Terug naar overzicht

Gaat Facebook huizen verkopen?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief

 

Gaat Facebook in navolging van de projectontwikkelaar BPD nieuwbouw geheel online verkopen? Het zou zomaar kunnen.

Onlangs kondigden KLM en Facebook aan dat boekingen bij KLM online op je mobiel geregeld kunnen worden via de messenger app van Facebook. Zijn reizen te vergelijken met huizen? Neen, echter het feit dat wij nu complete reizen gaan boeken via een app binnen Facebook zette mij aan het denken.

BPD heeft al de aftrap gegeven door nieuwbouwhuizen geheel online te verkopen, met uitzondering van het bezoek aan de notaris. De reacties in makelaarsland waren voorspelbaar:”Heel interessant, maar in mijn specifieke tak van sport zal dit nooit gebeuren vanwege de bijzondere expertise die nodig is…” Zonder iemand te kort te willen doen, denk ik dat het met die bijzondere expertise wel meevalt. Nieuwbouw is een relatief eenvoudig product en ik denk dat de consument absoluut klaar is om dit online te kopen.

Ik zie eigenlijk geen verschil tussen een auto online kopen of een nieuwbouw huis. Voor de nieuwbouw was de autobranche altijd al een voorbeeld. Je kon je auto online samenstellen en bestellen. Dat wilden en willen de projectontwikkelaars nog altijd. De consument online zijn huis laten configureren en bestellen. De autobranche is intussen een stap verder en je auto wordt GEHEEL online besteld en afgerekend, kijk maar naar Tesla. Op de “Scherpe Pen” is hier een mooi artikel over geschreven.

De angst: ze hebben ons niet meer nodig!

De makelaars vrezen dat zij door deze ontwikkelingen een belangrijke opdrachtgever, de projectontwikkelaar gaan verliezen. Die heeft immers serieuze budgetten en kennis om te investeren in innovatie, ontwikkeling en marketing. Hierdoor zijn zij in staat veel beter de marketing- en salesfunnel te bedienen en systemen opzetten die de consument precies gaan bieden waar die naar op zoek is.

Ik denk dat de angst terecht is, makelaars zullen hun traditionele rol in het nieuwbouw verkoopproces verliezen. Op zich is het wel logisch, het transactieproces rondom een nieuwbouw huis is niet complex en kan makkelijk online afgehandeld worden. Tijdens het proces zal blijken of er nog contact nodig is rondom meer- en minderwerk maar de rest is standaard en kan vervangen worden door online systemen.

Er ligt dus een mooie uitdaging voor de makelaardij om haar toegevoegde waarde in de laatste stappen van het salesproces duidelijk te maken of te herdefinieren. Sterker nog misschien ligt er heel veel meerwaarde in het marketingtraject vòòr het salesproces. Indien het klopt dat huizen “hyperlocal” verkocht worden en de makelaardij aangeeft dat de lokale kennis juist van belang is, dan is dit bij uitstek het domein van de makelaar met zijn lokale kennis en autoriteit.

Waar ligt de uitdaging?

Als je de marketing- en salesfunnel van BPD erbij pakt zou de grootste toegevoegde waarde liggen in juist het stuk vóór de transactie. Het oude adagium van de makelaardij ten opzichte van de projectontwikkelaar: zij het pand, wij de klant klopt dan ook helemaal. In het model van BPD en ook van andere ontwikkelaars bestaat, met uitzondering van Funda, geen kanaal welke dat het domein is van de makelaardij. Als makelaar zou ik dit erg zorgwekkend vinden. Hierin ligt dus de uitdaging: Hoe gaat de makelaardij zorgen dat zij relevante kanalen creeert die bijdragen aan de marketing en sales van nieuwbouwhuizen?

Hoe kan dit nou?

Ik heb nog eens een oude presentatie erbij gepakt die ik een paar jaar geleden tijdens webinars en de Dag van de Projectontwikkeling heb gegeven. Ik toonde een onderzoek waarom Uber in de taxibranche kon floreren. Hierbij had ik ook een vergelijking richting de vastgoedbranche.

De taxi branche maakte gebruik van verouderde technologie

Taxi centrales werkten nog met ouderwetse planningsmethoden en bovendien was de stap naar internet uberhaupt nog niet eens echt gezet.

Vergelijk dat maar eens met de vastgoedbranche, veelal wordt er nog gebruik gemaakt van Excelletjes en niet van intelligente CRM en data oplossingen.

