Logo’s. Do’s en dont’s

Fundament All Media maakt meer dan 200 websites per jaar. Veelal projectsites, bedoeld om huizen aan de man te brengen.
De stijl van zo’n project wordt daarbij vaak aangeleverd door een (ander) reclamebureau. Het gaat dan meestal om een lettertype, een setje kleuren en een logo.

Gemiddeld kun je genoemde logo’s opdelen in drie soorten: een aantal is mooi, origineel en goed vormgegeven; een deel kan er mee door en weer een ander deel ben je weer vergeten zodra je ze gezien hebt. Maar zo af en toe krijg je er één voor je neus waarvan je beeldscherm spontaan op zwart springt.

Kortom, het is niet alleen maar goud wat er blinkt. Hieronder volgen een paar vuistregels die ik meestal hanteer bij het maken van een logo. Of bij het beoordelen ervan. Disclaimer: ik merkte tijdens het beschrijven van deze regels dat ik me er zelf ook lang niet altijd aan houd.

1 – Probeer u te beperken tot één idee per logo! Geen boogje, cursief én ook nog een mooi vormpje!

2 – Een logo moet ook overeind blijven in zwart wit. Niet zo belangrijk meer als in de tijd dat alles gefaxt werd maar nog steeds een prima regel om te checken of de vorm die je gekozen een beetje goed werkt.

3 – Een logo moet ook in het klein overeind blijven: zorg dat het geschikt is! Maak verschillende versies voor verschillende doeleinden. Gebruik niet extreem dikke en extreem dunne letters door elkaar. (Zorg dat uw logo ook responsive is!).

4 – Geen foto’s in een logo gebruiken. Gewoon niet doen. En als je het toch doet, niet doen.

5 – Voor online toepassingen liever geen verticale logo’s. Levert altijd problemen op in website. Geldt ook voor fotografie.

6 – Geen grote blokken met daarin uw logo. Lijkt misschien op het eerste gezicht praktisch maar is esthetisch niet verantwoord.

7 – Keep it simple! Je moeder moet het ook snappen. Of aanvoelen. Zoek het niet te ver. Origineel is niet hetzelfde als vergezocht.

8 – Wees niet bang voor simpele woordmerken. Overigens het verschil tussen logo, beeldmerk, woordmerk vignet etc. wordt op wikipedia prima uitgelegd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Beeldmerk

9 – Een logo moet passen bij de uitstraling die men verwacht bij het product. Simpel gezegd: het varkentje hoort bij de slager, de tomaat bij de groenteboer en het baksel bij de bakker.

10 – Lever altijd correcte formaten in correcte kleuren aan. Wees lief voor uw ontwerper/collega.

Rymer Bruining
Rymer Bruining over logo ontwerp