Hoe een zwaan een klant vangt

Als webbouwer bij Fundament krijg ik veel computer geanimeerde beelden onder ogen waarop een nieuw te bouwen gebouw staat afgebeeld. Wij noemen dat een Artist Impression, afgekort een AI. Zo’n gebouw is op zichzelf kaal. Daarom worden daar lucht, grond, bomen, een zwerm vogels in de lucht, mensen en zo nu en dan dieren aan toegevoegd. Wat mij opvalt is dat er vaak zwanen voorkomen op veel AI’s. Ik weet nu dat juist dat mij opvalt omdat ik ze veel zie in mijn eigen buurt. Het is lente, de ganzen en zwanen vliegen over ons land en sommigen settelen hier zelfs en ontregelen ook nog vaak het verkeer. Zo werkt storytelling een beetje: een beeld dat je ziet vertelt een verhaal en prikkelt je fantasie.

Verhalen vertellen is onze manier om grip te krijgen op een ingewikkelde wereld. We vertellen elkaar anekdotes aan de koffietafel en in vergaderingen om nieuwe inzichten duidelijk te maken. Of gewoon om te vertellen wat wij meegemaakt hebben. Mijn vakgebied is het bouwen van websites, ook daar wordt verhalen vertellen toegepast. Vooral om de vluchtige internetgebruiker te vangen, vast te houden en tot actie aan te zetten. Daarvoor gebruiken we sfeerbeelden, pakkende teksten en opvallende call-to-actions om de gebruiker door de website te leiden. Het verhaal is leidend, letterlijk. Als het verhaal goed is kun je een website op een hoger plan tillen.

Schrijver Kurt Vonnegut legt in dit filmpje met zijn droge humor kort en krachtig uit hoe verhalen werken, Assepoester vereenvoudigd tot grafiek:

Het meest bekende journalistieke voorbeeld is een artikel op de website van The New York Times uit 2012, Snow Fall. Daar wordt in documentaire stijl een verhaal verteld door state-of-the-art webtechnieken met journalistiek te combineren.

Journalistiek is niet de enige plek waar storytelling toegepast wordt. Onlangs heeft het vliegveld van Lyon een nieuwe website gelanceerd waar de gebruiker door middel van een verhaal door de website wordt geloodst. De navigatie is even wennen maar je wordt met ondersteuning van sfeerbeelden en op tablet gestuurde navigatie door de website geleid. Het verhaal van een denkbeeldige reiziger loodst je langs de sterke punten van het nieuw gebouwde vliegveld. Hoewel het doel van de website lijkt te zijn om het vliegveld te promoten, word je ook geprikkeld het verhaal verder te kijken. Het verhaal, de beelden en de mogelijkheden van de website als image building.

Snow Fall en de website van Lyon zijn vrij complexe websites die een nadruk op storytelling leggen. Een sterk eenvoudiger voorbeeld is Airbnb. Airbnb biedt een service waar je relatief goedkoop een logeeradres bij iemand thuis kunt huren. In de kop van de pagina zie je korte bewegende beelden die samen een verhaal vormen. Vervolgens wordt je als gebruiker door de website uitgenodigd om zelf je verhaal te maken. Airbnb maakt heel slim gebruik van de combinatie tekst en sfeerbeelden om je te verleiden uiteindelijk een accommodatie te boeken.

airbnb

Veel van de websites die wij ontwikkelen zijn voor nieuwbouw projecten. Ook daarover, of misschien juist wel vooral daarover, valt veel moois te ‘storytellen’. Een voorbeeld. Een willekeurige hoofdrolspeler, laten we hem Nils noemen, heeft zwaar te lijden onder zijn huidige huisbaas. Het dak lekt en de huisbaas laat niks van zich horen. Tot overmaat van ramp is zijn baan als piloot onzeker geworden omdat zijn planner wil dat hij flexibel inzetbaar is en hij te ver weg woont. Daarom zoekt hij een nieuwe woning. Nils is opgegroeid op een boerderij met veel dieren, waaronder zwanen en ganzen. Op zoek naar een nieuw huis zijn dat beelden die hem opvallen in de Artist Impression, gecombineerd met de locatie -dicht bij zijn werk-. Een huis op een plek waar zwanen en ganzen voorkomen. Wat een geluk! Hij meldt zich aan voor de nieuwbouwwoningen met als resultaat: De sleutel tot zijn nieuwe huis.

Welk verhaal past er bij jouw idee?

Thomas Scholing

thomas
Webdeveloper Fundament All Media