Niet alle kwalen gaan vanzelf over…Movember

“Onze wereld stond op z’n kop”, vertelt Theresia, office manager van Fundament All Media. Haar man kreeg in november 2010 te horen dat hij METEEN ingepland werd voor een operatie. Geen verder onderzoek, maar meteen door naar de operatie kamer: teelbalkanker.

“Onze hele wereld stortte in. Al onze dromen, alle dingen die we nog wilden doen, alles werd anders na het vreselijke woord kanker. Niets zou meer hetzelfde zijn, onzekerheid en onrust nemen het over”, verzuchtte zij. “Op het moment dat je de diagnose hoort blijft maar één ding hangen: dat ene kleine woordje van 6 letters: kanker. Dat doet wat met je.”

Hoe het zo gekomen is? Mannen. Mannen hebben de unieke eigenschap om vooral niet te veel over kwaaltjes te vertellen. Ze bagatelliseren graag en zijn wellicht angstig voor de consequenties die een diagnose met zich mee brengt. Dit ondanks het feit dat zij ook wel weer weten dat een goede analyse logisch is en tot genezing kan leiden. Daar moeten mannen meer over praten, het is inderdaad een vorm van kwetsbaarheid die nog de nodige aversie met zich meebrengt. Als man ben je immers onkwetsbaar. Ik denk dat iedereen de voorbeelden wel kent.

Overigens was de bijna fatale diagnose van de man van Theresia niet te wijten aan negeren aan de kant van hem maar aan bagatellisering van de kant van de arts. “Achteraf gezien hadden we eerder een second opinion moeten vragen! Ik wil dan ook dat iedereen zich bewust wordt van het feit dat er wel eens iets echt mis kan zijn en dat dit niet genegeerd moet worden, vandaar dat we meedoen met Movember.”

Movember
Een snor als eyeopener? Een kriebelige bovenlip kweken om daar vervolgens ook nog op aangesproken te worden? Het werkt! Dat heeft Movember tot nu toe zeker bewezen. De actiemaand, die mannen oproept aandacht te vragen voor hun kwalen en ziektes om erger te voorkomen, heeft een bewustwordingsbeweging op gang gebracht. Maar als je vraagt: zijn we klaar, dan heeft onze office manager Theresia daar een pasklaar antwoord op: nog lang niet!!

Wij maken het persoonlijk
En daarom zie je deze maand de mannen van Fundament All Media soms onherkenbaar op kantoor of bij de klant verschijnen. Ook zij doen mee om Movember nog groter te maken. Om nog meer mannen te bereiken die (nog) niet naar een dokter stappen of met vrienden bespreken wat hun dwarszit. Het feit dat onze mannen meedoen ligt dan ook in het beschreven persoonlijke verhaal van Theresia. Een ervaringsverhaal met – zoals het nu lijkt – gelukkig een goed einde. Maar juist omdat niet al die verhalen goed aflopen vindt Theresia het tijd om mannen wakker te schudden. “Praat er alsjeblieft over! Iets hebben is niet eng! Niet alle ziektes zijn besmettelijk! En vooral: wees je ervan bewust dat niet alle kwalen vanzelf overgaan. Dus moet je er WEL iets mee! Ik wil bereiken dat meer mannen zich hiervan bewust worden. Dat is mijn doel!”

Gladgestreken
Maandag 3 november moesten alle mannen eraan geloven. Tussen 9 en 10 uur gingen zij zich, op kantoor, scheren. Want als we iets doen bij Fundament All Media, dan doen we het goed! We beginnen glad. Alles is vastgelegd door Henk Gubbels van Bright Moon Media. Van glad naar snor in een maand tijd. Wij zijn benieuwd welke modellen we voorbij zien komen. Theresia is trots: “Zij zetten zich een maand lang in. Worden dagelijks aangesproken en moeten toch maar even het gesprek aangaan met anderen. Geweldig!”

1 december
Op 1 december mag de snor er weer af. De barbiers van De Barbershop nemen dan hoogstpersoonlijk de bovenlip onderhanden.

Alleen de mannen?
Nee! De vrouwen gedragen zich als echte Mo Sistas. Vrouwen die van snorren houden (althans gedurende deze maand) en enthousiast zijn over de gezondheid van de man. Movember wordt bij Fundament All Media zonder twijfel mede een succes dankzij de liefde, steun en inspiratie van alle Mo Sistas!

Met dank aan Marieke van der Hoek voor het interview – www.escriba.nl


Theresia Hendriks