Are we the influencer?

Hoe invloedrijk kun je zijn? Influencermarketing is een strategie die veel bedrijven inzetten om naamsbekendheid en 'engagement' te creëren.

Hoe invloedrijk kun je zijn? Dat vroeg ik mij af toen ik met oud en nieuw met vrienden in Praag rondliep. Met mijn beste vriend praat ik altijd over onze gezamenlijke passie: online communicatie. We sparren regelmatig over nieuwe ideeën en concepten die we kunnen ontwikkelen. Lekker ondernemend bezig zijn dus. Op een gegeven moment bespraken wij, in de kou onder het genot van een warme chocolademelk met rum ;), onze invloed op bepaalde zaken. En hoe ver we hierin willen gaan. Het was een interessant gesprek dat mij is bijgebleven.

Toen ik weer in het mooie Groningen aankwam, ben ik eens op onderzoek uitgegaan. Hoe oefenen andere, grote en kleine, ondernemingen hun invloed uit? Ik kwam eigenlijk best veel strategieën tegen, maar eentje sprong eruit.

“Nespresso, What Else?”

Bij het lezen van deze zin schiet nu ongetwijfeld George Clooney door je hoofd. De Nespresso-koffie smaakt ineens een stuk beter ;). George Clooney is in dit geval ‘the influencer’ (klinkt als de titel van z’n nieuwe film). ‘The influencer’ is een marketingterm die ik overal lees. Influencermarketing wordt echter op meer manieren toegepast dan alleen door bekende acteurs in reclames te tonen. Individuen worden ingezet om hun bekendheid te verspreiden via verschillende kanalen en zo de doelgroep te benaderen. Zo wordt er naamsbekendheid gecreëerd, zorgt het voor meer engagement, is het merk beter zichtbaar en wordt het merk als vertrouwd gezien.

Soms wordt deze manier van marketing best complex beschreven waarbij de influencer weer uiteenvalt in subcategorieën of andere ingewikkelde modellen. Ik vroeg mij op een gegeven moment af hoe ingewikkeld je het kunt maken. Misschien is het gewoon niets meer dan een hippe term. Of begeef ik mij nu op glad ijs?

Wij als influencer?

Na het nodige erover gelezen te hebben, vroeg ik mij af of ik er, als accountmanager, gebruik van moet maken. Het bracht mij uiteindelijk bij een andere ‘afslag’. Kan Fundament All Media als bedrijf een influencer zijn? Want naamsbekendheid creëren voor onze klanten, geen probleem. Engagement creëren, daar doen we het voor. Zijn onze klanten zichtbaar? Jazeker. En vertrouwd? Veel projectontwikkelaars zijn niet voor niets al jaren aan ons verbonden. Daarbij komt ook dat we invloed uitoefenen op innovatie en trends, en dat we die omzetten in toegevoegde waarde voor de klant.

“Ontzorgen, structuur aanbrengen en rust creëren. Dat is wat wij óók voor organisaties betekenen.”

Is het niet zo dat juist bedrijven meer creëren dan een individu? Hoe mooi iets eruit ziet of hoe engagement wordt gerealiseerd, is dus heel even bijzaak. Ontzorgen, structuur aanbrengen en rust creëren. Dat is wat wij óók voor organisaties betekenen. Heb ik daar invloed daarop? Jazeker! Maar dan wel samen met mijn collega’s.

Dat de influencer de marketing versterkt, daar ben ik van overtuigd. Er worden veel, zowel bekende als minder bekende, personen voor ingezet. Maar een bedrijf inzetten als influencer, daar lees je niet veel over. En je ziet het ook niet iedere dag toegepast worden. Misschien is het gewoon minder zichtbaar. Maar een bedrijf inzetten als influencer lijkt mij wel een spannend gebied. Uit ervaring weet ik dat een beetje spanning lang niet zo slecht is in ons vakgebied.