Geen verandering in het businessmodel

Jarenlang gold voor de taxibranche dat prijzen afgestemd werden op licenties; geen licentie, geen taxi. Dus voor een taxi was de licentie van belang en niet de consument. Men hoefde nooit over de toegevoegde waarde te denken. De toegevoegde waarde lag in de taxi, wettelijk, en niet in de service…

Het adagium de makelaar de klant en de ontwikkelaar het pand is niet in het belang van de consument. De consument is intussen al in staat om op basis van bijna gratis informatie, via het internet, te beschikken over alles wat nodig is om een huis te kopen. De redenen dat hij dat nog niet kan doen ligt in het feit dat traditionele marktpartijen aan het steggelen zijn over onder-tafel-handjeklap modellen. Het is nog altijd onduidelijk waar je als consument nou precies voor betaalt.

Sterk gereguleerd: voor de licentie en niet voor de klant

Doordat er met een licentiestructuur gewerkt werd, hadden consumenten geen keuze. Dat is nu veranderd, er is wel keuze. Echter deze keuzevrijheid werd afgevangen doordat de taxibranche een ijzerengreep op haar markt had. Niemand was erbij gebaat dat de status quo zou veranderen.

In de vastgoed claimt de makelaar vaak de klant vanuit een lokale positie en dient de ontwikkelaar zaken te doen met deze makelaar. De makelaar de klant en de ontwikkelaar het pand.

Nu ontwikkelaars zelf gaan verkopen komt hier verandering in. Sterker nog indien ontwikkelaars hun verkoopprocessen openstellen en aan derden toegang geven tot deze systemen kan dadelijk iedereen nieuwbouw gaan verkopen. Hierdoor ontstaat een heel nieuwe situatie die grote mogelijkheden biedt.

Weinig investering in innovatie vanwege geloof in status quo

Omdat er in de taxibranche jarenlang een stabiele situatie was voor alle marktpartijen werd er niet geinnoveerd, waarom zou je investeren als de rendementen al goed waren en je daarmee alleen maar een mogelijke “concurrentie”-oorlog zou beginnen?

De makelaarsbranche heeft de laatste jaren weinig geinnoveerd, de ontwikkelaars daarintegen juist weer heel veel. Zij waren blijkbaar niet tevreden met de status quo en zijn hun eigen ontwikkeling gestart. Dit is eigenlijk al in 2000 begonnen met de start van het online communiceren door de ontwikkelaars, de online communities, de gecentraliseerde huizendatabase, de eigen sociale kanalen en nu ook met een eigen verkoopkanaal.

Groeiende frustratie bij consumenten

De groeiende frustratie van consumenten over taxichauffeurs was er. Geen schone taxi’s, taxi’s die te laat komen, slechte taalbeheersing, etc. etc. Uber heeft hier een verandering in gebracht door alles op basis van data te gaan doen. Route via routeplanner, afrekenen via mobieltje, ratings direct in te geven, zichtbaar waar je bestelde taxi blijft, prijzen en capaciteit aangepast aan vraag en aanbod op basis van vergelijkbare data over wijken in verschillende steden, etc. Uber stelde het belang van de consument voorop en de consument herkende dat. Als je op menig feestje vraagt wat men van een makelaar vindt dan zijn de meningen duidelijk, waar ligt hun toegevoegde waarde? Men wordt slecht geholpen en moet zelf achter de makelaar aan en de kennis schiet vaak ook nog te kort.

Koppeling smartphone en business model

Het businessmodel van de taxi was: u belt en er komt een taxi, u spreekt een prijs af of u rijdt op de meter en bij het uitstappen dient betaald te worden. Uber heeft hierin verandering gebracht, er vindt geen ongemakkelijke handeling met geld plaats, dit wordt allemaal afgehandeld via de telefoon. Als ik een taxi bestel zie ik hem aankomen via de app, alles wordt transparant en meetbaar. Aan de andere kant hebben de taxi chauffeurs ook volledige inzage waar de vraag groot is zodat zij zich kunnen positioneren daar waar de vraag groot is. Deze vraag wordt ook via predictive analysis van de vraagcurve wordt voorspeld waar, wanneer en hoe laat er een hoge vraag verwacht wordt.

Early adopters betalen premium

Gebleken is dat consumenten bereid zijn meer te betalen voor extra service. Binnen de taxibranche was men vooral bang dat de automatisering zou leiden tot een “race downhill”, integendeel, early adopters blijken vaak een premium te willen betalen voor iets nieuws en iets beters.

