Loop jij het risico?

Het risico niet te weten wat te doen bij brand is groter dan het risico op het ontstaan ervan.
De risicowijzer was en is een bekend fenomeen in menig huishouden. De papieren versie heeft jarenlang toilet- en kelderdeuren of prikborden versierd. Tot het moment dat Veiligheids Regio Groningen op de deur klopte bij Fundament All Media. Natuurlijk hadden we al bewezen succesvolle campagnes te kunnen bedenken voor VRG door het winnen van de Galjaardprijs in 2010 (landelijke prijs voor overheidscommunicatie). Maar aan de nieuwe case hadden we even een zware dobber! Van een minimaal percentage van het beschikbare budget, hebben we de VRG kunnen overtuigen het complete budget beschikbaar te stellen aan een geïntegreerde on- en offline campagne. Daar ligt namelijk onze kracht: het verbinden van allerlei communicatiedisciplines om het maximale resultaat te behalen. Alle complimenten voor het betrokken team van VRG: ze gaven ons de vrije hand in de risicowijzer, nadat wij overtuigend hadden bewezen dat offline communicatie alleen nog werkt in combinatie met online. Resultaat: de risicowijzer is digitaal! (En op aanvraag als papieren versie verkrijgbaar.)

Op risicowijzer.nl wordt nadrukkelijk gewezen op het gevaar om niet te weten wat te doen. Dat blijkt namelijk het grootste risico te zijn bij calamiteiten. Onze campagne speelt sterk in op het tweeledige gevoel daarbij: ‘ach, die rampen doen zich hier vast niet voor’ en het onzekere: ‘maar als …, dan…HELP’

Natuurlijk maken we met de campagne zichtbaar, in stappen, per calamiteit, wat je wel en niet moet doen, maar vooral ook richten ervaringsdeskundigen het woord tot de kijker. Daarmee schetsen we een eerlijk beeld van de werkelijkheid: ja, de kans is klein dat er iets gebeurt, maar nee, het is niet ok als je niet weet wat er van je verwacht wordt.

Met filmpjes en foto’s brengen we het verhaal van de zogenaamde ambassadeurs der calamiteiten tot leven. Via de website, Facebook en Twitter, maar ook letterlijk op campagne in de regio. Daar kwamen nogal wat reacties op! Stuk voor de stuk de moeite waard om ‘iets’ mee te doen. Dan komt onze skill conversationmanagement om de hoek kijken. Luisteren naar je klant, want daarmee bouw je een relatie op. Die relatie is dan weer heel belangrijk voor de verspreiding van je boodschap. Goed contact staat in dezen voor positieve communicatie.

Op een van tevoren afgesproken moment dragen we het conversationmanagement over aan de klant. Niet zonder slag of stoot, maar gedegen voorbereid, door trainingen onderbouwd en meekijkend in de eerste periode. En bij de VRG komt dat helemaal goed. Een enorm enthousiast team medewerkers snapt onze visie en weet dat naadloos te vertalen naar acties. Dat betekent voor Fundament dat de campagne slaagt!

Storytelling: het inzetten van ambassadeurs om je verhaal te vertellen, heeft al vaak gewerkt voor opdrachtgevers. Wil je weten wat het voor jouw organisatie kan doen? Neem dan contact op met Eileen (em@fundament.nl).

Eileen Mantouw
Eileen Mantouw