Lees meer dan 1.000 meningen over je aannemer

Het sprookje van vergelijkingsites
Waarom zou je wel je vakantieadres checken via Zoover en de aannemer die je huis gaat bouwen of verbouwen at random kiezen? Die vraag stelde Stichting Klantgericht Bouwen zichzelf. Fundament All Media kreeg de opdracht mee te denken over hoe de kwaliteit van bouwprocessen te verbeteren door meer openheid en transparantie over de prestaties van bouwbedrijven te geven via een webplatform met bijbehorende campagne.

80% van alle Nederlanders checkt zijn of haar vakantiebestemming via Zoover: klopt de omschrijving met de werkelijkheid, hoe is het sanitair, zijn de mensen klantvriendelijk, etc. Natuurlijk ga je ook gemiddeld zo’n 3 keer per jaar op vakantie, maar in je huis woon je toch de rest van de tijd. Voldoende reden om een zorgvuldig selectieproces los te laten op de bouwonderneming die je inhuurt, of die je nieuwbouwhuis heeft gebouwd. Resultaat: bouwprestaties.nl.

De Stichting Klantgericht Bouwen (SKB) heeft, met deze visie in het achterhoofd, de afgelopen jaren bij haar leden heel veel informatie opgehaald met (papieren) enquêteformulieren. Al die verzamelde (big) data, als onafhankelijk platform delen met consumenten, was de wens.

Directeur campagnes Eileen Mantouw: ‘Bij het bouwen van het online platform en het voeren van de campagne, kozen we voor een drietal uitgangspunten: de vergelijkingsite kan alleen dán onafhankelijk zijn, als zo goed als alle bouwbedrijven aangesloten zijn; we moeten weten wat de consumenten daadwerkelijk belangrijk vinden in het selectieproces en het verhaal kan als beste verteld worden door ambassadeurs: bouwbedrijven en consumenten.’

In de uitvoering kiest Fundament All Media structureel voor: welke partij kan welk onderdeel van de campagne als beste uitvoeren. In dit geval staan wij voor het strategisch plan, het design, het functioneel ontwerp en de implementatie. De technische bouw van de website is verzorgd door het bedrijf die al de databases beheert voor SKB.

De campagne bestond uit het pinpointen van boodschappen in de doelgroepen. Door online Ads bij zoekresultaten via Google, Facebook, maar ook door gericht adverteren in vakbladen en zichtbare aanwezigheid op vakbeurzen. Meten van al deze inzet levert informatie op waarmee je nog gerichter content kunt plaatsen. Resultaten tot nu toe: 10.000 bezoekers per maand, groei aantal aangesloten bouwbedrijven en enthousiast publiek dat graag de – nu digitale – enquêtes invult.

‘We hebben bovendien een aantal zaken ontwikkeld die het lidmaatschap voor bouwbedrijven extra aantrekkelijk maken:
Een toolkit met banners die bouwbedrijven op hun eigen website kunnen plaatsen als ze lid zijn van de Stichting; flyers die ze uit kunnen delen bij woonbeurzen of sturen naar klanten. De widget: deze realtime applicatie kunnen bouwers eveneens op hun website plaatsen. Het laat het actuele beoordelingscijfer zien, gevoed vanuit bouwprestaties.nl. Realtime dus betrouwbaar. Daarmee laten ze zien dat ze het initiatief steunen, trots zijn op hun resultaten. Zo zijn ze ook nog eens ambassadeur voor de Stichting.’

Wilt u ook een keer van gedachten wisselen over vraagstukken rondom kwaliteitsvergelijking of (nieuw-)bouw? We bellen u graag voor een vrijblijvende afspraak: em@fundament.nl

eileenEileen Mantouw
Directeur campagnes