Inman Connect dag twee: toekomst en digitale marketing

Dag twee van Inman Connect gaf volop inspiratie. Dat kan ook niet anders met sprekers die er toe doen. Topbedrijven stuurden topsprekers. Van Google, Compass, Zillow, Yimby tot Realtor.com, om een greep te doen. In sessies van 20 tot 30 minuten werden we bijgepraat over tal van onderwerpen. Op het puntje van de stoel zittend en met ons mobile device in de aanslag voor het maken van notities. Het aantal ‘take aways’ is te veel om hier op te noemen, een samenvatting dan maar. En de belangrijkste tip voor alle lezers: als je over vijf jaar nog relevant wilt zijn, kom volgend jaar ook naar NYC!

Kara Swisher trapte af in een interview met Brad Inman himself. Gelukkig ontbrak de humor niet want anders zou de angst misschien toeslaan. Het belangrijkste onderwerp was de zelf lerende computer. Gaat deze alles bepalen in de toekomst? Niet alleen Kara maakt zich er zorgen over maar ook Mark Zuckerberg. De technische ontwikkeling gaat razend snel. Als makelaar kun je maar beter aangehaakt blijven. Want doe je dat niet, dan besta je niet lang. De wereld gaat heel snel naar: Sensoren, Smart homes, zelfrijdende auto’s en virtual reality. Waarbij een deel van de werkzaamheden van de makelaar vervangen zal worden door VR. De bezichtiging bijvoorbeeld zal in de toekomst steeds vaker thuis op de bank kunnen plaats vinden. Er zijn al voorbeelden van Japanners die in New York een huis hebben gekocht na alleen een virtual reality-bezichtiging. De belangrijke vraag is of Facebook en Google de plek van makelaars gaan overnemen. Het antwoord: nee. Het zijn tech-bedrijven die eigenlijk niets weten van dienstverlening.

Anders zoeken naar een huis

Het zoeken naar een huis zal ingrijpend gaan veranderen. Niet meer op postcode, prijs of locatie maar op levensstijl. Wat wil je van een huis? Aan het water? Met scholen in de buurt? Een goede kroeg? Lifestyle-search heet dat. Daarvoor is echter zeer complete data nodig. En daar kan de makelaar een hoofdrol bij spelen. Na het zoeken op levensstijl komt het aanbieden op levensstijl. Want het voorspellen van het gedrag van mensen komt steeds dichterbij. Het is al bekend uit data van Google dat mensen drie jaar voordat ze gaan kopen al beginnen met het kijken naar huizen. Als je alle data die er is over iemand combineert, kun je het droomhuis in de Facebook-tijdlijn tonen. Of je als makelaar aanbieden omdat je weet dat hij/zij binnenkort zal gaan verhuizen. Natuurlijk hebben ze het hier in de VS niet over onze privacywetgeving…

Een goed gevoel gaf de panel discussie over de rol van de makelaar. De rode draad is hier net als vorige jaren de makelaarteams die een goede relatie hebben met klanten waarbij ze optimaal gebruik maken van techniek. Het zal altijd heel lastig blijven om de juiste data over dat ene huis beschikbaar te krijgen. Waardoor er altijd een belangrijke rol voor de makelaar blijft.

Leuke zijstap naar Park Avenue

Leuke zijstap vandaag was het interview met Dolly Lenz. Haar grootste transactie ooit is de verkoop van een appartement op Park Avenue voor 200 miljoen dollar. Dan zit je toch wel even te mijmeren als makelaar! Wereldwijd zijn er 2300 biljonairs die dit soort aankopen kunnen doen. Door de verslechterende aandelenmarkt is dat aantal ineens met 25 procent gedaald. Zo heeft iedereen zijn problemen.

De ideale makelaarscultuur

De ideale cultuur in een makelaarskantoor bestaat volgens de experts hier uit de volgende kernpunten: transparantie naar iedereen, hoge standaardnormen en -waarden, medewerkers die tegen een stootje kunnen, makelaarteams die hun ervaringen delen om hun klant beter te kunnen helpen, de lat altijd hoger willen leggen en duidelijkheid over de missie en visie. Alleen als deze punten allemaal worden nagestreefd ontstaat er een cultuur die niet alleen prettig werken maar ook veel dollars oplevert (we zijn natuurlijk wel in Amerika!).

Facebook

In de middag kon er gekozen worden tussen drie sessies. Ik koos voor Digital Marketing. Dit bleek een goede keus want het was enorm inspirerend. En mijn Iphone staat vol met ideeën. Veel van deze ideeën zijn over Facebook, want Snapchat is leuk maar de gemiddelde leeftijd daar ligt op 16. De mogelijkheden om een bericht te boosten en hoe je dat nou precies moet doen om echt effectief te zijn werd tot in detail behandeld, net als Facebook-advertising. Echter moet je wel eerst een volledige marketing strategie hebben voordat je een middel als Facebook inzet. Je uitstraling op Facebook moet passen bij je andere marketing-uitingen. Dit is misschien oud nieuws maar wie doet dit nou echt goed? Het kopen van likes werd helemaal afgeschoten. Waar je voor moet gaan zijn likes van mensen die voor jouw business relevant zijn. Boosted posts zijn leuk, alleen je kunt je niet op een specifieke doelgroep richten. Het is als een billboard; je weet nooit goed wat nu je bereik is geweest.

Tot slot: Instagram en mobiel

Een belangrijke tip voor 2016 is dat je Instagram echt moet gaan toepassen. En verder dat mobiel nog sneller zal groeien dan in 2015. Wist je dat de gemiddelde Amerikaan per dag 160 keer op zijn mobiele telefoon kijkt? In Nederland zal dat niet veel minder zijn. Het is dus essentieel dat je site responsive is. De volgende stap is de eigen app. En de stap daarna? Dat horen we volgend jaar in januari weer. Een ding is zeker: de technische ontwikkelingen houden niet op. En we zullen onze bedrijven moeten blijven aanpassen om zo de consument optimaal te kunnen helpen en voor diezelfde consument relevant te blijven.

Auteur: Bert van Vulpen, Bert van Vulpen Makelaars