Inman Connect New York 2016: De 7 meest spraakmakende thema’s

Van 27 tot en met 29 januari vond op Times Square in New York de grote marketing- en technologiebeurs voor de vastgoedbranche plaats: Inman Connect. Wat zijn we er wijzer van geworden?

Het was alweer de twintigste editie van dit jaarlijkse evenement, voorheen bekend onder de naam Real Estate Connect. Destijds door journalist en ondernemer Brad Inman georganiseerd voor enkele tientallen deelnemers in… een tent. Nu voor een paar duizend deelnemers, met als podium het Marriott Marquis-hotel.

Net als vorig jaar viel het grootste vastgoedevenement van de Verenigde Staten samen met een enorme sneeuwstorm. Zo’n vijftig Nederlandse makelaars, projectontwikkelaars en andere vastgoedprofessionals slaagden er dit keer in New York te bereiken. Hun inspanningen betaalden zich uit. Inman Connect stond bol van inspiratie.

Internet heeft de vastgoedmarkt ingrijpend veranderd. En dat is een doorgaand proces. Tijdens deze Inman Connect viel het woord ‘disruption’ daarom om de haverklap. Een wat vermoeiende term volgens Amber Taufen, hoofdredacteur bij Inman. Steeds zijn er innovaties die claimen de manier waarop we huizen verkopen op zijn kop te zullen zetten. Anderzijds: verandering is de enige constante, ook in de vastgoedbranche.

De podiumgesprekken ontrolden zich in hoog tempo. DWDD bij ons is er niets bij. Het aantal amazing’s en awesome’s was niet te tellen, maar dat hoort er in Amerika een beetje bij.

Andere termen die tijdens de podiumsessies regelmatig vielen, waren hyperlocal, blockchain, virtual reality en content peak. Vanuit het perspectief van de maandagmorgen erna, zetten we hieronder de zeven belangrijkste op een rij.

Predictive analytics

Wie is de meest kansrijke koper voor een huis? In Amerika benutten makelaars, ontwikkelaars en andere vastgoedbedrijven steeds vaker online gebruikersdata om nog beter te kunnen inspelen op de wensen van huizenkopers. Op basis van voorspellende analyses krijg je een beter inzicht in wie de meest kansrijke kopers van woning zijn. Brad Inman noemde tijdens zijn openingwoord het voorbeeld van zijn zwangere dochter. Op basis van haar zoekgedrag op internet was Google als eerste op de hoogte.

Voor Melissa Kwan, bedenker en ceo van de startup Spacio, is deze trend de volgende stap. Met haar openhuisorganizer-app wil zij de mogelijkheid van voorspellende data-analyse gaan benutten. Ofwel: je hebt een open huis, aan wie moet je de meeste aandacht besteden? Wie is de interessantste gegadigde? Ook de term empathie dook regelmatig op tijdens de sessies. Onmisbaar voor makelaars die hun kopers goed willen kunnen helpen. Duidelijk is dat dit inlevingsvermogen in de toekomst ook een technologische component heeft.

Content peak

Nooit eerder werd er zoveel digitale content geproduceerd en gedistribueerd. De verhouding tussen aanbod en vraag dreigt uit balans te raken. Volgens Matthew Shadbolt, directeur vastgoedproducten bij de New York Times, worden er wereldwijd 300 miljoen e-mailtjes per seconde verstuurd. Hij adviseert makelaars daarom met een strategische blik te kijken naar hun contentverspreiding. ‘Beter dan zoveel mogelijk op de sociale media te gooien uit angst de boot anders te missen.’

Het verhaal van contentmarketeer Seth Price sloot hierbij mooi aan. Consumenten interesseren zich niet voor jouw slogan of logo, maar voor hun eigen leven. Creëer daarom waarde langs het pad van de klantreis die daar op inspeelt. Vraag je af: wat vinden mijn klanten belangrijk, hoe maak ik hen blij? Je kunt op internet en sociale media niet alles doen. Doe een of twee kanalen, maar doe ze dan wel goed.

Millennials

Ze zijn geboren tussen 1980 en 2000 en als eerste generatie opgegroeid en volwassen geworden met digitale technologie. Deze groep gaat de komende jaren de grootste kopersdoelgroep op de huizenmarkt worden. Kopen is voor hen niet vanzelfsprekend. Auto’s delen ze veelal. Muziek beluisteren ze via streaming diensten. En ja, ze blijven langer huren. Maar wanneer ze een huis kopen, stappen ze meteen hoger in. Platforms als Whatsapp, Facebook en Instagram zijn een integraal onderdeel van hun dagelijkse activiteiten.

