Hoe Google in 2016 de vastgoed branche verandert

Duidelijk is dat Google steeds meer waarde hecht aan het vastgoeddomein. Dat ook logisch, want in dit domein gaat heel veel geld om. De gemiddelde zoektocht van een consument naar een nieuw huis is ongeveer 18–22 maanden. Gedurende die tijd zijn niet alleen huizenadvertenties van belang, maar ook alle andere zaken die komen kijken bij wonen en verhuizen — en dat zijn er nogal wat.

Op het moment dat Google een actueel inzicht heeft in de voorraad huizen bijvoorbeeld, kan zij haar klanten (de zoekers) steeds relevantere resultaten verschaffen. Hierbij wordt het essentieel dat Google over kwalitatief hoogwaardige data beschikt, een koppeling met bijvoorbeeld de nieuwbouwdatabase van de gezamenlijke projectontwikkelaars in Nederland, NIKI, is dan ook geen visie meer maar wellicht een aanstaande ontwikkeling die de markt weer een beetje verandert. Uiteindelijk wil je als leverancier daar gevonden worden waar de meeste mensen zoeken.

Onlangs hield Google een exclusieve bijeenkomst voor de vastgoedbranche. Doel van deze bijeenkomst ‘Google Ignite for Real Estate’ was om interesse te wekken en discussies op te starten rondom de Google-oplossingen voor de vastgoedmarkt. Het gaat data, tools en applicaties van Google die moeten leiden tot slimmere digitale strategieën en betere online-marketingresultaten.

De kernboodschappen tijdens de Google Ignite for Real Estate-meeting waren:
· Mobile, mobile en mobile
· Pas je site aan de actuele zoektrends aan (voor NL: vastgoed, in augustus);
· Publiceer persoonlijke, hyperlokale content (zie ook de verhalen van Matthew Shadbolt)

Wat moet je als vastgoedprofessional verder weten over de ‘vastgoed-activiteiten’ van Google:

AUCTION.COM

nowcast

De voorspellende waarde van realtime (zoek)data wordt steeds belangrijker. Google voorspelt tegenwoordig de markt beter dan de grote makelaarsorganisaties in de VS. Niet een beetje eerder, maar al snel 1 maand eerder, op lokaal niveau en uitermate correct.

Google kan dit onder meer dankzij de investering in auction.com. Auction.com is een huizenveilingsite. Door de real-time lokale prijzen te combineren met big data en alle lokale zoekdata blijk je de markt goed te kunnen voorspellen. Heel goed zelfs en veel sneller dan de traditionele manier: http://www.auction.com/lp/nowcast/
Het zou interessant zijn als funda, op basis van zijn gebruiksgegevens in combinatie met de transactiegegevens ook dergelijke voorspellingen zou doen. Het zou de transparantie op de markt en mogelijk het marktvolume kunnen verhogen.

Hypotheekvergelijker

Google heeft al eerder een hypotheekvergelijker op de markt gebracht. Het businessmodel is vrij eenvoudig. Ik heb het eerder uitgelegd in een artikel uit 2010(!) op Marketingfacts.nl.
Destijds had Google ook al een hypotheekvergelijker op de markt die zij er later weer vanaf heeft gehaald. In mei 2015 zei Jerry Dischler, vice president product management bij AdWords: ‘The newest addition to Google Compare in the US is coming soon: mortgages.’http://adwords.blogspot.nl/2015/05/building-for-next-moment.html

Makelaarsvergelijkingsite: Homelight

Makelaarsvergelijkingsite: Homelight

Google Ventures heeft onlangs geïnvesteerd in een start-up: Homelight. Via deze site kunnen particulieren gematcht worden met makelaars die passen bij iemands wensen en eisen. Op basis van onder andere transactiedata en ratings wordt de match gemaakt. Homelight verdient 25 procent als leadvergoeding op basis van de courtage bij afsluiting van een deal. Een aantrekkelijke vergoeding dus.

Project Sunroof

Project Sunroof

Google geeft voorlichting over zonnepanelen. Op basis van hun Google Earth-, Maps en Streetviews, gecombineerd met beeldherkenning, financiële data en weerdata kan Google vrij precies uitrekenen wat zonnepanelen je gaan opleveren. Je raadt het al, het verdienmodel zit in de doorverwijzing naar leveranciers. Overigens wel een erg mooi vormgegeven tool! Bekijk de Betaversie maar eens via www.google.com/get/sunroof

Met de data die tegenwoordig beschikbaar zijn, wordt het een stuk eenvoudiger om consumenten te koppelen aan de makelaars die precies bij hen past (en visa versa). Sterker: op basis van de data kunnen de koppelingen wellicht veel beter zijn dan wanneer dit op basis van het onderbuikgevoel zou gebeuren. Gaat dit dadelijk terugkomen op de zoekmachine? Ja, zeker. Google is gebaat bij het leveren van relevante zoekresultaten. Hoe beter een huis of makelaar aansluit bij de impliciete en expliciete zoekcriteria van een consument hoe beter de klantbeleving is. Daarnaast kun je als leverancier of producent extra aandacht geven aan jezelf of je product door bij Google te adverteren…

Omarm Google

Wat betekent dit alles nu voor Nederlandse vastgoedprofessionals. 1) Denk als Google; adapteer de nieuwe digitale realiteit. 2) Blijf baas over je eigen data en content. 3) Optimaliseer je online zichtbaarheid zowel technisch als wat betreft content — en zorg er zo voor dat huizenzoekers die jouw informatie op internet vinden ook bij jou terecht komen.