Voor de huizenbranche zou je kunnen bedenken dat door betere dienstverlening aan te bieden de consument ook bereid is meer te betalen voor online service zoals bij BPD nu wordt gedaan. Hoe beter je dienstverlening is geintegreerd, en in het bijzonder online, hoe meer waarde je toevoegt en dus hoe meer men bereid zal zijn hiervoor te betalen.

Focus op data (big/alles)

Uber is een app, deze app leeft van de data die in het systeem komt. Op basis van alle data: ratings, hotspots, capaciteit, tijd, etc. worden alle processen zo goed mogelijk op elkaar afgestemd. Maandelijks zijn er high demand peaks rondom de tijd dat uitkeringen gestort worden, bepaalde wijken in verschillende steden vertonen dezelfde vraagkarakteristieken en ritten tijdens bepaalde dagen van de week zijn voorspelbaar. Door gebruik te maken van al deze data is Uber eenvoudig in staat te zorgen dat zij betere keuzes maken dan hun “concurrenten”, taxicentrales of individuele taxichauffeurs. Lees hiervoor maar eens hoe Uber op basis van criminaliteitscijfers de vraag wist te voorspellen.

Big data doet ook haar intrede in vastgoed, vooral op het gebied van marketing. Door te kijken naar zoektrends, door gebruik te maken van tags en triggers op websites kan consumenten gedrag beter geanalyseerd, gevolgd en voorspeld worden. Doordat ontwikkelaars marketing budgetten en afdelingen hebben, kunnen zij dit ontwikkelen. Daarnaast heerst in de vastgoed branche tegenwoordig een grote vorm van transparantie waarbij ontwikkelaars marketing kennis uitwisselen om zodoende hun producten en diensten beter te laten aansluiten bij de wens van de consument.

Dit zijn de vele redenen die ertoe hebben bijgedragen dat Uber een succes is geworden en waarom dit zo in de taxibranche heeft kunnen gebeuren.

Ik zie hetzelfde gebeuren in de makelaars/vastgoed branche, er is te weinig innovatie, er wordt nog teveel geleund op ouderwetse verdienmodellen, de consument is nog altijd gefrustreerd, in de nieuwbouw is (was?) er een status quo vanwege relaties en belangen (vooral bij de aankoop van gronden), is er nog geen goede “app” en bovenal wordt huizen kopen nog altijd niet gedaan met een focus op data. Tijd voor verandering!

Facebook, makelaars, nieuwbouw en ontwikkelaars

Gaat Facebook huizen verkopen? Vooralsnog niet, echter deze branche is dusdanig interessant dat Google, Facebook, Twitter, of welk online kanaal dan ook hier snel op in gaan springen. Er zijn namelijk zoveel afgeleide diensten gekoppeld aan een huizentransactie dat dit een goudmijn voor deze bedrijven is. Voor alle partijen is het op dit moment van het grootste belang om elkaar behulpzaam te zijn in het ontwikkelen van nieuwe inzichten, producten en diensten. Allereerst om met elkaar te zorgen dat het eind product een huis voor een consument, beter aansluit bij haar wensen. Hierin liggen genoeg mogelijkheden voor alle partijen. De focus, merk ik, ligt nu veel te veel op het laatste stuk van de sales funnel terwijl de grote kansen aan het begin van de marketing funnel liggen….

Er is op dit moment in ieder geval 1 makelaar die volgens mij de veranderingen goed snapt en de juiste keuzes heeft gemaakt: Hoekstra en Van Eck. Zij hebben hun dienstverlening naar de mobiel gebracht en zijn bezig hun toegevoegde waarde te herdefiniëren, hulde!

Kortom, blijf veranderen, blijf alert en blijf volgen wat de consument doet want zij bepalen uiteindelijk jouw toekomst.

Benieuwd naar deze veranderingen? Volg dan de webinar op 7 april van 12.00–13.00 uur met Erik van der Wal (BPD), Mark Keuter (AM), Eric van Oversteeg (Synchroon) en Gerard de Gier (Hoekstra en Van Eck Makelaars).

