over gemopperd wordt is de makelaarsbranche. Ligt dat aan de makelaars, aan de overkoepelende partijen? Het is de brancheverenigingen (NVM, VBO) in ieder geval nog niet gelukt daar een positieve draai aan te geven. Dat lijkt in het licht van bovenstaande een gevaarlijke ontwikkeling. Consumenten willen immers steeds meer inzicht in kwaliteiten van bemiddelende partijen. Ze zoeken naar betrouwbaarheid, transparant handelen en willen zelf kiezen op basis van aantoonbare kwaliteiten.

In de USA is een voorzichtige ontwikkeling gaande, nu nog kleinschalig, als startup: Opendoor. Bij succes kan het echter snel gaan. Tijd om nu al eens na te gaan denken over een Uber voor de makelaarsbranche in Nederland? Wij vinden van wel! Daarom dagen wij u graag uit met ons te sparren over hoe deze online collega eruit zou kunnen zien. Is het een app? Vast wel. Zet het bestaande structuren buiten spel? Zeker weten.

Maar hoe precies? En wat gaat het de consument, maar ook de makelaar voor goeds brengen? Want dat het een positieve verandering teweeg gaat brengen is, gelet op alle prachtige voorbeelden, zeker bewezen!

Boris Geheniau
bg