Google Guides

3 Praktische tips: goed en leuk gevonden worden in Google

Gevonden worden in Google: bij Fundament All Media zijn we er elke dag druk mee bezig voor onze klanten. Of het nu gaat om de bouw van een website of de plaatsing van nieuwe content, we kijken altijd kritisch naar de zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Google Maps is ook belangrijk voor je SEO
Google heeft je bedrijf en vestiging zelf vaak al gevonden en geeft dit weer met Google Maps. Om de informatie op Google Maps correct en actueel te houden, kun je als gebruiker of eigenaar zelf suggesties geven. Heel vervelend als op Google Maps staat dat je supermarkt nog open is, maar bij aankomst blijkt dat hij dicht is. Voor het aanpassen van informatie op Maps heeft Google sinds eind vorig jaar een nieuw beloningssysteem geïntroduceerd, Google Guides. Voor elke aanpassing die je doet op Google Maps krijg je een punt. Met een bepaald aantal punten kom je op een volgend niveau en krijg je leuke cadeautjes zoals gratis cloudopslag of een uitnodiging voor een event bij Google.
De laatste weken heb ik Google Guides uitgeprobeerd. Ik heb me inmiddels opgewerkt tot lokale gids van niveau 4.

Tips van de lokale gids
Bij het doorspitten van Google Maps kwam ik een aantal dingen tegen die erg interessant zijn om met jullie te delen.

1. Claim je bedrijf
Door je aan te melden bij Google Mijn Bedrijf heb je invloed op de manier waarop Google je presenteert in zoekresultaten en op de kaart. Afbeeldingen, openingstijden, et cetera kun je zelf beheren. Bij meerdere vestigingen kan dit ook automatisch via een bulk upload. Als iemand een recensie geeft, kun je hier vervolgens op reageren. Erg handig voor dienstverlenende organisaties.

2. Zorg voor een aantrekkelijke uitstraling
De eerste indruk is vaak de belangrijkste. Maak aantrekkelijke foto’s die passen bij je bedrijf. Hier zie je twee voorbeelden van lokale restaurants. Eén heeft zijn bedrijf geclaimd, informatie aangevuld en een aantrekkelijke presentatie gemaakt (zie afbeelding 1a en 1b). Het andere restaurant heeft nog niets gedaan (zie afbeelding 2), waardoor Google een preview weergeeft van zijn Street View-opname.

1a
1b

Afb 1: Voorbeeld van een goede uitwerking

3. Maak Google Maps deel van je marketingcampagne
Drogisterijketen Kruidvat heeft alle winkels voorzien van een reclame-uiting met behulp van de bulk upload (zie afbeelding 3). Op deze manier kun je al je vestigingen dus actief updaten met actuele informatie en aanbiedingen.

Afb 2: Voorbeeld van geen uitwerking
Afb 3: Google Maps als marketingcampagne

Goed, maar ook leuk gevonden worden
Wat me opviel is dat lokale ondernemers en restaurantjes over het algemeen hun profiel op Google heel goed hebben ingericht. Grote ketens daarentegen hebben hier vaak totaal geen aandacht aan besteed. Hier kom ik dus weer terug bij het begin van mijn blog. We moeten goed gevonden worden in Google, maar zorg er dan ook voor dat je profiel er netjes uit ziet! Claim je bedrijf in Google Maps, update je gegevens en zorg voor een aantrekkelijke foto. Nu ben je naast goed, ook leuk gevonden. Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je profiel op Google? Ik hoor het graag.