Boris Geheniau

eileen
Algemeen directeur

Klik op 1 van de iconen om de berichten te filteren

Reset
  •  
  •  
  •  

Google Rankbrain: het lerende brein dat jou leert kennen

10 februari 2017

Heb jij je wel eens afgevraagd hoeveel tijd je in je leven besteedt aan zoeken? Ik wel! Ik ben namelijk typisch zo iemand die over dat soort dingen nadenkt. Het Lees meer

Een chatbot bouwen in 2 dagen

20 januari 2017

Tijdens Eurosonic Noorderslag 2017 zijn we met een aantal collega’s een nieuwe uitdaging aangegaan. Een race tegen de klok. Een chatbot bouwen tijdens de eerste NOO Tech Track. Deze Tech Lees meer

Chatbot Eurosonic Noorderslag gelanceerd

13 januari 2017

Hoe cool is dat, je eigen persoonlijke festival pal? Stel je voor, via Whatsapp of Facebook Messenger vraag je aan een vriend welke band je vanavond absoluut moet gaan zien. Lees meer

Tot het uiterste voor jou

10 november 2016

A little help goes a long way. Zo haalde ik laatst met mijn dochter haar nieuwe smartphone op bij Coolblue. We hadden er zo’n glazen screenprotector bij besteld, want je Lees meer

Weet je wat ik doe?

04 november 2016

“Wat dóe jij eigenlijk?” is toch wel één van de meest gestelde vragen als ik vertel dat ik projectmanager ben. Hoewel dat voor mij al meer dan tien jaar duidelijk Lees meer

Meer dan marketing

27 oktober 2016

“Fundament All Media een marketingbedrijf noemen is een beetje hetzelfde als een smartphone een telefoon noemen.” Door toeval stonden er bij Frank laatst twee schermen open: het ene scherm gaf Lees meer

Real Estate Connect 2017: waarom jij erbij moet zijn

24 oktober 2016

Tijdens de Real Estate Connect organiseren we dit jaar een speciaal makelaarsprogramma. In groepen van 6 – 8 personen bespreken we elke dag de opgedane innovaties, inspiraties en kennis met elkaar in het hiervoor beschikbaar gestelde Holland Home Lees meer

Nieuwbouw Nederland en Fundament All Media vullen elkaar aan!

20 september 2016

In de vastgoedbranche zijn vele projectontwikkelaars op zoek naar een allesomvattende oplossing. Een systeem waarin database, crm en online marketingcommunicatie geïntegreerd zijn.  Een tijdrovend proces dat nu ten einde komt! Lees meer

De vakantieparadox

20 september 2016

Op vakantie denk je toch niet aan je werk? Nou, ik wel! En met veel plezier ook. Ik keek terug op een periode vol bruisende inspiratie: ‘The Inman Connect’ in Lees meer

Meer rendement halen uit mijn campagne, kan dat?

13 juli 2016

Ja, door regie op en inzicht in je campagne Vandaag ontving ik de vraag van een journalist of wij klanten hebben die juist heel veel of juist heel weinig met Lees meer

Het verhaal achter de verhalen: storytelling voor B2B #mop

14 juni 2016

De Provada! Een week geleden alweer? Time flies! Drie dagen lang bezochten zo’n 250 standhouders en meer dan 20.000 bezoekers deze beurs in de RAI. Eén gedeelde interesse: vastgoed. Eén Lees meer

Storytelling dat je raakt: Humans of New York

31 mei 2016

Dat is uiteindelijk de kracht van storytelling dat ten grondslag ligt aan het succes van HONY en daar kunnen we als marketeers van leren. Lees meer

‘We hadden er zoveel meer uit kunnen halen’

26 mei 2016

Ken je dat? Je maakt zo’n goede deal dat je achteraf denkt: ‘Ik had er meer voor kunnen vragen.’ Of andersom: ‘Had ik nou maar wat minder gevraagd, dan hadden Lees meer

Vleeskeuring: ‘mooi is niet goed genoeg’

25 mei 2016

De technologie gaat hard. Waar je vroeger nog een meisje op straat tegenkwam, doe je dat nu vanuit huis op de bank. Met apps als tinder en happn wordt het Lees meer

Storytelling in Vastgoed

11 mei 2016

Helaas merk ik dat storytelling nog te vaak gebruikt wordt als bullshit-marketing-bingo waardoor het sprookjes worden. Verhalen zijn persoonlijk, vertellen hoe het voelt om bijvoorbeeld ergens te wonen en wat er te beleven is buiten de vier muren. Storytelling is niet iets eenmaligs. Lees meer

WordCamp London: best practices waar jij je voordeel mee doet

03 mei 2016

Begin april bezochten Dennis Rosema en Jesse Vlasveld namens Fundament All Media het WordCamp-evenement in London. Net als vorig jaar – toen in Keulen – was het een uitstapje waarbij Lees meer

Virtual reality is de realiteit!

