Leer je campagne maken of breken

Toverwoord in dit digitale tijdperk is ‘conversie’. Het omzetten van een eerste stap in een volgende stap, bijvoorbeeld het aanmelden voor een nieuwsbrief, het opgeven voor een bijeenkomst of, vaak als eerste, doorklikken op een online advertentie. Maar waar kom je dan uit? Die zogenaamde landingspagina’s zijn in toenemende mate onderscheidend voor het succes van de conversie. Komen ze direct op de juiste landingspagina op de website, of moeten ze nog 3x doorklikken? Conversion hub marketing heet dat. En wij zijn er goed in! De landingspagina kan een campagne maken of breken!

Dat besef dringt zo langzamerhand gelukkig door in marketingland. NU.nl snapt bijvoorbeeld als geen ander dat mensen zoeken op een specifiek nieuwsbericht, of alle berichten willen ontvangen over een specifiek onderwerp. Zonder eerst te moeten zoeken op de nieuwssite naar die berichten. Die inzichten onderstrepen het succes van de website.

Fundament All Media is al vanaf oprichting overtuigd van het belang van deze landingspagina’s. Snappen dat je maar een keer de kans krijgt om exact de juiste indruk te maken, waardoor mensen overgaan tot het tonen van interesse, tot aanschaf in het meest optimale geval. Dit is ZMOT, zero moment of truth. De ZMOT fase kan lang of kort duren, afhankelijk van het onderwerp. Zoeken mensen een nieuw huis dan duurt deze fase ongeveer 18 maanden. Zoeken ze een huurhuis, dan is het korter. Hoe meer levensbepalender de aanschaf, deste langer duurt ZMOT. Voorop staat dat je als verkopende partij er gewoon moet zijn in deze fase. Ben je er niet, kans verkeken.

De landingspagina’s kunnen dit proces optimaal ondersteunen. Wanneer de consument landt op de juiste pagina, met daarop de juiste boodschap, voelt hij zich gekend. 50+-ers zijn misschien geïnteresseerd in hetzelfde type huis als een jong gezin, de visualisering van de woning en de tone-of-voice zijn totaal verschillend! Consumenten zijn vluchtig en ongeduldig, ze willen daarom snel en to the point geïnformeerd worden. Klopt de informatie op de landingspagina niet, dan zijn ze voor altijd weg.

Door online zoekgedrag te meten, weet Fundament All Media heel exact hoe mensen zoeken, waar ze zoeken, wat ze aan willen treffen en in welke periode ze gericht zoeken.
Een mooi voorbeeld van een geslaagde campagne is die van Groningen woont slim.

Deze website helpt inwoners van Groningen hun energievraagstukken op te lossen met als doel energiebewuster te worden en blijven. Deze lerende campagne steunt op de landingspagina’s. Vrijwel niemand komt binnen op de homepage, vrijwel iedereen landt op de pagina die precies aansluit bij het eigen vraagstuk of interesse. Op 1 maart gestart, nu al een conversieratio van 18%. Geloof ons, dat is veel! Consumenten doen feitelijk dus exact wat de organisatie achter Groningenwoontslim.nl wil: naam en emailadres achterlaten, inschrijven voor de nieuwsbrief, informatie ophalen en betrokken blijven.

Wilt u ook meer conversie? We praten u graag bij!

Eileen Mantouw
Eileen Mantouw

Meer weten over Groningenwoontslim.nl?

Woont u in Groningen? Dan woont u wellicht slimmer