‘Mam, is er wifi?’

Maak de verbinding
Vanochtend tijdens de salesscrum stelde Boris, mijn baas voor wie hem nog niet kent, mij de vraag wat wij bij Fundament All Media doen. Mijn antwoord: ‘Wij maken de verbinding’. Zijn wedervraag: ‘Waarom?’ Goede vraag! Verbinding maken is interactie, wederkerigheid, elkaar leren kennen, luisteren en het product of de dienst zo goed mogelijk afstemmen op de vraag. Klinkt eenvoudig, maar de praktijk is weerbarstig. Een voorbeeld.

‘Mam, is er wifi?’
Mijn gok is dat iedereen met pubers deze vraag herkent. Als de vakantiebestemming ter sprake komt, is dit de eerste vraag die mijn twee pubermannen stellen. Er is niets belangrijker dan altijd en overal in verbinding staan met vrienden. Ik doe nog een moedige poging door te vertellen dat we naar Italië gaan, naar een leuk huis met zwembad, vlak bij zee en met hippe strandtentjes. ‘Prima mam, als er ook maar Wifi is.’ Zit je daarvoor dagenlang leuke huisjes op sites als Airbnb en HomeAway te bekijken…

280 voor Drenthe
Ik moest hieraan denken toen ik voor de Arbeidsmarktregio Drenthe de klantreis van verschillende doelgroepen in kaart bracht voor het marketingplan. De Arbeidsmarktregio Drenthe heeft de uitdaging komend jaar 280 arbeidsplaatsen te realiseren voor mensen met een arbeidsbeperking. De campagne moet Drentse bedrijven bewegen ruimte te maken en heeft de ambitie om mensen met een arbeidsbeperking bij de hand te nemen zodat zij de weg naar het loket vinden dat hen verder kan helpen.

Doelgroep
Een groot deel van deze doelgroep komt van de praktijkscholen (PrO) en voorgezet speciaal onderwijs voor moeilijk lerende kinderen (VSO) of zit in de Wajong. Wat ze gemeen hebben met mijn pubers is dat de smartphone heilig is. Want daarmee heb je jouw wereld in je broekzak. Eerst maar eens even mijn pubers onder de loep genomen. Welke kanalen zijn ‘hot’ en welke ‘not’.

Hot or not?
Hot: whatsapp, whatsapp en ja natuurlijk whatsapp. Een uur geen whatsapp is een uur niet geleefd. Honderden berichtjes op een dag ontvangen is geen uitzondering. Verder deel je op Snapchat een hilarische foto van een prank die je bij je broertje hebt uitgehaald, zonder dat deze voor eeuwig op het web blijft zwerven. Instagram en Youtube worden vooral gebruikt om leuke en grappige content van anderen te bekijken. TV kijken doen ze niet. Online gamen met vrienden en het houden van seriemarathons via Netflix behoren wel tot het tijdverdrijf.

Wat zegt de data?
Onderzoek van het CBS en aanvullend onderzoek van het UWV wijst uit dat 95% van de jongeren tussen 18 en 25 jaar vooral via hun smartphone online zijn. Check, dat komt overeen met mijn pubers. De telefoon moet altijd opgeladen zijn. En om de telefoonkosten te beperken is de vraag of er wifi is een van de meest relevante vragen voor jongeren. Veel relevanter dan ‘Waar gaan we heen?’ Want waar we ook heen gaan, het belangrijkste is om in verbinding te staan met je vrienden. Je zou iets missen zeg.

Facebook is not!
Waarom intrigeert mij dat als campagnestrateeg? De meeste (oudere) doelgroepen bevinden zich nog comfortabel op Facebook, zoeken via Google of zitten beroepshalve op LinkedIn. Zij lezen nog fysiek of online de krant en kijken ook nog naar De Wereld Draait Door. Lekker overzichtelijk. Via Facebook kunnen we op basis van hun online gedrag ook nog eens mooie profielen opbouwen. Die vlieger gaat, voor de doelgroep jongeren in het algemeen en in het bijzonder de doelgroep waar we  voor de Arbeidsmarktregio Drenthe de verbinding willen maken, niet op.

What’s app is hot
Natuurlijk kunnen we ons richten op hun sociale omgeving zoals ouders, verzorgers, scholen, coaches en hulpverleners. Dat moeten we zeker niet laten. Maar welke jongere laat zich de wet voorschrijven? Wie wil niet zijn eigen weg bewandelen, zelf uitvinden wat hij of zij leuk vindt, wat zijn interesses zijn en welke baan bij hem of haar past. Een app of misschien een whatsappgroep zou uitkomst kunnen bieden, want dat is laagdrempelig, persoonlijk, met relevante informatie op maat en beschikbaar wanneer je eraan toe bent. En misschien wel het belangrijkste: dankzij wifi binnen handbereik.

Laatste berichten zijn dat de smartphone zelfs definitief is doorgedrongen tot het klas lokaal. Ik ben benieuwd hoe jullie de toekomst zien en welke ervaringen jullie al hebben met het bereiken van deze aanstormende talenten?

Eileen Mantouw

eileen

Directeur campagnes