Hoe laat is het?

In een eerder blog heeft collega Wander Evers het gehad over ‘van waarde zijn’. Daarop ben ik gaan nadenken over mijn eigen waarde in de online communicatie. Uiteraard heb ik als technisch projectmanager als primaire taken om de productie van websites en de afstemming tussen projectontwikkelaar en Fundament All Media soepel te laten verlopen. Zo houd ik als radertje in het grote geheel de klok lopend. Maar een klok heeft pas waarde als men er daadwerkelijk op kijkt. En zo werkt het ook met een website.

Uiteraard is een website geen klok

Je kan een website niet op een tactische plek aan de muur hangen. Een website moet op een andere manier gevonden worden. Daar zijn verschillende manieren voor. Bijvoorbeeld backlinken; het plaatsen van links op andere websites naar de eigen website. En dankzij online en offline adverteren en het plaatsen van berichten op social media zorg je ervoor dat er meer verkeer naar je website komt.

Wereldwijd is het belangrijkste medium, om mensen op je website te krijgen, uiteraard Google. Bij iedere website focus ik mij daarom op de organische (dus gratis) vindbaarheid van de website. Search engine optimization, of SEO, heet het optimaliseren van de website voor een zoekmachine.

Zoekmachines lezen de inhoud van een website en interpreteren aan de hand van sleutelwoorden waar elke pagina over gaat. Voert iemand een zoekterm in de zoekmachine in, dan plaatst de zoekmachine de meest relevante webpagina’s bovenaan in de resultatenlijst. Een voorbeeld; een website over nieuwbouw moet door de zoekmachine ook als zodanig worden herkend. Alleen op deze manier vindt iemand die op zoek is naar ‘nieuwbouw’ de website. Alsof je automatisch een klok te zien krijgt zodra je wilt weten hoe laat het is.

‘Op tijd zijn’ met de juiste zoektermen

De zoekterm is het woord of de woordengroep waar iemand online op zoekt. Deze zoekterm roept zoekresultaten op. En bij bepaalde zoektermen wil je zo hoog mogelijk eindigen. De meeste mensen kijken immers niet verder dan de eerste pagina van zoekresultaten. Over het algemeen geldt; hoe algemener de term, hoe groter de uitdaging van hoog eindigen is. Simpelweg omdat er bij algemene termen meer kapers op de kust zijn.

‘Nieuwbouw Maassluis’

Om maar een voorbeeld te noemen: onlangs heb ik de website van nieuwbouwproject Loofmeesters opgeleverd. De projectnaam ‘Loofmeesters’ is een heel specifieke zoekterm met weinig concurrentie. Op een algemenere term als ‘nieuwbouw Maassluis’ is de concurrentie veel hoger. Want er zijn natuurlijk meer nieuwbouwprojecten in Maassluis. De truc is dan om de inhoud van de website zo te structureren dat een zoekmachine deze als zeer relevant bestempelt op die zoekterm.

Met zoekmachineoptimalisatie je klok aan de muur hangen

De techniek achter zoekmachineoptimalisatie is nog best ingewikkeld. Bovendien geeft Google de precieze algoritmes van de zoekmachine ook niet prijs. Er wordt echter wel een richting aangegeven en deze richting houdt Fundament All Media aan. Hierdoor zijn onze websites van die grote stationsklokken in de centrale hal, in plaats van een horloge om een pols.

En deze klok? Die loopt hartstikke op tijd!

Frank van Buiten
Frank van Buiten
Technisch projectmanager