26 april 2016

Het is geen vraag meer of je Virtual Reality (VR) moet gaan gebruiken in je marketing campagnes. Het antwoord is een simpele JA. Waarom? Omdat VR 2 belangrijke dingen met Lees meer

Maestro: c(h)ampagne!

22 april 2016

Waarom regie op je marketingcampagne noodzakelijk is. Champagne Ik stel me zo’n soort Einstein voor, staand op een verhoging voor een orkest en ogenschijnlijk willekeurig zwaaiend met zijn armen. Je Lees meer

Google Guides

22 maart 2016

3 Praktische tips: goed en leuk gevonden worden in Google Gevonden worden in Google: bij Fundament All Media zijn we er elke dag druk mee bezig voor onze klanten. Of Lees meer

De klantreis van een bultrug

05 februari 2016

Vier tips om jouw customer journey optimaal in te richten Wat voor online consument ben jij? Iemand die beslist op basis van feiten? Of juist op basis van gevoel? Beslis Lees meer

Inman Connect New York 2016: De 7 meest spraakmakende thema’s

04 februari 2016

Van 27 tot en met 29 januari vond op Times Square in New York de grote marketing- en technologiebeurs voor de vastgoedbranche plaats: Inman Connect. Wat zijn we er wijzer Lees meer

Inman Connect dag twee: toekomst en digitale marketing

29 januari 2016

Dag twee van Inman Connect gaf volop inspiratie. Dat kan ook niet anders met sprekers die er toe doen. Topbedrijven stuurden topsprekers. Van Google, Compass, Zillow, Yimby tot Realtor.com, om Lees meer

Wat leert Inman Connect Nederlandse makelaars?

28 januari 2016

Nog tot vrijdag is New York het podium van Inman Connect, de grote Amerikaanse vakbeurs voor de huizenmarkt en internet. Wat waren woensdag de antwoorden op brandende vragen die ook Lees meer

Pre conference verslag Real Estate Connect 2016 #icny

27 januari 2016

Het is weer zover. Een jaar verder en wederom gooit een sneeuwstorm nog bijna roet in het eten. Maar met enige vertraging en na lang wachten is het ook dit Lees meer

Zinedine Zidane

14 januari 2016

Mensen die mij goed kennen, weten dat ik naast online communicatie een voorliefde heb voor sport. Sport om zelf te beoefenen, maar ook zeker om naar te kijken. Mensen die Lees meer

Hoe Google in 2016 de vastgoed branche verandert

17 november 2015

Onlangs hield Google een exclusieve bijeenkomst voor de vastgoedbranche. Doel van deze bijeenkomst ‘Google Ignite for Real Estate’ was om interesse te wekken en discussies op te starten rondom de Google-oplossingen voor de vastgoedmarkt. Het gaat data, tools en applicaties van Google die moeten leiden tot slimmere digitale strategieën en betere online-marketingresultaten. Lees meer

‘Mam, is er wifi?’

13 november 2015

Maak de verbinding Vanochtend tijdens de salesscrum stelde Boris, mijn baas voor wie hem nog niet kent, mij de vraag wat wij bij Fundament All Media doen. Mijn antwoord: ‘Wij Lees meer

Hoe laat is het?

26 oktober 2015

In een eerder blog heeft collega Wander Evers het gehad over ‘van waarde zijn’. Daarop ben ik gaan nadenken over mijn eigen waarde in de online communicatie. Uiteraard heb ik Lees meer

‘Zorgen moet je doen, niet maken’ (Loesje)

13 oktober 2015

Kortgeleden had ik een aanvaring met de klantenservice van een mediabedrijf. Een tijdschriftabonnement dat ik cadeau had gedaan aan een vriendin, hadden zij zonder mijn toestemming verlengd. Het abonnementsgeld was Lees meer

Hebben makelaars lef?

