Community bindt jong en (heel) oud in La Luna

Ook als je 70 bent wil je nog best een nieuw huis kopen, zo blijkt uit de ervaring van projectontwikkelaar Sander Mesu van JP van Eesteren. `Bijvoorbeeld in La Luna’.

Menig gemeente in Nederland zou best eens jaloers kunnen zijn op Bilthoven. Dat zit zo: in veel vergelijkbare plaatsen is een daling van inwoneraantal de trend. In Bilthoven is wel sprake van beweging, maar allemaal binnen de eigen gemeentegrenzen. Niemand wil weg! Dat kan natuurlijk liggen aan de voorzieningen in de gemeente. Ok, die zijn goed. Het verschil met andere plaatsen ligt dan ook meer op een ander vlak.

In Bilthoven is vooral heel goed geluisterd naar de specifieke woonwensen van de inwoners. Het resultaat: La Luna. Sander Mesu: `Daarin ligt echt de kracht van projectontwikkeling tegenwoordig: je doelgroep selecteren en daarop je campagne afstemmen. Dus goed luisteren en bijstellen als het nodig is. Alle gegevens die je nodig hebt, zijn immers beschikbaar!’

La Luna is de naam van een woongebouw aan de Melkweg in Bilthoven. Bijzonder aan dit project is dat het geïntegreerd is in een bestaande wijk. Dus geen nieuwbouwwijk aan de rand van de stad. Het gebouw – in de vorm van een halve maan – telt 56 appartementen, ondergebracht in een tweetal bouwblokken, gebouw A en gebouw B. Gebouw A heeft 36 portiek-appartementen. In gebouw B bevinden zich 20 galerij-appartementen. Allemaal met een eigen parkeerplaats. Dat alleen is natuurlijk al een fijn verkoopargument.

Perfect passende informatie
Sander Mesu: `We wilden het project graag gericht onder de aandacht brengen van de doelgroepen die wij voor ogen hadden. Alleenstaanden 45- 65+, 55+ stellen en starters.’

De eerste twee groepen zoeken en denken nog veelal traditioneel. De laatste groep is vooral online actief. `Om de verkoop vanaf dag 1 goed te laten starten hebben we Fundament All Media gevraagd voor ons een klinkende campagne op te zetten.’

Bouw een community
Fundament All Media bedacht een data-driven campagne: een vooraankondigingswebsite, een verkoopwebsite inclusief Niki koppeling, nieuwsbrieven en online campagnes via Google Adwords en Facebook. In alle uitingen werden de doelgroepen, zowel visueel als tekstueel, persoonlijk aangesproken. Daarnaast een facebookpagina, specifiek voor de starters. Dat was althans de verwachting; vooral jongeren begeven zich op het digitale pad toch? Niets blijkt nu minder waar. Alle kopers, van jong tot oud, zoeken dagelijks contact met elkaar op de facebookpagina. Zo is er al een community voordat de bouw gestart is.

`Fundament All Media heeft echt voor de verbinding met de kopers gezorgd,’ zegt Sander Mesu. Alle uiteindelijke kopers treffen elkaar nu binnen hun eigen community op Facebook. Ja, ook die meneer van 70! Geleidelijk aan heeft zich daardoor een groep gevormd die niet alleen verbonden is door de woonplaats, maar ook doordat ze zich bij La Luna direct thuis en welkom voelen.

Sander Mesu: `Er is eigenlijk nog maar één woning te koop. En we zijn pas in mei begonnen; nog voor de zomer hebben we de 70% grens gepasseerd en deze week al gaat de eerste paal de grond in. Ongelooflijk hoe een succesvolle campagne voor een prachtig project zo snel kan leiden tot dit resultaat.’

Met dank aan Sander Mesu van JP. van Eesteren B.V