Een chatbot bouwen in 2 dagen

Tijdens Eurosonic Noorderslag 2017 zijn we met een aantal collega’s een nieuwe uitdaging aangegaan. Een race tegen de klok. Een chatbot bouwen tijdens de eerste NOO Tech Track. Deze Tech Track is een initiatief van onze directeur Boris in samenwerking met Innofest, Microsoft en de NOO (Noorderlijke Online Ondernemers).

Chatten met een bot? Dat klinkt hip maar wat kun je ermee? Een chatbot zet je in om om te reageren op vragen van je klanten, bijvoorbeeld op Facebook Messenger. Als je je chatbot de juiste vragen, en natuurlijk antwoorden, leert kan hij veel standaardinteractie voor je ondervangen. Zie het als je eerstelijns interactie. Je kunt je voorstellen dat dit aardig wat mankracht kan schelen op je helpdesk. Voor een klant werkt dit heel intuïtief en laagdrempelig. Het enige dat je klant hoeft te doen is een vraag stellen in Messenger en ‘de bot’ geeft het antwoord. De kans bestaat dat je klant niet eens in de gaten heeft dat zijn vraag niet door een mens is beantwoord. Jouw klant is vooral blij dat hij snel het antwoord heeft gekregen op zijn vraag.

NOO Tech Track

Ver van je bed?

De mogelijkheden van wat je een ‘bot’ kunt leren zijn eindeloos. Zolang je hem nieuwe zinnen leert, vertelt hoe hij vragen moet interpreteren en ook hoe hij op vragen moet reageren, kan de bot antwoord blijven geven op de vragen van je klant. Specifiek op de inhoud maar je kunt een bot ook leren hoe hij moet reageren. Bijvoorbeeld hoe hij moet reageren. Hoe hij antwoord geeft op grappige vragen bijvoorbeeld of hoe hij zelf een grapje maakt. Dit klinkt misschien nog als een ‘ver van mijn bed show’. Maar ook voor de vastgoedbranche zien wij veel mogelijkheden voor een chatbot. Jij kunt vast zo een aantal vragen opnoemen die je ‘altijd’ krijgt van je klanten. Of stel je eens voor dat je klant via de chatbot zijn droomhuis vindt.

Een chatbot in twee dagen

De uitdaging die wij aangingen tijdens NOO Tech Track was tijdens het festival Eurosonic Noorderslag in twee dagen tijd een chatbot ontwikkelen die de bezoekers van het festival zou kunnen helpen met het beantwoorden van hun vragen. Denk aan vragen als ‘Wanneer speelt Blaudzun?’ of ‘Waar speelt Youngr?’ of ‘Gaat het regenen tijdens Blaudzun?’ Natuurlijk speelde de techniek een grote rol, maar ook de voorkant is belangrijk. We moesten de bot identiteit meegeven; een ‘gezicht’, een naam, een manier van praten. Je wilt je klant natuurlijk steeds in een congruente vorm aanspreken. En vorm die aansluit op de toon die je zet in je overige mediakanalen.

Wij gingen deze uitdaging aan met programmeurs van Dataprovider.com, GeK media, ilionix, Paylogic en theFactor.e. En werden ondersteund door professionals van Microsoft. Twee dagen lang hebben we 11 uur ’s ochtends tot 8 uur ’s avonds hard gewerkt aan de bot. We hadden de eer dit te mogen doen in de bibliotheek van het Vindicat gebouw aan de Grote Markt. Het was een race tegen de klok want vrijdag aan het eind van de dag werd de bot gepresenteerd aan burgemeester Den Oudsten van de gemeente Groningen. Gelukkig kon hij inderdaad antwoord geven op de vraag of het ging regenen die avond!

NOO Tech Track

Het brein van de chatbot

Microsoft heeft sinds vorig jaar een geheel eigen open-bot-platform ontwikkeld onder de naam Botbuilder. Dit goed doordachte framework van Microsoft maakt het eenvoudig in korte tijd een intelligente bot te ontwikkelen. Waarbij het bijzonder is dat er niet meer vastgehouden wordt aan de traditionele Microsoft .NET ontwikkelomgeving. De gehele bot is geschreven als een NodeJS applicatie. Hoewel de meeste van ons wel bekend zijn met Javascript, werkte geen van de programmeurs dagelijks met NodeJS. Maar voor een bot blijkt het wel een zeer geschikte taal te zijn.

Geslaagd?

Voor ons was het een super evenement. In een fijne sfeer samenwerken met programmeurs van andere bedrijven met andere inzichten en disciplines. Bovendien kregen we met de hulp van Microsoft direct een kijkje in de keuken van het Botbuilder framework.

Dus mocht je meer willen weten over chatbots en of ze ook interessant zijn voor jouw klanten?

Interesse in chatbots?

Het kan gewoon anders...doe je mee?