20 september 2015

Dat makelaars lef hebben staat buiten kijf echter durven de makelaars ook hun klanten te vragen om op hun te stemmen voor bijvoorbeeld de woningmakelaar van het jaar? Met in Lees meer

Van waarde zijn

03 september 2015

Als accountmanager van grote projectontwikkelaars in de vastgoedwereld verzorg ik, samen met mijn collega’s, de online communicatie. Wij verbreden hun online wereld en bieden daarin oplossingen. In dit blog wil ik met jullie delen waar ik dagelijks energie van krijg, hoe ik mijn werk beleef maar ook welke visie ik heb. Lees meer

Wordcamp Cologne 2015; Optimaliseer uw website

05 augustus 2015

De NS doet het zo slecht nog niet. Zonder hier een lofzang te willen houden: onze 7 uur durende treinreis door Duitsland was op zijn zachts gezegd een bijzondere ervaring. Lees meer

Een WordPress website op maat: zo maken we dat

27 juli 2015

Sinds 2011 werken we bij Fundament All Media met WordPress. We bouwen verschillende WordPresstemplates en -plugins voor de vastgoedbranche en proberen de mogelijkheden hiervan optimaal te benutten. De doelstelling is Lees meer

Nieuwe projectwebsites voor AM: verschil van dag en nacht

25 juni 2015

Het kan ook nog veel beter, verleidelijker en vooral ook slimmer. De tijd verandert. Dat vonden AM en Fundament All Media nou ook. Iedereen weet dat Fundament All Media het Lees meer

Real estate: it’s a numbers game

25 juni 2015

Heb jij nog overzicht? Likes, tweeting, retweets, appjes, SEO, SEA, virals, content, data, big data, Google Analytics en conversies. Weet jij nog wat alles is, wat je wanneer moet doen, Lees meer

Niet op onderbuikgevoel: Wie wordt de Nieuwbouwmakelaar 2015?

23 juni 2015

Een goede nieuwbouwmakelaar kent de hyperlokale woningmarkt als zijn of haar eigen achtertuin en fungeert daarin als de ogen en oren van de ontwikkelaar. Lees meer

Data Driven Marketing in de vastgoed communicatie: 5 stappen

18 mei 2015

Data Driven Marketing is essentieel voor bedrijven die hun klanten en prospects of leads willen betrekken bij hun business. Doel van Data Driven Marketing is het marketingtraject efficiënter maken. Door Lees meer

Hoe een zwaan een klant vangt

21 april 2015

Als webbouwer bij Fundament krijg ik veel computer geanimeerde beelden onder ogen waarop een nieuw te bouwen gebouw staat afgebeeld. Wij noemen dat een Artist Impression, afgekort een AI. Zo’n Lees meer

5 minute inspiration on ‘Big Data’

17 april 2015

Onlangs sprak ik een oud-student van Diederik Stapel, u weet wel, die frauderende wetenschapper. Een aantal van de wetenschappelijke conclusies die de oud-student had geformuleerd werden teruggetrokken, omdat de data Lees meer

Nieuwbouw adverteren: Projecten en huizen vliegen de deur uit

08 april 2015

Het is intussen geen nieuws meer dat de meeste huizen gezocht worden in augustus. Dit is dan ook de tijd dat je onder de aandacht van de doelgroepen moet komen, Lees meer

Nieuwbouw Projectwebsites 2015: Fundament All Media Four One!

08 april 2015

Fundament All Media 4-1 – Created with Haiku Deck, presentation software that inspires Afgelopen maand hebben we 41(!) projectwebsites ontwikkeld en gebouwd en hebben we 10 nieuwbouwcampagnes gerealiseerd. Een gigantische Lees meer

Mobile-geddon: Niet klaar voor mobiel gaat vanaf 21 april klanten kosten

08 april 2015

Op 21 april gaat Google alle resultaten beoordelen of websites mobile friendly zijn. Is jouw website niet mobielvriendelijk? Dan ga je klanten mislopen! Google gaat aan de slag met mobiele Lees meer

‘We kijken meer naar onze telefoon dan naar de tv!’

08 april 2015

Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Flurry. Stel je eens voor hoe veel snelle, korte impressies per dag dit geeft van de wereld om ons heen. Dit wetende is het Lees meer

Succesvolle wereldwijde primeur Spacio

08 april 2015

De Spacio pilot is met veel enthousiasme ontvangen op de NVM Open Huizen Dag. Met de test deden 18 woningen mee, verdeeld over heel Nederland. Er waren 79 app downloads. Lees meer

Paperless of toch snailmail ?

