Data Driven Marketing in de vastgoed communicatie: 5 stappen

Data Driven Marketing stelt ons in staat om marketing echt accountable te maken. Dit doordat we het proces en de acties nauwkeurig kunnen volgen en de respons kunnen meten, leren we welke acties en boodschappen wel werken en welke niet.

Maar hoe zetten bedrijven Data Driven Marketing in om meer consumentenwaarde te creëren en een betere positionering te realiseren bij deze consumenten? Ronald de Nas en Boris Geheniau verzorgen op 29 mei een gratis webinar Data Driven Marketing en CRM in Vastgoed en zal onder andere antwoord geven op bovenstaande vraag en meer.

Maar wat zijn de 5 stappen die je moet nemen om Data Driven Marketing voor je te laten werken?

1. Wat beweegt jouw klanten?

Google Trends Web Search interest huis kopen huis verkopen Netherlands 2004 present

Wees je bewust van wat jouw klanten echt willen of zouden willen. Vorm je bedrijf en marketing rondom die inzichten. Op het moment dat je kunt leveren wat consumenten echt willen, op het moment dat zij daar behoefte aan hebben, voelt die consument zich koning (of koningin)! Lange tijd was creativiteit en het onderbuikgevoel van de reclameman, de ontwikkelaar of de makelaar de maat der dingen in vastgoed. Dat is over. Tegenwoordig is alles meetbaar: onderbuik en zachte theorieën worden vervangen door data, wetenschap en keiharde cijfers. Wees bewust van wat klanten beweegt. Een mooi voorbeeld hiervan is in de vastgoed de vraag naar “huizen”. Huizen worden gezocht in augustus, dus dat geldt ook voor makelaars

2.Bepaal de benchmarks

Om te kunnen meten of je het optimale uit een campagne haalt, is het natuurlijk makkelijk dat er referentiemateriaal is. BuzzArt is een product dat deze data voor de vastgoed heeft. Op basis van jaren campagnes voor ontwikkelaars en makelaars zijn benchmarks opgesteld die inzicht geven in hoe een campagne zou moeten scoren op traffic, conversie en verkoop.

Martine-Dashboard

Onderschat ook niet de data die binnen jouw eigen bedrijf aanwezig is. Leer van het verleden en leg op basis hiervan de lat voor de toekomst (let wel, geen appels en peren vergelijken;-)).

Belangrijkste tip: probeer de kosten per inschrijving of verkoop inzichtelijk te krijgen. Een inschrijving voor een nieuwbouwproject mag duur zijn, indien dit leidt tot een verkoop is dat geen probleem. Maar, wel graag onderbouwd met de juiste cijfers. Zo blijkt uit een onderzoek dat wij hebben gedaan naar de effectiviteit van verschillende online kanalen voor nieuwbouwcommunicatie dat Funda het duurste en minst effectieve kanaal is om op te adverteren.

3. Focus op wat relevant is

Door de grote hoeveelheden data die beschikbaar zijn, zowel in- als extern, is er een kans aanwezig dat op de foute zaken ingezoomd wordt. Laat je dus niet verleiden om tot gewenste uitkomsten te komen, maar blijf scherp en focus op de juiste zaken. Test deze. Bij een combinatie van print-, online en actiecampagne kan er behoorlijk wat ruis ontstaan in de statistieken. Zorg door instelling van doelen in Google Analytics, gebruik diverse landingspages voor de online campagne en communiceer unieke URL’s (via print) zodat je altijd het juiste meet.

Kijk ook goed wie bijvoorbeeld je Facebookpagina liken. 5.000 likes uit Rusland, India of Zweden zullen weinig relevant zijn voor je nieuwbouwproject in Alblasserwaard. Zo was er laatst een festival in Groningen, gecommuniceerd via Facebook. Ongeveer duizend mensen hadden opgegeven dat zij aanwezig zouden zijn. Uiteindelijke opkomst: nul. Bij nadere bestudering bleek dat degenen die hun komst hadden bevestigd vooral uit voornoemde landen kwamen. In dit kader passen ook de likes op Facebookposts van werknemers, partners en leveranciers, vaak niet relevant.

4. Bepaal waar je klanten vandaan komen

Ondanks het feit dat je graag op de miljonairsfair wilt staan, is het misschien niet de beste plaats om een nieuwbouwproject te promoten. En ondanks het feit dat je als opdrachtgever graag jouw advertentie wilt zien in een blad of op een site die je graag je vrienden toont, zou het kunnen zijn dat dit niet de meest geschikte plek is waar jouw doelgroep zich bevindt.

Zo hebben wij ooit gemerkt dat we de meeste conversies voor een verhuurproject krijgen via Marktplaats en niet via meer voor de hand liggende kanalen zoals bijvoorbeeld Funda. We zien onlangs dat Pararius een goed kanaal is om nieuwbouw koophuizen onder de aandacht te brengen. En nog altijd zijn e-mailings een fantastisch verkoopkanaal. Hoe we dat weten? Omdat we het meten en zien waar de converterende bezoekers vandaan komen!

5. Bereik juist die klant, jouw klant  

Letterlijk zeggen we in de vastgoedsector: “de deal wordt uiteindelijk aan tafel gemaakt.” Helemaal mee eens, maar dat betekent niet dat we voor dat tafelmoment zoveel mogelijk met hagel moeten schieten en vooral moeten gaan focussen op een zo groot mogelijk bereik onder iedereen ‘die het kan betalen’. Dat is inefficiënt en doet afbreuk aan je merk. Door alle digitale technieken, die ook offline ingezet kunnen worden, kan je heel nauwkeurig en heel precies jouw doelgroep of klanten groep bepalen, vinden, bereiken en betrekken. Offline kan dit via bijvoorbeeld echte lokale bladen of kranten (in combinatie met unieke URL’s) of gebruik van beacon technologie.

spacio

Indien goed uitgevoerd biedt Data Driven marketing de sleutel naar customer-loyalty-intimacy en al wat niet meer is: succes. Door feiten in plaats van aannames te gebruiken zijn we veel beter in staat om marketing en sales te bedrijven dan ooit te voren. We kunnen doelgroepen beter bepalen en begrijpen zodat onze diensten en producten beter aansluiten aan alle behoeften die een klant mocht hebben. Dat is wat ons in staat gaat stellen een betere marketing ROI te behalen.

Verslag Data Driven Marketing en CRM in Vastgoed webinar van 29 mei 2015:

Data Driven Marketing is essentieel voor bedrijven die hun klanten en prospects of leads willen betrekken bij hun business. Doel van Data Driven Marketing is het marketingtraject efficiënter maken. Door in plaats van consumer persuasion (duur) dankzij data naar consumer targeting (efficiënt) te gaan. Dit voorkomt dat je als bedrijf communiceert naar mensen die jouw boodschap helemaal niet willen horen.

https://youtu.be/2cfey68R3yM