De millennials staan altijd ‘aan’. Als makelaar moet je daar goed op inspelen door voor een vergelijkbare communicatiestijl te kiezen. Dat betekent vragen beantwoorden via Whatsapp en geen pdf-bestanden mailen die je op een smartphone die goed kunt bekijken. En bedenk ook: voor deze doelgroep is de thuiswerkplek niet de garage, maar de keuken. Geef die plek daarom extra aandacht in je verhaal over een huis.

Mobiel

Het schijnt dat in Amerika een gemiddelde smartphonegebruiker zijn apparaat 160 keer per dag checkt. Als dat klopt, dan zal het in Nederland niet veel minder zijn. Let er maar eens op in de trein, tram of bus. Tijdens een van de sessies werd gevraagd wie zijn smartphone ook meeneemt naar de badkamer. Heel wat vingers gingen omhoog. Conclusie? Zorg voor mobiele interactie met je klant, want dat willen ze in 2016. Creëer content die ‘snackable’ is op een mobiel, want dat is waar ze actief zijn. Dat gaat verder dan het alleen responsive maken van de website.

Blockchain

Stel je eens voor: je loopt op een drukke straat en plotseling valt er een piano uit de lucht. Tientallen mensen zien het gebeuren. En iedereen vertelt achteraf – aan de leugendetector – hetzelfde verhaal. Is er ook maar enige twijfel dat de piano uit de lucht is komen vallen?

Dit is ongeveer het principe achter blockchain, een nieuwe manier om zaken te doen met mensen die we niet kennen. Er is geen externe instantie meer nodig die de betrouwbaarheid van bijvoorbeeld huizentransacties garandeert. Blockchain is in feite een enorme versleutelde administratie, opgeslagen op duizenden aangesloten computers. De methode is volledig transparant en betrouwbaar, omdat een verandering alleen mogelijk is wanneer een meerderheid van de decentrale computers de update als ‘waar’ accepteert. Net als de mensen uit bovenstaand voorbeeld worden ook de computers aan een leugentest onderworpen. Daarmee wordt het onmogelijk een gebeurtenis – de vallende piano of een woningverkoop – te ontkennen. Met blockchain kunnen transacties sneller plaatsvinden. Ook is het mogelijk om programmeerbaar geld te gebruiken. Dat werkt zo. A koopt een appartement van B en geeft hem het geld. B heeft het geld, maar levert het appartement niet. B kan dan het geld pas uitgeven wanneer hij alsnog levert. Toekomstmuziek? Wie weet.

Virtual reality

Matthew Shadbolt vatte het mooi samen: ‘VR is een vertraagde trein die op het punt staat de vastgoedmarkt te bereiken.’ 2016 gaat volgens velen hét jaar worden waarop virtual reality defitinief doorbreekt op de Amerikaanse huizenmarkt. Door toepassing van 360 graden virtual reality video kan de huizenzoeker zich eenvoudig inleven in hoe een huis er vanbinnen uitziet. Wel moet er onderscheid gemaakt worden tussen tussen cinematic VR en CGI VR: live opnames versus computer gegenereerde beelden en animaties. Joen Ching van VR Monks, Nederlandse deelneemster aan Inman Connect, vertelt dat je door VR intelligent in te zetten efficiënter kunt bezichtigen. ‘Je vraagt immers alleen een bezichtiging aan wanneer je eerste indrukken van de ruimte en omgeving goed waren.’ VR past ook in het verwachtingspatroon van de millennials. Zij willen toegang tot alle mogelijke informatie alvorens een keuze te maken voor een bepaald huis. De 3D-ervaring helpt ze daarbij.

Slimme steden

Steden zijn steden vanwege de mensen, de interacties die zij met elkaar aangaan en de mogelijkheden die ze hebben om zich te ontplooien in een gedeelde ruimte. Steden drijven op diversiteit en gedeelde waarden. Bijzonder is dat er veel coördinatie plaatsvindt zonder dat er controle is, denk bijvoorbeeld aan grote stromen voetgangers. We lopen niet over elkaar heen, maar zorgen er automatisch voor dat we elkaar efficiënt passeren. Door de komst van de ‘autonome’ auto zal er veel ruimte vrijkomen. Hierdoor ontstaan nieuwe ruimtes. Verder zal alles in de steden meetbaar worden door sensoren die ons overal omringen. Al deze data zal real time via nieuwe LoRaWAN-techniek omgezet worden in informatie. In combinatie met een gratis wifi-netwerk zullen hierdoor nieuwe interacties tussen stadsbewoners mogelijk worden. Ook vindt er communicatie plaats met de ‘dingen’ om ons heen. De stad New York staat al aan de vooravond van dit ‘internet der dingen’. De oud-locoburgemeester van de stad, Don Doctoroff, leidt op dit moment een bedrijf dat zich met de implementatie ervan bezighoudt. Met zijn bedrijf Sidewalk Labs werkt hij, samen met Google, aan de plaatsing van netwerkzuilen door de hele stad.