26 februari 2015

Heb jij al een papierloos kantoor? Bij Fundament All Media proberen we natuurlijk zoveel mogelijk digitaal te doen. Toch blijken wij nog erg veel te printen. Niks paperless dus. Terwijl printen Lees meer

Community bindt jong en (heel) oud in La Luna

09 december 2014

Ook als je 70 bent wil je nog best een nieuw huis kopen, zo blijkt uit de ervaring van projectontwikkelaar Sander Mesu van JP van Eesteren. `Bijvoorbeeld in La Luna’. Lees meer

Langzaam groeit er iets

26 november 2014

Langzaam groeit er iets! Vol goede moed begonnen onze Mo Bros op maandag 3 november aan de snorchallenge: een maand lang je snor laten staan om betrokkenheid te tonen en bekendheid te genereren voor teelbal- en prostaatkanker. Mannenkwaaltjes bestrijden met mannelijkheid dus. Lees meer

Niet alle kwalen gaan vanzelf over…Movember

04 november 2014

“Onze wereld stond op z’n kop”, vertelt Theresia, office manager van Fundament All Media. Haar man kreeg in november 2010 te horen dat hij METEEN ingepland werd voor een operatie. Lees meer

Customer experience. En hoe het niet moet.

28 oktober 2014

`Dear EA Customer, As always, we strive to provide you with the world’s best customer experience for the world’s best games. …’ luidde de aanhef van de mails die ik Lees meer

Logo’s. Do’s en dont’s

21 oktober 2014

Fundament All Media maakt meer dan 200 websites per jaar. Veelal projectsites, bedoeld om huizen aan de man te brengen. De stijl van zo’n project wordt daarbij vaak aangeleverd door Lees meer

Uber: lessen in huizenverkoop?

23 september 2014

Je ziet het overal ontstaan: traditionele branches die door online spelers op een zijspoor worden gezet. Of tenminste gaan twijfelen aan hun eigen kunnen. Terecht? Zeg het maar, de praktijk Lees meer

Zit jij achter het stuur van je campagne?

16 september 2014

Hoeveel vrienden heb jij? Hoe vaak bezoeken ze jouw tijdlijn? Lezen ze jouw posts? Sharen ze jouw berichten met hun vrienden? Hoe groot is je bereik? En delen ze ook Lees meer

7 redenen om nu in te checken voor Real Estate Connect 2015

12 september 2014

Natuurlijk wil jij er ook bij zijn: REC 2015 in New York, van 27-30 januari in het Marquis Marriott op Times Square. Misschien wel het belangrijkste event over internet en Lees meer

Van onzichtbare waarde: responsive templates

10 september 2014

Goed luisteren naar de wensen van klanten en daar de eigen visie op los laten. Dan creëer je vernieuwend werk. Deze visie gaat op voor zowel projectontwikkelaar Synchroon (woon- en Lees meer

Loop jij het risico?

05 augustus 2014

Het risico niet te weten wat te doen bij brand is groter dan het risico op het ontstaan ervan. De risicowijzer was en is een bekend fenomeen in menig huishouden. Lees meer

Leer je campagne maken of breken

22 juli 2014

Toverwoord in dit digitale tijdperk is ‘conversie’. Het omzetten van een eerste stap in een volgende stap, bijvoorbeeld het aanmelden voor een nieuwsbrief, het opgeven voor een bijeenkomst of, vaak Lees meer

Hèb eens het lef…

01 juli 2014

De overeenkomst tussen De Mannen van Schuim en Fundament All Media is snel gevonden: de lefgozâh stijl van campagnes voeren. Dat is anders dan oldschool marketing trajecten uitzetten, het is Lees meer

Lees meer dan 1.000 meningen over je aannemer

26 juni 2014

Het sprookje van vergelijkingsites Waarom zou je wel je vakantieadres checken via Zoover en de aannemer die je huis gaat bouwen of verbouwen at random kiezen? Die vraag stelde Stichting Lees meer

Waarom je moet zaaien in plaats van oogsten in Augustus.

24 juni 2014

De maand Augustus is vernoemd naar de Romeinse Keizer Augustus.  De man die door steeds meer bevoegdheden naar zich toe te trekken de eerste Keizer van Rome werd. Augustus is Lees meer

Moeilijke vraag? WeHelpen!

19 juni 2014

Wie helpt me met de aanleg van mijn tegelpad? Ik wil zo graag een dagje weg, wie verzorgt mijn man? Ik wil graag mijn huis opruimen, maar ik kom de Lees meer

Het gras is altijd groener…

17 juni 2014

Waarom iedere voetbalclub een steeds groter, moderner, nieuwer stadion wil, is voor de hand liggend: de toeschouwers passen er niet meer in, de veroudering slaat toe of de concurrent heeft Lees meer

Woont u in Groningen? Dan woont u wellicht slimmer!

