Niet alleen WeHelpen, maar ook helpen.

Op 30 oktober 2012 is het online platform WeHelpen.nl gelanceerd, een online marktplaats waar je hulp kunt vragen, aanbieden en organiseren. Het platform WeHelpen.nl is door Fundament All Media ontwikkeld en heb ik mede gemanaged. Mijn werkzaamheden bestonden o.a. uit het opstellen van een jaarplan, de ontwikkeling van de API en de redesign van de website WeHelpen.nl

Maandenlang was ik volop bezig met de ontwikkeling en bouw van het platform WeHelpen.nl, maar daadwerkelijk ook meedoen en hulp aanbieden op het platform, daar was nog sprake van geweest. Het idee van WeHelpen.nl is dat niet alleen mantelzorgers en vrijwilliger kunnen helpen, maar iedereen. Dus hoe druk ik het ook heb als werkende, ook ik zou er tijd voor vrij maken. In Groningen groeit het aantal hulpvragen flink, mede door de participatie van Humanitas. Op verschillende hulpvragen heb ik gereageerd, maar kreeg te horen dat er al hulp gevonden was. Totdat ik een berichtje ontving van Marieke…

In de hulpvraag van Marieke stond dat ze op zoek was naar hulp met klussen en verhuizen. Haar gezondheid maakte het lastig om dit zelf op te pakken en door recente omstandigheden was ze haar sociale netwerk kwijtgeraakt. Ik ben zelf geen geboren klusser, maar mag altijd opdraven bij verhuizingen om de zware dingen te tillen, dus waarom nu ook niet? Omdat ik me goed kon voorstellen dat het voor Marieke moeilijk is om vreemden te vertrouwen, heb ik voorgesteld om van te voren kennis te maken.

Marieke vertelde dat ze zich zorgen maakte: er moest zo veel gebeuren, in zo weinig tijd. Door problemen met haar rug lukte het nauwelijks meer om haar kleine dochter de trap op te tillen, dus moest ze op zoek naar een woning op de begane grond. Ze had een nieuw huurhuis toegewezen gekregen in een leukere wijk, maar er moest wel veel gebeuren. We hebben haar planning doorgenomen en ik heb Marieke nog de tip gegeven aparte hulpvragen op WeHelpen.nl te plaatsen voor het klussen en voor het verhuizen. Marieke had al veel reacties gekregen, maar ze wist dat ze veel hulp nodig had. Ze was daarom ook zelf op de website WeHelpen.nl gaan zoeken naar meer hulp en had actief mensen benaderd. Geweldig om te horen dat het platform dus in dit geval al goed leek te werken, maar ik was vastbesloten mijn steentje bij te dragen door nog meer vrijwilligers te vinden. Het werd tijd om mijn collega’s ook te strikken!

Het toeval wil dat mijn collega Edith zelf ook op het idee was gekomen om actief te worden op WeHelpen.nl, en zelfs ook contact had met Marieke. Ook andere collega’s leek het leuk om dit samen op te pakken, dus hebben we intern een bijeenkomst gepland. Met het schema van Marieke in de hand, keken we wie wanneer wat zou gaan doen. Een collega kon ook een auto met een grote aanhanger regelen, waarmee we Marieke de kosten van een verhuisauto konden besparen. Marieke was heel erg blij met de vele aanmeldingen, maar gaf ook gelijk aan dat ze voor één dag geen mensen meer nodig had: die dag kwamen al 16 studenten om haar nieuwe huis grondig aan te pakken!

IMG_0016_00001

Zelf kon ik een avond komen verven, een dag laminaat leggen en op een zaterdag helpen met de verhuizing. Alles is leeggehaald en schoongemaakt, de muren en kozijnen zijn geverfd door alle helpers. En ook het laminaat is in het hele huis gelegd, in 1 dag!

De dag van de verhuizing begon met een klein misverstand – mijn collega’s en ik stonden te wachten bij het oude huis, terwijl de rest verzamelden bij het nieuwe huis. De meeste spullen zaten in dozen en konden snel naar beneden worden gebracht, maar de manshoge koelkast in combinatie met een nauw trapgat maakte het allemaal niet makkelijk. In totaal zijn we drie keer op en neer gereden, en aan het eind van de dag stond het nieuwe huis helemaal vol. Nog even helpen met het in elkaar zetten van het bed en een paar kasten.

IMG_0006 IMG_0010 IMG_0015

Uiteindelijk thuis toch een beetje reflecteren – ik ben zelf in mijn leven slechts vier keer verhuisd, maar heb waarschijnlijk bij meer dan twintig geholpen. Al die keren zijn alle aanwezigen vrienden en familie, en dat ervaar ik al vanzelfsprekend. Maar wat doe je als je sociale netwerk wegvalt? Wie zou ik vragen in zo’n situatie? Het huisje van Marieke staat nu nieuw in de verf, heeft nieuwe vloeren, en alle spullen zijn over – het heeft veel vreemden maar een paar uurtjes gekost, maar het is voor Marieke onbetaalbaar.

Douwe Terluin

douwe-terluin-500px-square
2013-11-27