Storytelling in Vastgoed

“Waar kom je vandaan?” Vroeg de “mic”-guy terwijl hij mijn microfoon achter mijn oor deed en het zenderkastje aan mijn broek vastmaakte. “Eindhoven, the Netherlands, Holland” zei ik. Hij vroeg mij of ik fan was van PSV, dat verwonderde mij al een beetje dat hij iets met voetbal had als Amerikaan. Hij frunnikte nog wat aan de knopjes en vroeg of ik even wat in de mic wilde zeggen. Volgens mij zei hij nog wat over NEC Breda waardoor ik helemaal dacht, “Hier klopt iets niet!”, ik vroeg hem hoe hij NEC kende, hij vertelde mij dat achter de schermen men aan het mee luisteren was en alles wat ik zei googleden en dat weer aan hem doorgaven.

De o zo sympathieke “mic”-guy veranderde ineens in een op-en-neer springende mafketel toen de Beatles begonnen met hun nummer Here Comes the Sun. “Come on, get on stage, we need high energy, high energy, you can do it!!!” in totale verwarring loop ik het gigantische podium op. Grand Hyatt, New York, Ballroom zaal, 3 giga schermen achter mij, 3 camera’s voor mij, autocue en een gevulde zaal. Ik herpakte mij, naar het midden van het podium lopen, contact maken met linksachterin de zaal, de softspot, naar rechts kijken, lachen, focus naar het midden van de zaal, veranker, neem een grote hap lucht, houd even vast en GO!

“I love music! In fact I am a musician myself…”, zo begon mijn verhaal tijdens mijn eerste grote keynote in de VS tijdens de Real Estate Connect 2014. Bewust zeg ik mijn verhaal en niet mijn presentatie. Niemand is geinteresseerd in mijn presentatie, het publiek grijp je door jouw verhaal te vertellen. Dat is wat ik kort daarvoor geleerd had via Barbara Rogoski, de Nederlandse coach voor de TEDX sprekers. Toen ik net bij haar aankwam met mijn eerste presentatie voor New York vertelde zij dat we nog veel te doen hadden en dat bleek! Binnen een drietal sessies heeft zij mij helemaal klaargestoomd voor deze grote dag.

Vertel je verhaal en verpak je boodschap daarin vertelde Barbara mij. En zo werkt het tegenwoordig (of eigenlijk altijd al) ook met marketing. Iedereen heeft het er tegenwoordig over, net als seks tijdens de middelbare school. Iedereen heeft het er over, niemand doet het. Storytelling lijkt het nieuwe wonderolie in de marketing maar hoe werkt dat nou? Is het nieuw, waarom werkt het, wat is het en hoe doe je het?

Niks nieuws

Storytelling is niks nieuws, het bestaat al zolang als de mensheid. Verhalen liggen ten grondslag aan families, gemeenschappen en culturen. Zij vormen de basis van onze herinneringen, onze eigen verhalen. Verhalen leveren de meest deelbare content op, zowel on- als offline. Dat maakt het zo krachtig, hiermee kun je verbinden en vertrouwen winnen. Verhalen in het vastgoed zijn het DNA van hoe het voelt om in een huis te wonen.

Wat dat aangaat niks nieuws, we doen het als mens al, succesvolle marketeers passen het ook toe in plaats van sprookjes vertellen…

Oxytocine

Waarom werken goede verhalen om verbinding te krijgen? Dat is toch uiteindelijk wat je wilt, de verbinding maken met jouw publiek, zo kom je dichterbij elkaar en kan ruil plaatsvinden, sociale of economische ruil, het maakt niks uit. De magic is: Oxytocine. Oxytocine is een hormoon dat vrijkomt als wij ons veilig, vrij en verbonden voelen. Waardoor we elkaar beter begrijpen, ook op het werk. Daarom werken verhalen beter dan presentaties.

Sprookjes vs verhalen

Helaas merk ik dat storytelling nog te vaak gebruikt wordt als bullshit-marketing-bingo waardoor het sprookjes worden. Verhalen zijn persoonlijk, vertellen hoe het voelt om bijvoorbeeld ergens te wonen en wat er te beleven is buiten de vier muren. Storytelling is niet iets eenmaligs. Dit moet je bijna dagelijks doen. Dus als je eenmalig een verhaaltje in je brochure plaatst, zal dit snel ervaren worden als een sprookje.

Verhalen vertel je door dagelijks je verhaal te vertellen. Het is niet een éénmalige post op Instagram of Facebook waarin je vertelt dat er een open huis is of dat de nieuwe wijk vlakbij “oh zo leuke restaurantjes” ligt….niet interessant. Creëer verhalen rondom je merkwaarde. Je merkwaarde dienen iets meer te zijn dan alleen “veel voor weinig”.

Nou Geheniau, hoe doe je het dan?

Storytelling betekent dat je kort, bondig en betekenisvol moet zijn. Zorg dat jouw lezer of kijker meer wilt en zich verdiept in jouw verhaal (of product).

Het hoeft niet altijd perfect te zijn. Sterker nog dat is nou juist het grote succes van bijvoorbeeld Snapchat. Het is niet perfect en daardoor geloofwaardig, dat verbindt. Hierdoor ga je ook leren, wat wel en niet werkt, experimenteer.

Je verhalen moeten, commercieel gezien, je merkwaarden versterken en hiermee consistent zijn. Denk dus na wat jouw merkwaarden zijn. Wat is jouw “waarom”? Op basis hiervan kun je al snel een fantastische storyline maken.

Het is hard werken en geen one size fits all strategie. Dus als jouw klant je weinig kan schelen en jouw product verkoopt toch wel, begin hier niet aan. Dump je producten op de markt, easy come, easy go: Amsterdamse huizenmarkt…edoch als tijden wat minder worden, heb je niet geleerd en is jouw game over. Sterker nog ook in een goede markt verkoop je met hogere marges en sneller als je je marketing goed op orde hebt.

Bovenal ben authentiek en eerlijk. Eerlijke verhalen zijn aangrijpender dan de glossy verhalen. Raak iemands emotie in jouw verhaal. Stel de waarom vraag in interviews wat ligt aan de basis van het verhaal, vertaal dat.

En nu?

Wil je dat storytelling echt voor jouw gaat werken en wil je succesvol zijn in jouw werk als marketeer in vastgoed? Meet dan het effect. Online kun je makkelijk zien welke invloed jouw verhaal heeft op het gedrag van je doelgroep. Leidt het tot conversie, leidt het tot likes, tot shares, tot vervolg bezoek, tot downloads, leidt het tot het doel dat je voor ogen hebt?

Maak de verbinding door de juiste content op het juiste moment voor de juiste persoon en via het juiste kanaal. Dat zal niet in 1 keer goed gaan maar blijf verbeteren, blijf leren, blijf meten en bovenal blijf jezelf met wat je waarom voor wie doet.

Terug naar de ballroomzaal in het Grand Hyatt, vol trots somde ik de take away message op en bleef stil staan (bewust doen) en ontving het applaus. Wow! Wat een ongelooflijk gevoel het helemaal goed te hebben gedaan, deze presentatie bleek achteraf een hele grote stap te zijn geweest naar meer presentaties in de VS, “tech-leaders”-dinners en samenwerkingen met nieuwe en spannende startups.

I love music!