13 juni 2014

Nee, dit heeft niks te maken met het feit dat het wonen in Groningen an sich u slimmer maakt. Hoewel. Het heeft wel alles te maken met het geluk dat Lees meer

Het best bewaarde geheim van Scheveningen

11 juni 2014

Neem een ruig gebied, een haven bijvoorbeeld, een middelgrote stad in Nederland, een gematigd klimaat en dito gehumeurde doelgroep en je hebt de ingrediënten voor een spannend plan: het social Lees meer

Succesvolle Woonspiegel gaat fase 2 in

14 mei 2014

Fundament All Media heeft in opdracht van de Gemeente Meppel het nieuwe vraaggestuurde woonconcept ‘De Woonspiegel’ ontwikkeld. Een nieuwe benadering van de consument op de woningmarkt waarbij de woonwensen van Lees meer

Samenvatting webinars: Co-creatie, nieuwbouw marketing en NIKI/Funda koppeling

13 mei 2014

Samenvatting webinars: Co-creatie, nieuwbouw marketing en NIKI/Funda koppeling Lees meer

Fundament All Media stopt met browser IE8

05 mei 2014

Welke browser gebruik jij? Welke Internet browser gebruik jij? Internet Explorer, Chrome, Firefox of wellicht Safari? Soms is het de browser die standaard wordt geleverd met het besturingssysteem, zoals Safari Lees meer

Nieuw fundament voor de makelaars?

23 april 2014

Samen vooruit kijken. Onder dat motto organiseert funda morgen het evenement Fundament’14. Als directeur van Fundament All Media (nomen est omen) volg ik het grootscheepse makelaarsevenement met extra belangstelling. Lees meer

Welke innovatieve ontwikkelingen hebben de toekomst? Wat betekent dit voor makelaars? En hoe kan funda hierbij helpen? Het zijn ‘fundamentele’ vragen die tijdens Fundament’14 aan bod komen. Met de komst van oud-Google-directeur Marc Duijndam lijkt er in ieder geval een frisse nieuwe wind te gaan waaien bij funda. Lees meer

Deze maand drie gratis webinars!

09 april 2014

In april houden we drie webinars waar wij veel vragen over krijgen van onze opdrachtgevers en die zeer interessant voor je kunnen zijn. Deze webinars staan gepland op de onderstaande Lees meer

Gratis webinar Co-creatie: Ruimte voor de Tussenmaat

04 april 2014

Co-creatie is reeds enige jaren een gevleugeld begrip in de nieuwbouwbranche. Deze werkwijze zou de nieuwbouwmarkt Lees meer

WeHelpen in 30 landen!

31 maart 2014

TEDxBinnenhof 2014: Global Challenges | Dutch Solutions Coen van de Steeg zal vanmiddag om ongeveer 14.43 uur zijn verhaal over WeHelpen presenteren tijdens de TEDxBinnenhof. WeHelpen is een productie van Fundament All Media en wij zijn Lees meer

Fotoshoot MeppelWoont

27 februari 2014

In opdracht van de Gemeente Meppel heeft Fundament All Media de campagne gebiedspromotie voor de nieuwbouwwijk Nieuwveense Landen in Meppel Lees meer

Prachtig – De Kuip Groeit

13 februari 2014

Drie en een halve week geleden is ons gevraagd, vanuit het Feyenoord Founders Consortium, om een website te ontwikkelen voor de nieuwe Kuip in Rotterdam. In een korte tijd, en Lees meer

Persbericht: Gaat Niki naar Amerika?

30 januari 2014

Partnership en Big Data, dat waren dé thema’s van Real Estate Connect 2014, dat van 14 tot en met 17 januari in New York plaatsvond. De Groninger Boris Geheniau, directeur Lees meer

Het toverwoord in de vastgoed: maak leads slimmer

16 januari 2014

Een gevleugelde uitspraak van de social media guru Gary Vaynerchuk is: ”Everybody’s talking about it, but no one is f*#king doing it!” Lees meer

Samenvatting webinar Matthew Shadbolt: hoe bouw je een social audience

16 december 2013

Matthew Shadbolt is Corcoran Group’s Director of Interactive Product & Marketing. In de VS wordt hij betiteld als “The brightest mind in real estate”. Wat Matthew zo bijzonder maakt, is Lees meer

Niet alleen WeHelpen, maar ook helpen.

05 december 2013

Op 30 oktober 2012 is het online platform WeHelpen.nl gelanceerd, een online marktplaats waar je hulp kunt vragen, aanbieden en organiseren. Het platform WeHelpen.nl is door Fundament All Media ontwikkeld Lees meer