Moeilijke vraag? WeHelpen!

Wie helpt me met de aanleg van mijn tegelpad? Ik wil zo graag een dagje weg, wie verzorgt mijn man? Ik wil graag mijn huis opruimen, maar ik kom de trap niet meer op, wie wil helpen?

Zomaar een greep uit de hulpvragen op www.wehelpen.nl, de online sociale marktplaats die nabuurschap een derde dimensie geeft. Vragen die toch wel lastig te stellen zijn, bleek, om diverse redenen. Gewoon omdat het lastig is om te erkennen dat je hulp nodig hebt, maar ook omdat je niet weet waar je terecht kunt. Natuurlijk zijn er volop organisaties die iets voor hulpvragers willen betekenen, maar die blijken toch vaak onbenaderbaarder dan ze zelf denken. WeHelpen biedt een landelijk platform waarop vragers en aanbieders van hulp elkaar simpel kunnen vinden. Aanbieders zijn er gelukkig al volop. Het is nu tijd voor hulpvragen!

Hoe een geweldig idee klein kan beginnen en kan uitgroeien tot Het Goede Idee? Dat begon in het geval van WeHelpen gewoon op de bank. Maaike en Coen zaten allebei thuis, de een revaliderend van hersenletsel, de ander herstellend van borstkanker. Maaike en Coen waren twee patiënten, ieder aan de andere kant van het land. Maaike wilde het heft weer in eigen hand nemen en Coen wilde ook weer iets betekenen voor anderen. Arjan vroeg zich ondertussen af waarom zijn ouders (moeder MS en vader mantelzorger) nooit om hulp vroegen. Via social media vonden ze elkaar, in hun gesprekken ontstond het idee.

In gesprek met anderen merkten ze dat als je het vragen om en bieden van hulp weer eenvoudiger maakt, mensen maar al te graag bereid zijn dat ook te doen. Ze ontdekten dat er veel meer mensen als Maaike, Coen en Arjan waren. Dat er overal in het land mensen zaten te wachten op een manier om elkaar helpen weer makkelijk te maken. Die ontdekking vormde het daadwerkelijke begin van WeHelpen. Fundament All Media heeft het platform waarop vraag en aanbod bij elkaar komen gecreëerd. En helpt door te meten en analyse van die gegevens hoe beide gebruikersgroepen verbonden kunnen worden.

Zo’n 3 jaar verder is er:
☑  een website;
☑  een app voor hulpaanbieders;
☑  een heuse TedX-lezing over dit briljante project.

Veel hulporganisaties, samenwerkingsorganisaties en zorgaanbieders hebben zich al aangesloten. Dat is mooi want het helpt het platform aan een brede gedragenheid. Nog belangrijker zijn alle mensen die al een hulpvraag hebben gesteld en daarbij goed geholpen zijn door hulpaanbieders die soms heel dichtbij bleken. Heerlijk moet het zijn om te ontdekken dat je best een dagje weg kunt van je zieke man, omdat er gewoon een wijkverpleegkundige aan het einde van de straat blijkt te wonen, die graag helpt.

Op WeHelpen zien we nu meer hulpbieders dan vragers! Uitdaging voor het team van Fundament All Media de vragers te vinden en over te halen hun hulpvragen gewoon te stellen.

Dat is dus vooral wat WeHelpen doet: vinden, verbinden, organiseren en delen van hulp. Er moet nog best wat gebeuren; het is een ‘lopende’ campagne. Maar met alle successen tot nu toe, een zeer gemotiveerd team als motor en alle enthousiaste hulpvragers en aanbieders als ambassadeurs laat WeHelpen zien hoe een participatiemaatschappij optimaal kan functioneren.

Meer informatie: dtl@fundament.nl

Douwe Terluin
Foto van Douwe T