Meer rendement halen uit mijn campagne, kan dat?

Ja, door regie op en inzicht in je campagne

Vandaag ontving ik de vraag van een journalist of wij klanten hebben die juist heel veel of juist heel weinig met data doen. De bijbehorende stelling luidde ‘Big of Small data: ik doe/kan er niets mee’.

Euh… ik doe er niets mee? Dat is geen optie. Mijn stelling is: je bent gek als je niet leert van je campagnedata. Wat heb je te verliezen? Niets. Wat levert het je op? Inzicht en meer rendement!

Inzicht in je campagne is cruciaal voor succes. Daarom help ik je graag een eindje op weg:

Stap 1 Richt een campagnedashboard in
Duizelt het jou ook voor je ogen al die campagnedata die uit al die verschillende onlinekanalen? Uit je website, je mailprogramma, je CRM-pakket, je sociale kanalen, etc. Dan biedt een campagnedashboard uitkomst. Het dashboard geeft al jouw data overzichtelijk op één plek weer. Het allerbelangrijkste is dat je hiermee real time 24/7 inzicht krijgt in je campagnedata. Hoe cool is dat?

Stap 2 Pak de regie op je campagne
Het dashboard is natuurlijk slechts een tool dat inzicht geeft in wat werkt en niet. Het gaat erom wat doe je met deze inzichten? Bijvoorbeeld het aanbrengen van consistentie in je campagneboodschap. Of communicatie van een heldere call-to-action. Voor beide is regie nodig. Om te kunnen bepalen of je campagne een succes is, is het belangrijk vooraf het campagnedoel vast te stellen en de kritische prestatie indicatoren (kpi’s). Deze helpen je om op koers te blijven.

Stap 3 Kruip in de huid van je klant
Net zo belangrijk is te weten wat je doelgroep bezighoudt. Bedenk daarom hoe de interactie met je klant verloopt vanaf het allereerste contact met jouw bedrijf, product of merk tot en met de transactie en de nazorg. En welke interactiemomenten hierbij cruciaal zijn. Het dasboard geeft hier inzicht in. Het helpt je jouw campagne Euro daar in te zetten waar het meeste effect te verwachten is.

Stap 4 De pijlers van een goede campagne: content – marketing – meten
Wat vertel je waar en wanneer? Zorg dat jouw verhaal aansluit bij de behoefte van jouw klant. Een interessant verhaal is eigen, origineel en onderscheidend. Zit jouw klant hierop te wachten? Hoe weet je dat? Eenvoudig! Door te kijken naar de data. Deze geeft inzicht in welke verhalen in welke kanalen aanslaan, gelezen worden, gedeeld worden, aanzetten tot contact.

Moeilijk?
Nee hoor, er is geen goed of fout. Beginnen gewoon met het vertellen van jouw verhaal. En natuurlijk niet vergeten met meten of het werkt. Op basis van de data kun je de ‘lerende’ campagne optimaliseren. Kortom het dashboard is een mooi tool dat je helpt om inzichten te verkrijgen en regie op je campagne te waarborgen. Met als bonus meer rendement op je campagne.

Meer weten over het inrichten van je campagne en campagnemanagement? Hulp nodig? Bel of mail me.