Het verhaal achter de verhalen: storytelling voor B2B #mop

De Provada! Een week geleden alweer? Time flies! Drie dagen lang bezochten zo’n 250 standhouders en meer dan 20.000 bezoekers deze beurs in de RAI. Eén gedeelde interesse: vastgoed. Eén gedeelde missie: aandacht! Maar hoe zorg je ervoor dat deze bruisende mensenmassa jou en je bedrijf opmerken? Dat ze geïnteresseerd raken? Dat ze je willen? En dat ze met jou en met je bedrijf zaken gaan doen?

Experiment #MOP

Werkt online storytelling in B2B? Dat is de vraag die wij ons stelden. Fundament All Media, Radyus en Xpect Kemps gingen gezamenlijk het experiment aan: Mensen Op de Provada. Team #MOP struinde de beursvloer af op zoek naar persoonlijke ontmoetingen om verhalen op te halen. Verhalen in woord en beeld: slim, stoer, ontroerend, verrassend, kort en soms iets langer. Want succesvolle marketingcampagnes zijn niet langer een gevolg van het bewerken van de grote groep, de massa. Juist het individu, of allerlei individuen verenigd door gelijke interesses, bepalen zelf of je boodschap binnenkomt, of het product een succes wordt en of ze een verbinding aan willen gaan met je organisatie. Het antwoord op onze vraag bleek simpel: Ja, online storytelling werkt! En hoé?! #MOP, was binnen no time trending topic. Hoe doe je dat?

Echt en eerlijk

Niet met stockfoto’s van handenschuddende en dealsluitende mensen. Maar met echte verhalen. Verhalen waarmee andere mensen zich kunnen identificeren en die betrokkenheid creëren. Wie jij bent, wat jij doet, wat je vindt, jouw passie, jouw werk, jouw leven. Dat is wat werkt! Lezers nieuwsgierig maken, boeien, en ze bijblijven. Niet alleen bedrijven kunnen hun verhaal vertellen om hun merk in the spotlight te zetten. Ook personen zich met een goed verhaal profileren en een ‘personal brand’ neerzetten.

It flies or it dies

Berichten die interactie veroorzaken hebben een groot bereik. Dat zijn vooral de berichten met een hoog ‘human interest’ gehalte. Spontaan storytelling verzamelen werkt het allerbeste, mits vertrouwenwekkend en ondersteund door een goed plan. Een plan dat flexibel bijgestuurd kan worden. Dat is precies de charme van marketing anno 2016: techniek, inhoud en kanalen. De juiste informatie, de juiste mensen en op het juiste moment op de juiste plek. De persoon die centraal staat in het verhaal, is de kickstart voor je bereik. Zorg ervoor dat de geïnterviewde weet waar en wanneer het gepubliceerd wordt zodat hij of zij die kickstart ook kan geven. Maak echt contact. Die verbinding maakt dat hij of zij ‘the story’ meteen deelt. Werk niet vanuit een commerciële propositie of het merk. Relevantie boeit blijvend en echte verhalen blijven interesseren. Informeer, enthousiasmeer en wees zorgvuldig. Het gaat om mensen. Die willen er niet nadien achterkomen dat ze ergens online ‘op’ staan.

Snapchat rukt op

Vandaar waarschijnlijk ook de populariteit van Snapchat. Snapchat is een opkomend medium. Het aantal gebruikers neemt toe. Steeds vaker kom je de gele avatars tegen op de andere kanalen. Gezien de demografische opbouw van het publiek nu vooral te gebruiken voor doelgroep tot 35 jaar.

Facts and figures

Mailchimp:

Initiele e-mailing naar volledige contactlijst van de 3 bedrijven, 28,5 % open ratio (gemiddeld 41,6 %).

1e follow up mailing, verslag van dag 1, gestuurd naar iedereen die de initiele mailing heeft geopend: 71,6 %

2e follow up mailing, verslag van dag 2, gestuurd naar zelfde segment als 1e follow up mailing: 70,4 %

Optimaliseer altijd je e-mailsegmenten, voor vervolg mailingen. Hiermee blijf je relevant in plaats van irritant!

Website:

Populairste verhalen:

Daan-1

“Ik ben koning microtalent”: Daan van der Vorm

“Carrièredame? Ik vind het meevallen”: Susan Perdijk

“Ik heb de leukste vrouw van de wereld”: Hans van der Ploeg

“Vertel: wat is jouw verhaal?”: Mop Malou

Gemiddelde sessieduur:

Slaan de vervhalen aan en vindt de lezer het interessant?

Gem. Sessieduur 3:02 minuten (ja dus!)

Opvallend mobiel:

Vastgoed = Iphone 😉

Mobiel streeft definitief desktop voorbij: 59,8 % vs. 40,2 %

Let op! Wij merken dat het aandeel tablet terugloopt en de mobiel ook “op de bank” steeds populairder wordt.

Meest opvallend is toch het aantal pagina’s dat mobiel bekeken werd ten opzichte van desktop: 3 vs 5 gemiddeld. Dus richt je mobiele site in op een landingspage strategie en je desktop voor “research”. Dit werd ook duidelijk met de gemiddelde duur op de pagina: 1:10 minuut (mobiel) vs. 5:41 minuut (desktop).

Al snel merkten wij dat koppen als aankeiler voor artikelen beter werkt dan namen! De uitspraken zijn relevant en prikkelender, de persoon minder (tenzij je Kim Kardashian bent;-).

LinkedIn is nog steeds de meest relevante trafficgenerator voor B2B communicatie.

Facebook:

Diegene die geïnterviewd wordt, is de kickstart voor het bereik. Wij hebben hierbij geleerd dat je de verbinding maakt met persoon. De Facebook vrienden van deze persoon zijn ook meteen de kickstart voor de “Facebook” campagne. Tag mensen in jouw berichten, laat ze van te voren wel weten waar en wanneer je gaat publiceren. Wij maakten hiervoor speciale visitekaartjes die we direct na het interview afgaven, dat werkte uitstekend.

Berichten met het grootste bereik:

4,935 mensen bereikt, 137 reacties, opmerkingen en shares

4,382 mensen bereikt, 96 reacties, opmerkingen en shares

4,235 mensen bereikt, 213 reacties, opmerkingen en shares

Conclusie

Storytelling of verhalen vertellen is de manier om de harten en hoofden van je doelgroep te bereiken. Verhalen liggen ten grondslag aan gemeenschappen, gezinnen en culturen. Zij zijn de verbinding tussen mensen. Nabijheid genereert vertrouwen, dat is het begin van een relatie, ook voor een commerciële relatie. Voor ons was dit een geslaagd experiment waaraan wij zeker vervolg aan gaan geven. Doe je mee?

En, wie waren ook alweer die initiatiefnemers van #MOP?

Fundament All Media

Maak de verbinding: content, marketing en measurement, embedded in een strategie.

Radyus 

Zorgt met online marketing voor relevante bezoekers op uw website: kanalen, beheer en bereik.

Xpect Kemps

Vertelt jouw verhaal op internet en social media: content en productie.

En ze leefden nog lang én… online!